Hlavní obsah

Samsung slibuje baterii, která prý pošle benzin do důchodu

Foto: https://pixabay.com/

Ilustrační fotografie.

Reklama

Tisíc dobíjecích cyklů, milion ujetých kilometrů. To jsou hlavní vlastnosti baterie, se kterou chce jihokorejská firma překreslit byznys s nabíjením.

Článek

Odpůrci elektromobilů často kritizují jejich malý dojezd, což komplikuje cestování na delší vzdálenost, nabíjecí stanice také nestojí na každém rohu a na rozdíl od uhlovodíků se tankování elektronů dost vleče.

Ale to se může změnit, tedy pokud se pokusy jihokorejského Samsungu na poli ukládání energie promění v použitelné výrobky. Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) totiž přišel s novým řešením, ve kterém nahradil tekutý elektrolyt pevným - a díky tomu se mu povedlo zvýšit množství uložené energie.

Například lithium-iontové baterie, které používá k pohánění svých Tesel stejnojmenná automobilka, mají hustotu energie zhruba tři sta wattů na litr, nová polovodičová baterie z jihokorejských laboratoří zvyšuje toto číslo na trojnásobek.

Dalším vylepšením je i materiál anod, lithium nahradil uhlík se stříbrem, a to v rozměrech pouhých pěti mikrometrů. Tento mikropovlak umožňuje nejen kompaktnější balení, ale odolává také tvorbě krystalů, které snižují kapacitu baterie během mnoha nabíjecích cyklů.

To znamená, že nová baterie je menší, bezpečnější a má vyšší kapacitu - navíc se může baterie dobít více než tisíckrát. Přepočteno na kilometry by mohli řidiči elektromobilů s jednou baterií ujet až milion kilometrů.

Pokud by se Samsungu podařilo uvést nový článek na trh, přineslo by to v oboru revoluci. Například zmiňované Tesly s dlouhým dojezdem (Tesla S Long Range) dnes ujedou 700 kilometrů, v jihokorejském scénáři by se celkový dojezd prodloužil na dvojnásobek a přitom by velikost baterie ve voze zůstala stejná.

A k metě jednoho tisíce kilometrů na jedno nabití by se dostaly i vozy z produkce Volkswagenu, konkrétně jeho model ID.3.

Laboratorní expert a vedoucí projektu Dongmin Im pro server WhichCar vysvětluje, že by mohl projekt odstartovat technologie pro „bezpečnější a výkonnější baterie budoucnosti“. Tím ale nekončí. „V budoucnu budeme pokračovat ve vývoji a zdokonalování materiálů v pevné fázi a výrobních technologií, abychom pomohli posunout inovace baterií na další úroveň,“ popisuje vedoucí další plány.

Velké věci. Ale zatím v laboratoři

Co zatím zůstává zcela nejasné, je cena takové baterie. Lze však očekávat, že bude vyšší než u vyzkoušené, byť méně kapacitní lithiové technologie. Na druhé straně by tuto překážku mohla vyvážit delší životnost článku.

Samsung samozřejmě není jediný, kdo na hledání svatého grálu elektromobility pracuje, prakticky každá automobilka podporuje výzkum a vývoj, na jehož konci by byla baterie, na kterou dokáže automobil ujet tisíc kilometrů, nabíjení by se zkrátilo na zlomek dnešních časů a ještě by neobsahovalo vzácné kovy.

A i když zprávy o přelomovém řešení často vyskakují, zatím neopustily laboratoře. Pokud by se experimenty Samsungu a dalších podařilo převést do praxe, což však rozhodně není jisté, mohla by nová technologie definitivně rozseknout spor mezi pohonem na baterie a vodíkový článek - ve prospěch baterií.

Reklama

Doporučované