Hlavní obsah

Šéf Drážního úřadu přišel o prověrku. Tajná služba popsala, že ovlivňoval zakázky

10. 9. 2019
Foto: Drážní úřad, Seznam.cz

Jiří Kolář je dlouholetým železničním manažerem.

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář přišel o bezpečnostní prověrku. Podle ministerstva dopravy ale kvůli tomu o místo nepřijde.

Článek

Dlouholetý manažer v železniční dopravě Jiří Kolář by se chtěl po osmi letech vrátit do zpět do vedení státního podniku České dráhy.

Je jedním z kandidátů na uvolněné místo v představenstvu.

Problém je, že mu Národní bezpečnostní úřad odňal bezpečnostní prověření na druhý stupeň Důvěrné.

Kolář se sice bránil až u soudu, ale nakonec neuspěl, upozornil server Zdopravy.cz.

Z veřejně dostupného rozsudku Nejvyššího správního soudu vyplývá, že Národní bezpečnostní úřad zjistil opakovaná pochybení, jichž se Kolář dopustil ve funkci ředitele Správy železniční dopravní cesty.

„Informace poskytnuté zpravodajskou službou obsahují vylíčení konkrétních jednání stěžovatele (Jiřího Koláře), kterých se dopustil ve funkci generálního ředitele SŽDC a která skutečně odůvodňují závěr o tom, že se stěžovatel dopustil chování, které má vliv na důvěryhodnost nebo ovlivnitelnost osoby a může ovlivnit jeho schopnost utajovat informace,“ napsal v rozsudku soudce Petr Průcha.

Soudce Průcha píše, že se seznámil i s utajovanou částí spisu. Podle ní se Jiří Kolář konkrétně podílel na změně směrnice o zadávání veřejných zakázek Správy železniční dopravní cesty. Tím se zúžil okruh firem, které se mohly soutěže účastnit. Navíc se Kolář měl také účastnit jednání s některými zástupci stavebních firem.

Jednu ze zakázek, kterou soud v této souvislosti zmiňuje, je výběrové řízení na stavbu Ejpovického tunelu u Plzně za zhruba čtyři miliardy korun.

Kolář u soudu odmítl, že by se v souvislosti s touto zakázkou podílel na přípravě kartelové dohody.

Na dotazy Seznamu týkající se ztráty prověrky však nyní už nechtěl Kolář odpovídat. Odkázal na vyjádření mluvčího Drážního úřadu Martina Nováka, kde Kolář posledních pět let dělá ředitele.

Mluvčí Drážního úřadu Seznamu řekl, že Kolář jako ředitel tohoto úřadu podle služebního zákona bezpečnostní prověrku nepotřebuje.

„Pro tuto funkci není potřeba mít přístup k utajovaným informacím. Za celou dobu existence Drážního úřadu, tedy od roku 1995, nebyl ve funkci žádný ředitel, který by bezpečnostní prověrkou disponoval,“ doplnil Novák.

Ztráta prověrky ani důvody, které popsala tajná služba, nejsou problémem ani pro ministerstvo dopravy.

„Důvody ke zproštění výkonu služby určuje služební zákon, který nehodnotí důvěru či nedůvěru, ale vyjmenovává důvody, pro které je možné zproštění výkonu služby. Tyto podmínky nebyly v daném případě naplněny,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Jenže pro výběrové řízení na pozici v představenstvu Českých drah, na kterou Kolář aspiruje, je podání žádosti o bezpečnostní prověrku jednou z podmínek.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za hnutí ANO) Seznamu řekl – aniž by Koláře přímo jmenoval – že výběrová komise už řešila, že jeden kandidát o bezpečnostní prověrku nedávno přišel.

Zda se nakonec ředitel Drážního úřadu dostal do nejužšího výběru, Kolář prý sám neví.

A členové komise se k tomu zatím nechtějí vyjadřovat. „Moje účast ve výběrovém řízení je veřejně známá. Výběr kandidátů je plně v kompetenci výběrové komise, respektive dozorčí rady,“ napsal redakci Kolář.

Dozorčí rada Českých drah by měla nové členy představenstva vybírat nejspíše na konci září.

Doporučujeme