Hlavní obsah

Češi propadají z kyberbezpečnosti. Polovina by nepoznala podvod, ukazuje Mastercard Index kybernetické bezpečnosti

Foto: shutterstock.com

Proč digitální sebeobrana selhává? Češi podceňují rizika internetu

Už se vám někdy stalo, že jste dostali e-mail z „banky“, který chtěl vaše přihlašovací údaje? Nebo vám někdo na internetu slíbil výhodnou nabídku, která nakonec nebyla skutečná? To jsou typické online podvody.

Článek

Mnoho z nás už se setkalo se situací, kdy se někdo na internetu vydával za důvěryhodnou osobu či firmu, aby z nás vylákal peníze nebo osobní údaje.

Každý sedmý Čech přiznává, že by si s pokusem o online podvod vůbec nevěděl rady. A polovina lidí by ani nepoznala, že je chce někdo podvést. Vyplývá to z prvního Mastercard Indexu kybernetické bezpečnosti, který komplexně zmapoval digitální odolnost jednotlivců, firem a institucí státní správy. Jak si podle tohoto průzkumu vedeme v odhalování kybernetických hrozeb?

Foto: mastercard.cz / Zpracování: Seznam Brand Studio (Hana Prokopová)

Setkali jste se s některou z těchto situací?

Čtvrtina lidí se nikdy digitálně nevzdělávala

Zatímco firmy a veřejná správa dosáhly v Indexu úrovně považované za bezpečnou, občané se zastavili na 45 bodech ze sta – tedy v rizikovém pásmu. Největší slabiny se ukázaly v oblasti vzdělávání a správy hesel. Data ukázala, že v pásmu rizika jsou i vysokoškoláci nebo generace mladých lidí do 24 let.

Foto: mastercard.cz / Zpracování: Seznam Brand Studio (Hana Prokopová)

Barbora Tyllová

Průzkum se zaměřil na čtyři klíčové oblasti:

  • Přístup ke kyberbezpečnosti
  • Prevence
  • Vzdělávání
  • Práce s hesly

Nejhůře dopadly oblasti vzdělávání a hesla, zatímco nejlépe si Češi vedli v oblasti prevence. Sedm z deseti respondentů se za poslední rok setkalo s rizikovou situací online. Přesto čtvrtina lidí nikdy neabsolvovala žádné vzdělávání či osvětu v oblasti kybernetické bezpečnosti. A i když většina tvrdí, že by na podezřelý e-mail či SMS nereagovala, praxe ukazuje přesný opak.

Foto: mastercard.cz / Zpracování: Seznam Brand Studio (Hana Prokopová)

Riziková úroveň se objevuje ve všech věkových skupinách.

„Ukázalo se, že každý třetí člověk nedávno klikl na odkaz nebo přílohu, které se ukázaly jako potenciálně nebezpečné. Každý šestý člověk zase vyplnil své údaje na rizikové stránce a každý desátý dokonce vědomě sdělil své osobní údaje podvodníkovi,“ dodává Barbora Tyllová.

Závažné mezery se objevují i v případě telefonických podvodů. Celá čtvrtina Čechů by pokračovala v hovoru s falešným „bankéřem“ nebo „policistou“, i když by měla podezření, že by mohlo jít o podvodný telefonát.

Heslo je: „Abc123“. Jen čtyři z deseti Čechů správně pracují s hesly

V oblasti prevence Češi dopadli sice nejlépe, ale k ideálu mají stále daleko. Alarmující je, že třetina lidí si nikdy nezměnila heslo ke svému hlavnímu emailovému kontaktu, který často slouží jako přihlašovací brána k dalším službám. Stejný podíl lidí nezálohuje svá datačtvrtina používá jedno heslo pro více účtů.

Velký pozor si dejte na používání slabých hesel. Nejčastější slabá hesla jsou taková, která jsou krátká, snadno uhodnutelná nebo založená na osobních informacích. Útočníci je zkoušejí jako první, protože se objevují v milionech uniklých databází.

Jak poznáte, že je vaše heslo silné? 🔐

  • Dostatečná délka – alespoň 10–16 znaků.
  • Kombinace znaků – použijte velká i malá písmena, čísla a speciální znaky (například !, #, %, &).
  • Nepoužívejte osobní údaje – žádné jméno, datum narození ani jednoduchá slova.
  • Fráze místo slova – například „MojeKávaJe@RánoSilná“ je bezpečnější a snadno zapamatovatelná.
  • Jedinečnost – každý účet by měl mít jiné heslo.

Nenechte si nic namluvit. Nejčastěji čelíme podvodným volajícím

Jen 53 % Čechů věří, že by dokázali odolat online podvodníkům. Nejčastěji se setkávají s vishingem – telefonáty od falešných bankéřů, policistů nebo finančních poradců – a s phishingem, při kterém podvodné zprávy lákají oběti k poskytnutí citlivých údajů. Čtyři z deseti respondentů uvedli, že je kontaktoval podvodný kupující na online bazaru, a téměř třetina zažila zneužití svého účtu na sociálních sítích.

Pokud by se stali obětí kyberútoku, většina by se obrátila na Policii ČR (39 %), další na IT specialisty (35 %). Jen 8 % lidí by vědělo o možnostech kontaktovat NÚKIB nebo vládní tým CERT.

„Mně se to stát nemůže.“ Myslíte? Lidský faktor hraje zásadní roli

Ačkoliv technologie pokročily, nejdůležitějším článkem kyberbezpečnosti zůstává člověk. Právě on rozhoduje, zda klikne na podezřelý odkaz nebo předá útočníkům své údaje. I proto Mastercard dlouhodobě usiluje o to, aby byl celý platební ekosystém bezpečný a aby byli koncoví uživatelé chráněni nejen technologiemi, ale i vzděláváním a osvětou.

Útočníci vědí, že instituce investují do svého zabezpečení, proto se zaměřují na nejslabší článek zabezpečení, kterým je člověk. Je jedno, či je doma, ve škole, v práci nebo třeba v nemocnici. Odhalením soukromého hesla jednotlivce se útočníci mohou dostat do jeho firemního konta a způsobit tak obrovské škody.

Za největší překážky bezpečnějšího chování lidé označují pohodlnost, lenost a podceňování rizik. Typický je i falešný pocit jistoty, že „Mně se to stát nemůže“.

Mastercard radí: Obezřetnost a osvěta jsou v ochraně před kyberútoky nezbytné. 🛡️

Společnost Mastercard investuje do inovací a bezpečnosti platebních transakcí. Jen od roku 2018 investovala do inovací a bezpečnosti platebních transakcí přes 10,7 miliardy dolarů. Zásadní roli v ochraně plateb sehrály bezkontaktní technologie, mobilní platby a tokenizace – technologie, která nahrazuje údaje z platební karty (jméno, příjmení, datum platnosti a číslo karty) šifrovaným tokenem. Tím Mastercard vytváří vícevrstvý systém ochrany, díky kterému jsou transakce bezpečné i v případě ztráty nebo odcizení zařízení.

Věděli jste, že každou minutu po celém světě bezpečnostní systémy společnosti Mastercard odvrátí zhruba 200 pokusů o kyberútok? To znamená, že Mastercard spolehlivě odráží všechny útoky a stará se tak o bezpečnost platebního systému po celém světě. 💡

Kromě technologických inovací Mastercard dlouhodobě posiluje digitální gramotnost a obezřetnost uživatelů, protože právě informovaný a pozorný člověk je nejúčinnější obranou proti podvodům.

V Česku je dnes vydáno téměř 17 milionů platebních karet a pro jejich držitele platí několik základních pravidel:

  • Nikdy nesdělujte údaje o své kartě, a to ani telefonicky, ani online.
  • Neklikejte na podezřelé odkazy, nereagujte na neznámá čísla a nevěřte „výhodným“ investičním nabídkám.
  • Pravidelně kontrolujte své účty a při jakémkoliv podezření kontaktujte svou banku.

Sedmero pro bezpečné online prostředí

  1. Dvoufaktorové ověření (2FA) – zapněte jej všude, kde to jde (např. SMS nebo aplikace Authenticator).
  2. Aktualizujte systém a aplikace – bezpečnostní záplaty chrání před novými hrozbami.
  3. Neklikejte na podezřelé odkazy – phishing je nejčastější formou útoku.
  4. Zabezpečte Wi-Fi – nastavte silné heslo i pro domácí router.
  5. Přemýšlejte, co sdílíte – osobní údaje nebo fotky dokladů nepatří na internet.
  6. Používejte antivirovou ochranu a firewall.
  7. Odhlašujte se z účtů na cizích zařízeních – samozřejmost, na kterou často lidé zapomenou.

Toto je sponzorovaný text tvořený ve spolupráci se zadavatelem. Článek nevytváří redakce Seznam Zprávy.

Doporučované