Hlavní obsah

Sifon? Znám, proto se nám v Česku taky daří, říká jeden z izraelských šéfů firmy SodaStream

Rozhovor s viceprezidentem firmy SodaStream Royem Naamanem.Video: Pavel Cyprich, Seznam Zprávy

 

Reklama

Úspěch SodaStream kopíruje trend posledních let, kdy řada zákazníků už nechce opakovaně kupovat pití v plastových lahvích a raději si domů pořídila přístroj, kde si perlivou vodu vyrobí.

Článek

Mohlo by se o tom přednášet na vysoké škole ekonomické.

V roce 2007 stála firma SodaStream na pokraji krachu a její hodnota byla 6 milionů dolarů. Loni ji velký nadnárodní koncern PepsiCo koupil za 3,2 miliardy dolarů.

SodaStream přitom existuje od roku 1903, v posledních 12 letech ale firmu dostal na starost excentrický izraelský manažer Daniel Birmbaum, který se nejdřív nebál vyhlásit válku Coca-Cole, aby o pár let později opět velkohubě prohlásil, že Cola už pro něj není soupeř a navíc že všichni prodejci balené vody jsou podvodníci.

I když se ten den akcie firmy propadly o 17 procent a představenstvo chtělo, aby okamžitě svoji pozici opustil, Birnbaum situaci ustál a firmu dotáhl k loňskému miliardovému obchodu.

Paradoxně SodaStream byla prodána PepsiCo, která je v produkci plastových lahví rozhodně na špici.

PepStream

Na světě se každý rok prodá přes 110 miliard lahví s Coca-Colou. Pepsi své údaje nezveřejňuje, ale protože jsou její hospodářské výsledky za loňský rok o polovinu lepší než u Coly, dá se očekávat, že číslo bude obdobné – 32 miliard dolarů Cola vs. 65 miliard dolarů PepsiCo.

SodaStream přesto slibuje, že se nikdy společností, která bude stáčet vodu nebo jiné pití do plastových lahví, nestane.

„Ne, to se nestane. Podívejte se, žádná změna se nestane přes noc. Řada firem, včetně té naší, hledá zkrátka nejlepší způsob, jak udržitelným způsobem pít vodu i ostatní nápoje,“ říká v rozhovoru pro Seznam viceprezident firmy Roy Naaman.

Úspěch SodaStream kopíruje trend posledních let, kdy řada zákazníků už nechce opakovaně kupovat pití v plastových lahvích a raději si domů pořídila přístroj, kde si perlivou vodu vyrobí.

Nejsilnějším územím je pro firmu Západní Evropa. Třeba ve Švédsku má nějaký přístroj na obohacování vody zhruba 20 procent domácností.

Kde naopak firmě čísla nijak výrazně nerostou, je střední a východní Evropa. Až na Česko. Možná i díky legendárnímu sifonu.

„Sifon, ten samozřejmě znám. Ano, je tu dlouhá tradice pití perlivé vody. A za naším úspěchem je i to, že 95 procent Čechů považuje kohoutkovou vodu za dobrou a pije ji,“ říká Naaman, proč tu může mít zařízení jako SodaStream úspěch.

Řada států světa podobné vnímání kohoutkové vody nemá, nebo naopak nemá tak kvalitní vodu, aby ji mohlo pít a je odkázána pouze na pitnou vodu v plastových lahvích. Jde o většinu států Asie, nebo Blízkého východu.

Až přestane téct...

I na Blízkém východě ale existují výjimky. Jednou z nich je třeba Izrael, který se musel stát kdysi rychle soběstačný. Tamní technologie kolem vody jsou jedny z nejpokročilejších na světě. A nejde jen o vodu z kohoutku, která je tam pitná.

Izrael například recykluje zhruba 85 procent splaškové vody, kterou znovu využívá třeba v zemědělství. Průměr Evropské unie je zhruba 5 procent.

Podobné moderní technologie jsou taky podle Naamana obecně způsob, jak bojovat s klimatickou změnou a rostoucím problémem sucha obecně.

Reklama

Doporučované