Článek
Kosmetická společnost Notino, jedna z nejhodnotnějších tuzemských firem podle žebříčku Česká elita, se pustila do velkého propouštění. Zhruba 300 lidí, především ve středním a vrcholovém managementu, firmu opustí.
„Po dvaceti letech růstu jsme se dostali do bodu, kdy některá rozhodnutí trvala zbytečně dlouho a firma začala být příliš složitá. Rozhodli jsme se reorganizovat. Zrušit některé manažerské vrstvy, propojit týmy a dát větší odpovědnost těm, kteří jsou nejblíž zákazníkům,“ vysvětluje Alexandra Išuninová, tisková mluvčí a PR manažerka Notina.
Celý proces podle ní trval zhruba měsíc a půl a jeho hlavním cílem je jednodušší a rychlejší chod firmy, která podle svých slov tím, jak rychle vyrostla, trochu zkostnatěla.
Jednodušší sortiment a upravená otevírací doba
Firma, která měla ještě nedávno téměř tři tisíce zaměstnanců, se tak rozloučí zhruba s desetinou svých lidí. Zákazníka by se však změna dotknout neměla. „Pokud ano, tak spíše v detailech. Mírně upravíme otevírací doby některých prodejen a zákaznické podpory v několika zemích. Také zjednodušíme nabídku produktů – zaměříme se na ty, které zákazníci skutečně chtějí. Celkově ale změny směřují k tomu, aby služba byla rychlejší, přehlednější a kvalitnější,“ vysvětluje na dotaz Išuninová.
V nejvyšším managementu zůstává z devíti členů šest, u některých týmů došlo ke sloučení. Výsledkem by měla být firma, která více doručuje a méně schůzuje. Od pandemie covidu-19 totiž firma rostla tempem 30 procent každý rok.
„Cílem není šetřit, ale zrychlit. Transformace má hlavně snížit složitost a zvýšit odpovědnost napříč firmou. Vytváříme prostředí, kde lidé mohou rozhodovat a věci se doručují rychleji. Uvolněné kapacity a rozpočty použijeme na rozvoj produktů, technologii, zákaznickou zkušenost a přípravu další fáze růstu,“ dodává Išuninová.
70 až 80 tisíc zásilek denně
Notino podle posledních zveřejněných výsledků přesáhlo obrat 1,3 miliardy eur. Už dříve řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy finanční ředitel firmy Jakub Šedý, že denně firma odbavuje 70 až 80 tisíc zakázek, během vánoční sezony pak číslo stoupá na 300 tisíc.
Největším zahraničním trhem je pro společnost Polsko, které se na celkovém obratu podílelo z 15 procent. Právě v Polsku také firma loni postavila svůj největší sklad s rozlohou 28 tisíc metrů čtverečních. Kromě toho loni otevřela novou pobočku v bulharské Varně a dalších pět modernizovala.
„Letos máme v plánu otevřít ještě jednu pobočku v Praze a novou kamennou prodejnu v Záhřebu. Zároveň v září spouštíme náš první věrnostní program. Dále pracujeme také na posílení spolupráce s klíčovými značkami i vylepšení celé zákaznické zkušenosti,“ říká Išuninová. V souvislosti se značkami se skloňuje spor Notina se společností Chanel. „Transformace nemá s tímto sporem nic společného,“ říká Išuninová.
Oficiálně společnost ze sta procent ovládá kyperská společnost Notino Limited, která je součástí holdingu uloženého v lichtenštejnské nadaci. Firmu založil miliardář Michal Zámec, který ale dlouhodobě tvrdí, že firmu už nevlastní.