Hlavní obsah

Škoda pomoc státu vítá. Pro část autoprůmyslu jen vytváří umělou zaměstnanost

Vláda rozhoduje o aktivizaci programu Antivirus pro automobilový průmysl. Ilustrační foto.

Reklama

Plán vlády, odborů a zaměstnavatelů znovu zaktivovat Antivirus, tentokrát pouze pro automobilový průmysl, naráží na kritiku v některých menších firmách. A to i těch, kterým by mohl finančně pomoci.

Článek

Výrobní linky největší tuzemské automobilky stojí. S výjimkou závodu v Kvasinách zastavila Škoda Auto výrobu. Kvůli nedostatku čipů do palubních počítačů zatím na dva týdny, které se ale můžou protáhnout.

„Během této odstávky se budeme soustředit na dokončení zhruba 10 tisíc rozpracovaných vozů, které tak budeme moci rychleji dodat našim zákazníkům,“ uvedl Tomáš Kotera, vedoucí komunikace Škody Auto s tím, že podnik na příští dny chystá také každoroční inventuru zásob a obalů.

Žijeme ze dne na den

Doma nezůstali jen někteří zaměstnanci Škody Auto. Výpadky ve výrobě řeší i další firmy, které velkým autovýrobcům dodávají komponenty.

V automobilovém průmyslu se pohybuji bezmála třicet let a můžu říct, že nic takového jsme doposud nezažili.
Kvido Štěpánek, Isolit-Bravo

„V automobilovém průmyslu se pohybuji bezmála třicet let a můžu říct, že nic takového jsme doposud nezažili. Výhledy jsou pro nás obrovským otazníkem a žijeme ze dne na den,“ uvedl pro SZ byznys Kvido Štěpánek, majitel společnosti Isolit-Bravo.

Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu, globální nedostatek čipů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020.

„Situace dopadá na výrobce po celé Evropě i ve světě, i když v rozdílné intenzitě. Někde zastavují konkrétní závod, někde omezují výrobu, jinde omezují vyráběné modely. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu,“ říká Petzl a přidává čerstvý odhad. Z českých linek letos vyjede o 300 tisíc aut méně. V přepočtu jde o 260 miliard korun obratu.

Také Mojmír Čapka, vlastník společnosti Brisk, která vyrábí zapalovací a žhavící svíčky, uvedl, že současná situace není jednoduchá. Velkým problémem jsou podle Čapky navíc rostoucí ceny energií. „Naše firma vydá za energie meziročně o několik desítek milionů více než v roce letošním,“ uvedl pro SZ Byznys.

A potíže velkých výrobců i menších dodavatelů se přelévají dál do přepravních firem. „Výpadky v automobilovém průmyslu pociťujeme od jara letošního roku v podstatě kontinuálně, není to tedy pro nás úplně neznámá situace. Našimi klienty jsou všechny automobilky, které v Česku vyrábí osobní automobily,“ popsal předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Vláda dupe na brzdu

Proto se vláda rozhodla udržet práci lidem, kteří pracují nejen v automobilkách, ale i v na ně navázaných firmách. Výměnou za to, že podniky udrží zaměstnance a nebudou propouštět, získají 60 procent náhrady mzdy do 29 tisíc korun.

V pondělí se na využití programu Antivirus shodla tripartita, kabinet pak o aktivizaci Antiviru rozhodne na některém z dalších jednání. Premiér Andrej Babiš (ANO) už také ohlásil, že podporu záchranného programu chce vyjednat v Evropské komisi.

„Situace je velmi vážná,“ uvedl pro SZ Byznys už v minulém týdnu Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR s tím, že využít Antivirus je v současné situaci vhodným krokem.

„Automobilový průmysl představuje páteř českého průmyslu a teď je ve velmi vážné situaci, kterou nezavinil. Takže ano, to jsou přesně situace, kdy je vhodné přemýšlet o tom, jak krátkodobě udržet zaměstnanost v takto důležitém sektoru,“ uvedl Radek Špicar.

„Velice si vážíme toho, že si tripartita i vláda uvědomují dopad nedostatku polovodičů nejen na automobilový průmysl, ale celou českou ekonomiku. Věříme, že diskutovaná aktivace programu Antivirus B pomůže zejména dodavatelům překlenout kritické období,“ je přesvědčen také šéf komunikace Škody Auto Tomáš Kotera.

Není možné vždy, když si národní hospodářství kýchne, do něj lít miliardy korun.
Kvido Štěpánek, Isolit-Bravo

Mojmír Čapka z Brisku je ohledně podpory programu opatrnější. „V době koronavirové pandemie, kdy skončilo mnoho podniků, jsem očekával, že lidé budou aktivně hledat práci. Je tedy otázka, zda to do určité míry nebylo kontraproduktivní,“ řekl. Vláda by podle něj neměla podporovat umělou zaměstnanost, ale měla by přijmout taková opatření, která by směřovala k vytvoření konkurenčního prostředí.

„Programu Antivirus jsem nepřítelem. Důvodem je hlavně to, že se bude muset dokazovat, že ti lidé byli doma a nepracovali. Druhým důvodem je, že není možné dále zadlužovat národní hospodářství, což se dnes děje. Není možné vždy, když si národní hospodářství kýchne, do něj lít miliardy korun,“ argumentuje pro SZ Byznys Kvido Štěpánek za firmu Isolit-Bravo. „Myslím si, že lepším řešením by bylo, kdyby se vlády angažovaly, proč ty čipy chybí. Místo nalévaní peněz se mohly snažit situaci rozplést,“ říká podnikatel Štěpánek.

Reklama

Doporučované