Hlavní obsah

Na pokraji trapasu nebo skvělý trik? Podívejte se, čím vás balamutí politici

Terén Kristiny Cirokové: Sonda do praktik politiků před volbami. (Video: Kristina Ciroková, Jan Pospíšil, Seznam Zprávy)

 

Reklama

10. 9. 11:00

Do voleb zbývá už jen měsíc a dva až tři miliony lidí stále váhají, komu odevzdat svůj hlas. Jaké páky na ně politici nasadili, zkoumá nový díl publicistického pořadu Terén reportérky Kristiny Cirokové.

Článek

Horká fáze volební kampaně je tu. A pro další směřování země jde o klíčové období. „Velké množství lidí se rozhoduje, koho volit, až v posledních týdnech,“ upozorňuje sociolog STEM Martin Buchtík. „Jenom zhruba třetina voličů je dneska pevně afiliovaná k jedné nebo druhé politické straně.“

Tahákem letošních voleb jsou jednoznačně knihy. Andrej Babiš dokonce říká, že ta jeho je to nejdůležitější, co jako premiér v politice udělal. Knihu rozdává a podepisuje na svých roadshow po celé republice.

„Ta kniha má velký symbolický význam. Je tlustá – znamená to, že o tom hodně přemýšlel,“ komentuje předvolební dílo týmu hnutí ANO marketingový expert Jakub Horák.

„Lidé mají pocit, že něco dostávají, něco hodnotného, protože to není leták, ale je to celá kniha. Je vidět, že lidé o tu knihu mají zájem a že je to dobrý marketingový trik,“ doplňuje vedoucí Katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK Denisa Hejlová.

Kdo nemá dílo vlastní, půjčí si jej třeba v knihovně a zarecituje na kameru. To je případ ministryně financí Aleny Schillerové.

„Zasní se a recituje báseň Maminka, která nás má dojmout. To tam působí nepatřičně. Najednou je to na pokraji trapasu,“ domnívá se odbornice na neverbální komunikaci, profesorka na HAMU Noemi Zárubová. Podle ní je celková stylizace Aleny Schillerové nevhodná. „Co tam drhne, je to, že zamrzla v mladším věku.“

Předvolební kampaně jsou ale především o emocích. Proto třeba předseda hnutí SPD Tomio Okamura nahrává na sociální sítě videa z tréninků boxu a šéf Pirátů Ivan Bartoš se ukazuje jako DJ. A všichni se také rádi fotí a natáčejí s dětmi nebo se zvířaty.

Člověk, který má rád děti a má rád pejsky, tak bude hodný člověk, že ano? Z toho důvodu prostě všichni američtí prezidenti mají psa a děti. Kdo nemá rád děti, je nelida,“ vysvětluje Jakub Horák.

Co se politickým stranám a hnutím v kampani podařilo a co ne? A jaký povolební plán B naznačují marketéři hnutí ANO ve spotech Andreje Babiše? Více v úvodním videu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované