Hlavní obsah

Španělé odsoudili reklamu na zmrzlinu od Snickers. Je homofobní, říkají

Foto: Profimedia.cz

Známá čokoládová tyčinka Snickers.

Reklama

Španělská pobočka společnosti vyrábějící tyčinky Snickers stáhla z oběhu kontroverzní reklamu. Čelila vlně kritiky za to, že je homofobní. Španělskem nyní hýbe společenská debata na toto téma oživená nedávnými homofobními útoky.

Článek

Nevhodnou reklamu Snickers ze Španělska stáhlo a omluvilo se za všechna „nedorozumění, ke kterým mohlo dojít“. Dvacetisekundový snímek se stal tento týden virálním na sociálních sítích. Mnozí ho kritizovali za to, že je urážlivý vůči gay mužům.

V reklamě vystupuje španělský influencer Aless Gibaja. Na začátku videa se objevuje v plážovém baru s dlouhými vlasy a růžovým oblečením a objednává si „sexy pomerančový džus s vitamíny A, B a C“. Jeho kamarád a barman si přitom vyměňují zmatené pohledy. Číšník mu následně podává zmrzlinu Snickers, po kousnutí se Gibaja mění na vousatého muže s hlubokým hlasem. „Lepší?“ ptá se kamarád. „Lepší,“ odpovídá influencer. Následuje známá reklamní hláška: „Když máš hlad, nejsi to ty.“

Reklamní snímek vyvolal vlnu nevole poté, co se začal šířit v online prostředí. Mnozí volali dokonce po bojkotu značky. Podle Státní federace leseb, gayů a bisexuálů je „ostudné a neblahé, že existují společnosti, které se stále drží stereotypů a podporují homofobii“.

Počínání značky Snickers odsoudila také španělská ministryně pro rovnost Irene Montero. „Zajímalo by mě, kdo si může myslet, že je dobrý nápad využít homofobii jako byznysovou stategii,“ uvedla na svém twitterovém účtu. „Naše společnost je rozmanitá a tolerantní. Doufám, že se ti, co mají moc rozhodovat o tom, co vidíme a slyšíme v reklamách a televizních programech, naučí být také takoví,“ dodala.

Snickers se ve Španělsku následně omluvil a slíbil okamžité stažení snímku. „Chtěli jsme přátelsky a odlehčeně ukázat, jak může hlad změnit vaši povahu,“ uvedli k celé situaci v prohlášení, které se objevilo online. Ubezpečují, že v žádném případě nebylo jejich úmyslem stigmatizovat jednotlivce ani skupinu.

„Rovná práva a inkluzi bereme vážně, chceme svět, ve kterém každý může být sám sebou, a věříme, že jako zaměstnavatel a inzerce máme svou roli a zodpovědnost ve vytváření tohoto světa,“ uvedla mluvčí společnosti Mars Wrigley, která vlastní značku Snickers.

Španělská levicová strana Podemos poukázala na to, že reklama následovala po tom, co se země v posledních měsících vypořádávala s několika případy homofobních zločinů z nenávisti. „V tváří tvář vlně LGBT fobie, jejíž součástí byly i útoky a vraždy, Snickers nedokáže vymyslet nic lepšího než udělat kýčovitou reklamu, která vám říká, že nejste sami sebou, když jste zženštilí,“ okomentovali snímek na svém twitterovém účtu.

K incidentu došlo několik týdnů poté, co Španělskem otřásla zpráva o zmlácení mladého gaye, které vedlo ke smrti a mělo být homofobně motivované. Vražda čtyřiadvacetiletého Samuela Luize vyvolala ve Španělsku celonárodní protesty. Premiér Pedro Sanchez řekl, že jde o „barbarský a nemilosrdný čin“. Zatčeno bylo v tomto případu už šest osob, mezi nimi dva nezletilí.

Reklama

Související témata:

Doporučované