Hlavní obsah

Fotbalová Sparta vstoupila do světa eSportu, který má v USA stejnou sledovanost jako hokej

Foto: youtube.com/acspartaoffical

Lukáš Vácha byl u představení vstupu fotbalové Sparty do světa eSportu.

Sparta si pořídila další sportovní sestru. Vedle fotbalové, hokejové, futsalové, cyklistické nebo třeba ragbyové budou barvy Sparty reprezentovat také profesionální hráči videoher. Konkrétně ve fotbalové simulaci FIFA.

Článek

Virtuální svět stále více prostupuje do toho reálného, což potvrzuje i trend fotbalových klubů, které zakládají své týmy v eSportové sféře. Revoluce, kterou spustil německý Wolfsburg v roce 2015, se dostala i do České republiky zásluhou fotbalové Sparty.

Pro upřesnění - za profesionálního hráče eSportu je považován každý, kdo se hraním počítačových či konzolových her živí. V dnešní době se eSportový hráč na profi úrovni může srovnávat s profesionálním sportovcem. Ostatně eSport by se mohl představit i na olympijských hrách. Poprvé už v Paříži v roce 2024.

Na Letné se rozhodli, že navážou na kluby jako Paris Saint-Germain, AS Řím, Manchester City nebo Schalke 04. „Náš krok vstoupit do eSportu jsme konzultovali také s německým Schalke,“ vysvětluje ředitel komunikace Sparty Ondřej Kasík. „Do eSportu vstoupily už i kluby jako Legia Varšava nebo FC Kodaň, takže se v něm nepohybují pouze ty největší kluby v Evropě,“ dodává.

Sparta se tak připojila k dalším klubům, které se rozhodly vstoupit na eSportový trh s příchodem nového ročníku videohry FIFA 19, která vychází na konci září. Vedle zmíněné Sparty tvoří další generaci fotbalových klubů ve virtuální sféře třeba anglický Wolverhampton či německé Brémy.

Zatímco fotbalová Sparta kupuje do kádru hráče za desítky milionů korun, tak eSportová sestra se rozhodla vydat mimo jiné i cestou takzvaného náboru. Během října proběhne turnaj se třemi kvalifikačními koly, který vyvrcholí finálovým zápasem přímo na stadionu Sparty na Letné.

A právě vítěz si zajistí místo v eSportovém týmu. „Hráči budou mít u nás bezkonkurenční podmínky v konkurenci českého a slovenského gamingového trhu. Gamerům zajistíme podmínky pro trénink, základní plat a možnost cestovat na turnaje po celém světě,“ pokračuje Kasík.

Na druhou stranu ti, kteří se chtějí nejlépe finančně zajistit hraním videoher, si vybírají spíše strategické či akční hry. Prize money (finanční příjmy) z her jako je Dota či Counter-Strike jsou mnohem vyšší než ty v segmentu sportovních videoher. V první padesátce hráčů s nejvyššími příjmy najdeme pouze profesionální gamery titulu Dota 2 a pro zajímavost hned devatenáct z nich pochází z Číny.

Sparta si ale pro vstup do nové sféry vybrala logicky videohru, která simuluje fotbal. „Vstupujeme do neprobádaných vod, což ve Spartě občas děláme. Projekt eSport má velkou podporu od FIFA a UEFA a věříme, že v budoucnu bude náš krok zajímavý i z ekonomického hlediska,“ vysvětluje generální ředitel Letenských Adam Kotalík.

Zatímco tuzemské sportovní kluby mají mnohdy problém naplnit hlediště svých zápasů, tak eSportová scéna nemá v posledních letech o fanoušky nouzi. Pro příklad závěrečný turnaj mistrovství světa ve FIFA sledovalo téměř 30 milionů diváků a sledovanost eSportu v USA dosahuje podobných čísel jako baseball či lední hokej. „Videohry jsou součástí života mnoha našich mladších fanoušků a chceme jim i tímto jít naproti,“ dodává Kotalík.

Jen o dva týdny dříve než Sparta ohlásil vznik svého „e“ do eSportového týmu český fotbalový reprezentant Jakub Jankto. Záložník janovské Sampdorie ale na rozdíl od letenského klubu vstoupil do prostředí videoher na více frontách. Jeho tým Sampi budou reprezentovat gameři z celé Evropy ve hrách NHL, FIFA, TrackMania 2 a Rocket League.

Podívejte se na rozhovor s Martinem Štefankem, který se stal jedním ze dvou Čechů v závodech F1 Esports Series

Rozhovor s Martinem Štefankem, který se stal jedním ze dvou Čechů v závodech F1 Esports Series.Video: Josef Mačí

Související témata:

Doporučované