Hlavní obsah

Společnost Facebook změní jméno. Zuckerberg ukázal šílenou vizi budoucnosti

Foto: Facebook/Meta

Firmu Facebook čeká rebranding. Mark Zuckerberg (druhý zprava) plánuje vzít svou firmu (a celý svět) do metavesmíru.

Reklama

28. 10. 21:16
aktualizováno • 29. 10. 10:11

Americká firma Facebook mění jméno. Přejmenuje se na Meta, od slova „metavesmír“. V prezentaci plné 3D virtuálních kouzel Zuckerberg ukázal svou vizi prostoru rozšířené reality. Sociální síť si zachová své původní jméno Facebook.

Článek

Uprostřed skandálů, které vyplouvají najevo po vynesení interních dokumentů z firmy Facebook, jde po delší době o zprávu, která nemá s minulostí Facebooku nic společného. Naopak, má evokovat pohled do budoucna.

„Jsme na začátku další kapitoly internetu a je to i další kapitola naší společnosti,“ uvedl Mark Zuckerberg ve svém příspěvku na oficiálních stránkách. „V posledních desetiletích technologie poskytly lidem možnost přirozenějšího propojení a vyjádření. Když jsem zakládal Facebook, psali jsme na webových stránkách většinou text. Když jsme dostali telefony s fotoaparáty, internet se stal více vizuálním a mobilním. Když se zrychlilo připojení, stalo se video ještě bohatším způsobem pro sdílení zážitků. Přešli jsme od stolních počítačů přes web k mobilním zařízením; od textu k fotografiím a videu. Ale tím to nekončí.“

Přichází Meta a metaverse

Již v létě 2021 Zuckerberg nastínil svou vizi budoucnosti: metaverse neboli metavesmír. Zjednodušeně jde o průnik virtuálního a reálného světa, a to pomocí chytrých telefonů i nových prostředků pro rozšířenou realitu.

V metavesmíru budete moci dělat téměř vše, co si dokážete představit.
Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku/Meta

„Příští platforma bude ještě více pohlcující - bude to internet, na který se nejen díváte, ale jste přímo uvnitř zážitku,“ popsal Zuckerberg. „Říkáme tomu metaverse a dotkne se to každého produktu, který vytvoříme.“

S tím souvisí i nový název společnosti: Meta.

Foto: Facebook

Nová značka Meta.

„V metavesmíru budete moci dělat téměř vše, co si dokážete představit - setkávat se s přáteli a rodinou, pracovat, učit se, hrát si, nakupovat, tvořit - a také zcela nové zážitky, které se do dnešní představy o počítačích a telefonech vůbec nehodí,“ uvedl Zuckerberg. „V této budoucnosti se budete moci okamžitě teleportovat jako hologram a být v kanceláři bez dojíždění, na koncertě s přáteli nebo v obývacím pokoji rodičů, abyste si popovídali. To vám otevře více příležitostí bez ohledu na to, kde žijete. Budete moci věnovat více času tomu, na čem vám záleží, zkrátit čas strávený v dopravě a snížit svou uhlíkovou stopu.“ Svou vizi představil Zuckerberg i v 80minutovém filmu v rámci konference Facebook Connect 2021.

V galerii se podívejte na konkrétní příklady toho, jak by mohl nový „metaverse“ vypadat v praxi:

+15

Co je to metavesmír?

Termín metavesmír (anglicky metaverse) představil veřejnosti americký spisovatel Neal Stephenson v roce 1992. V jeho sci-fi románu se lidé setkávají ve virtuálním trojrozměrném prostoru prostřednictvím svých „avatarů“. Někdy se metavesmír označuje za ideového následovníka internetového kyberprostoru.

Mark Zuckerberg není první, kdo chce myšlenku metavesmíru uchopit konkrétněji. V roce 2004 se například o vývoj otevřených standardů, na kterých by šlo sdílený metavesmír postavit, pokoušela platforma Open Source Metaverse Project. Za metavesmír se někdy označují i 3D virtuální světy, jakým byla například masová multiplayer hra Second Life.

O průnik reálného a virtuálního světa se z velkých firem snaží například Microsoft se svými brýlemi pro smíšenou realitu HoloLens. Cena těchto speciálních brýlí je přibližně 75 tisíc korun, což podtrhuje jednu z hlavních současných překážek k masovému uplatnění této a podobných technologií.

Utopie nebo dystopie za všechny peníze

Facebook není jediný, kdo se snaží o vzdálený přístup využívající prvky virtuální reality. O podchycení tohoto zatím okrajového trendu se snaží i Microsoft se svými HoloLens nebo HTC se svými virtuálními brýlemi zaměřenými na firmy.

Do deseti let dosáhneme miliardy uživatelů metavesmíru a stamiliardových obchodů.
Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku/Meta

Facebook je pochopitelně díky své všudypřítomnosti (po světě má přes tři miliardy aktivních uživatelů) v unikátní pozici pokusit se takovouto radikální změnu protlačit. Zároveň – snad poučen aktuálními skandály – slibuje, že nehodlá vytvořit metavesmírný monopol: „Metaverse nevytvoří jedna společnost,“ zdůraznil Zuckerberg. „Vytvoří ho tvůrci a vývojáři, kteří budou vytvářet nové zážitky a digitální předměty, jež budou navzájem propojitelné a odemknou výrazně větší kreativní ekonomiku, než je ta, kterou omezují dnešní platformy a jejich pravidla.“

Pokud logicky namítnete, že zatím žádný „metavesmír“ neexistuje a že je to celé jen marketingový tah, má pro vás Mark Zuckerberg konkrétní předpověď: „Doufáme, že v příštím desetiletí dosáhne metaverse miliardy lidí, bude hostitelem digitálního obchodování v hodnotě stovek miliard dolarů a bude podporovat pracovní místa pro miliony tvůrců a vývojářů.“

Z úst kohokoli jiného by to byl nehorázný blaf. Když to ale říká člověk, který za 17 let vybudoval největší sociální síť světa, je potřeba to brát aspoň trochu vážně. Realita ukáže, jak lidé tuto vizi přijmou. A pokud přijmou, zda se jim bude chtít svěřit své virtuální já právě Facebooku. I když má teď nové jméno.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili ukázky z prezentace a vysvětlení některých pojmů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované