Hlavní obsah

Facebooku budeme dál říkat pravým jménem. Hrozba, zní od kritiků

Foto: Profimedia.cz

Firma změní i logo, kterým do budoucna bude modrý symbol nekonečna.

Reklama

29. 10. 9:10

Nové jméno odkazuje na takzvané metaversum, tedy internetový svět, který společnost buduje.

Článek

Společnost Facebook se v rámci rozsáhlé proměny značky přejmenovala na Meta. Společnost uvedla, že název tak lépe „obsáhne“ to, co firma dělá, protože rozšiřuje svoji působnost nad rámec sociálních médií do oblastí jako je virtuální realita.

Ve čtvrtek Zuckerberg uvedl, že pod společnost Meta bude spadat Facebook a také aplikace jako Instagram, WhatsApp nebo Oculus.

„Oznamujeme Meta - nový název společnosti Facebook. Meta pomáhá budovat metaversum, místo, kde si budeme hrát a spojovat se ve 3D. Vítejte v další kapitole sociálního propojení,“ uvedl technologický gigant na Twitteru.

Oznámení generálního ředitele Facebooku Marka Zuckerberga, že společnost změní název na Meta, vyvolalo rozpaky a řadu reakcí, napsal web The Guardian. Satirický zpravodajský pořad Daily Show upravil Zuckerbergovo video z prezentace společnosti Meta tak, že šéfa společnosti překryl záběry z útoku na americký Kapitol z 6. ledna a z pochodu bělošských nacionalistů v Charlottesville v roce 2017. Obě tyto události totiž byly organizovány na Facebooku.

Do diskuze o kontroverzní změně značky se zapojili i američtí politici napříč stranami. Levicová kongresmanka za Demokratickou stranu Alexandria Ocasio-Cortezová firmu označila za „rakovinu demokracie“ a „globální sledovací a propagandistický stroj na podporu autoritářských režimů a ničení občanské společnosti“.

Američtí senátoři Richard Blumenthal a Ed Markey také nešetřili kritikou. Bývalý generální prokurátor státu Connecticut Richard Blumenthal prohlásil, že změna názvu není ničím jiným než snahou o odvedení pozornosti", ale v konečném důsledku „nevymaže roky neúcty k soukromí… a šíření nenávisti“. Markey odmítl změnu názvu uznat. „Facebook chce, abychom mu začali říkat Meta, ale my ho budeme i nadále nazývat tím, čím je, tedy hrozbou pro soukromí, demokracii a děti,“ řekl.

Kritici společnosti mají za to, se jedná o zastírací manévr, který firmu problémů nezbaví. Změna názvu totiž přichází v době, kdy americký internetový gigant bojuje s kritikou zákonodárců i regulačních orgánů ohledně své tržní síly, algoritmických rozhodnutí a toho, jak na svých platformách přistupuje k projevům nenávisti či dezinformacím.

Nedávno uniklé dokumenty známé jako Facebook Papers podle BBC odhalily veřejnosti vnitřní fungování společnosti. Whistleblowerka Francis Haugenová tvrdí, že Facebook upřednostňuje zisk před likvidací nenávistných projevů a dezinformací.

Deník The Washington Post ve čtvrtek uvedl, že Facebook během pandemie zatajoval důležité informace o dezinformacích spojených s vakcinací proti onemocnění covid-19. Jednalo se o poslední ze série příběhů založených na interních dokumentech, které médiím poskytla bývalá zaměstnankyně Haugenová.

Společnost Facebook se podle těchto zpráv také neřídila výzkumem, který ukázal, že Instagram poškozuje duševní zdraví dospívajících. Zuckerberg zprávy označil za „koordinovanou snahu selektivně využívat uniklé dokumenty k vytváření falešného obrazu o společnosti Facebook“.

Rebranding, tedy přejmenování firmy, neodstraní nesčetné problémy Facebooku, které v posledních týdnech odhalily tisíce interních dokumentů, napsala agentura AP. Firma podle agentury není schopná čelit nenávistnému obsahu na svých platformách v zemích jako je Indie, kterým není věnována taková pozornost jako Spojeným státům.

Zuckerberg oznámil nový název, když představil plány na vybudování „metaversa“ - online světa, kde lidé mohou ve virtuálním prostředí hrát hry, pracovat a komunikovat. Stávající značka podle něj „nereprezentuje vše, co společnost dělá dnes, natož v budoucnu, a musí se změnit“.

Název Facebook už prostě nezahrnuje vše, co děláme.
zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

„Chtěl bych, aby naše práce a identita byly založeny na tom, k čemu směřujeme,“ uvedl Zuckerberg na virtuální konferenci. „O našem podnikání nyní referujeme jako o dvou různých segmentech, jedním pro naši rodinu aplikací a druhým pro naši práci na budoucích platformách. A v rámci toho nastal čas, abychom přijali novou firemní značku, která by zahrnovala vše, co děláme, a odrážela to, kdo jsme a co chceme vybudovat.“

Facebook silně investoval do virtuální a rozšířené reality a hodlá propojit téměř tři miliardy uživatelů prostřednictvím několika zařízení a aplikací. Minulý týden oznámil, že plánuje v Evropské unii v příštích pěti letech vytvořit 10 000 pracovních míst se zaměřením na budování metaversa.

Společnost Facebook uvedla, že hodlá začít s akciemi obchodovat od 1. prosince pod novým burzovním kódem MVRS. V roce 2015 se o podobný rebranding pokusil jiný technologický gigant, společnost Google. Ta mateřskou firmu přejmenovala na Alphabet. Název se však příliš neujal.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:
Meta

Doporučované