Hlavní obsah

Extrémní závod The Ocean Race je na dosah mysu Horn

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Jedna z jachet hlavní třídy IMOCA v náklonu pod silným větrem.

Půl planety od nás v divokých vlnách Jižního oceánu se odehrává jedno z největších sportovních dramat roku 2023. Čtyři jachty překonávají nejtěžší etapu The Ocean Race, plavby kolem zeměkoule.

Článek

Z jihoafrického Kapského města vyrazila 26. února flotila ještě pěti jachet třídy IMOCA na 12 750 námořních mil dlouhou třetí etapu napříč Pacifikem. Podél Antarktidy, kolem Austrálie a obávaného mysu Horn až do brazilského Itajaí.

V neděli po měsíci plavby plachtily posádky pod silným větrem už jen nějakých 700 námořních mil od mysu Horn. K obávanému bodu se blížily pod silným zadním větrem od severozápadu jen 200 mil od chilských břehů. Vedla je posádka Team Malizia, která se na poslední chvíli prodrala do čela.

To, co se dělo do té doby, muselo být drama. Tým Holcim-PRB nasbíral ještě před průjezdem kolem nejjižnějšího bodu Jižní Ameriky maximum bodů. Jako první vedl flotilu IMOCA i přes třetí pomyslnou bodovací bránu třetí etapy. Pro Holcim-PRB to byl klíčový okamžik, protože si s 15 body udělal slušný náskok před ostatními. Tým 11th Hour Racing měl deset bodů, třetí Malizia devět a poslední Biotherm osm.

+2

Před branami mysu Horn zažívaly posádky emotivní chvíle. Hluboká tlaková níže, bičující vítr o síle až 40 uzlů, obří vlny a ledové kry číhající v „zakázané“ zóně jen desítky námořních mil na jih od flotily – to vše se chýlilo v sobotu a v neděli ke konci.

Kapitán 11th Hour Racing Team Simon Fisher popsal mys Horn jako symbolický moment a Samantha Daviesová z Biothermu ho označila za „nouzový východ“. Člen posádky Team Malizia Yann Eliès pak dokonce mluvil o smutku z průjezdu kolem Ohňové země. Proč? Protože pro posádky je to konec dosud rekordní plavby v historii The Ocean Race – opravdová zkouška morálně volních vlastností. A také nesmírně nebezpečná záležitost.

V neděli přesně před pěti lety, během ročníku 2017/18, John Fisher z jachty Sun Hung Kai / Scallywag sletěl v silné vichřici nešťastně přes palubu do vln. Navzdory několikahodinovému pátrání už ho nikdy nikdo nenašel.

Ale pojďme zpět k letošnímu ročníku. Ani ten se neobešel bez dramatických situací. Jen pár dní po startu, pouhých 600 námořních mil severovýchodně od Kapského Města, zaslechla posádka jachty Guyot environnement – Team Europe divné zvuky z podpalubí a zaznamenala abnormální pohyby na dně trupu v obytné části jachty. Kontrola nedopadla dobře – zjistila prasklý trup. „Vzhledem k aktuální poloze lodi a vzdálenosti do Itajaí je bohužel lepší obrátit se zpět do Kapského Města,“ řekl Thomas Cardrin, technický ředitel Guyot environnement - Team Europe.

Ve stejný den málem skončila i loď Team Malizia, která utrpěla 30 cm dlouhou prasklinu ve stěžni. Všechno to začalo, když se ve větru zlomila pevná kovová část držící plachtu. Jak plachta padala dolů, její táhlo udělalo díru v čele stěžně z uhlíkových vláken. Plachta se navíc propíchla. Nastala několikahodinová dramatická oprava, během níž se členovi týmu Willu Harrisovi podařilo díru zacelit. Malizia tak mohla se ztrátou pokračovat v plavbě.

Ale potíže měli prakticky všichni. Opakovaně s technickými problémy zápasila i loď 11th Hour Racing Team, často se do toho musela zapojit celá posádka.

Za 14 dní, 15. března, byla flotila teprve v polovině třetí etapy. Vedoucí jachta Team Holcim PRB se skipperem Kevinem Escoffierem měla do cíle v Itajaí ještě 6610 námořních mil. Zní to neuvěřitelně, ale druhá Malizia se za nimi držela než jednu námořní míli. Zato poslední, čtvrtý 11th Hour Racing Team zaostával skoro o 100 mil.

21. března flotila plula skoro měsíc, ale mezi nejlepšími čtyřmi byla pouhých 23 minut.

O víkendu už byly lodě kousek před Ohňovou zemí. Nastaly ty nejtěžší chvíle celé etapy. „Začínáme poslední, dlouhý úsek po větru směrem k mysu Horn s posledním systémem hluboké tlakové níže, který nás zavede až k mysu,“ hlásil v pátek kapitán týmu Holcim-PRB Kevin Escoffier. „Blíží se vítr 35, v nárazech až 40 uzlů a sedmimetrové vlny. Teď je důležité starat se o loď a o posádku a zůstat v kontaktu se soutěžícími. Rychle, ale ne zběsile.“

V sobotu 25. března už posádky zmiňovaly obrovské vlny a silný vítr, které všem ztěžovaly situaci. Tým Malizia vedl o 22 námořních mil před Holcim-PRB, který to brzy stáhl na 12, ale v průběhu neděle už zase ztrácel téměř 40 mil. Čtveřice byla rozdělena na dvě části, protože Biotherm a 11th Hour Racing pluly téměř spolu, ale na první dvojici ztrácely více než 60 námořních mil.

Doporučované