Hlavní obsah

Jak se dělají nejrychlejší lyže pro šampionky Ledeckou a Štuhecovou

Foto: Petr Pravda, Seznam Zprávy

Perfektně srovnané a připravené lyže na sjezd a superobří slalom pro Ester Ledeckou.

Reklama

Ester Ledecká je zraněná, a tak právě začínající mistrovství světa ve Francii bude bez českých medailových ambicí. Podívejme se aspoň na nový špičkový materiál, který na slavnou Češku čeká, až se bude moci zapojit do závodů.

Článek

Hohenems leží v nejzápadnějším cípu Rakouska na hranici se Švýcarskem. Malé historické městečko se chlubí Muzeem ságy o Nibelunzích, ale také nenápadnou továrnou Kästle, kde se dnes vyrábějí jedny z nejrychlejších lyží světa. Slovinka Ilka Štuhecová už na nich teď vyhrála závod Světového poháru. Ester Ledecká čeká, až se na ně postaví po zranění klíční kosti.

Stojím ve velké pracovní místnosti, kde jsou prakticky všude jen lyže. Nové závodní. V jednom koutě kratší na slalom a obřáky, na nichž jezdí skotská slalomářka Alex Tilleyová. O kus dál dlouhé lyže na sjezd a superobří slalom.

„To jsou všechno lyže pro Ester Ledeckou, připravené, až bude schopná pořádně trénovat a závodit,“ říká menší bystrý chlapík, její nový velezkušený servisman Guntram „Tschunti“ Mathis. Snažím se je spočítat. „Má jich asi 60 párů, hlavně na sjezd, superobří slalom, něco na obřák a jen pár párů na slalom,“ vysvětluje muž, kterého se vám nepodaří vyfotit, protože se prostě nerad ukazuje.

Lyže si vyfotit můžu, ale když se zeptám na malé značky, kterými jsou označeny, „Tschunti“ hned začne mlžit. „To je jeho výrobní tajemství, servismani neradi odhalují své nádobíčko, jsou speciální kasta,“ směje se marketingový šéf firmy Markus Weeger.

Ačkoli teď Ester nejezdí, její lyže nezahálejí. „Musejí se co nejvíc rozjezdit, proto je pořád bereme na svahy a testujeme,“ říká Mathis.

Hned vás napadne, jakou má česká obojživelnice kvůli zranění smůlu, že zatím nemohla předvést, co na nových lyžích umí. Její parťačka z týmu Kästle Slovinka Ilka Štuhecová na nich už totiž letos vyhrála sjezd Světového poháru a dvakrát byla druhá. Věc ve vrcholných rychlostních závodech nebývalá.

Vtip je v tom, že v Hohenems se donedávna specializovali „jen“ na velmi kvalitní lyže pro náročnější zákazníky, ale ne závodníky. Když značku koupil v roce 2018 český miliardář Tomáš Němec, začaly se však dít věci. Rozjel se závodní program a brzy tým vedený zkušeným konstruktérem Rainerem Nachbaurem vyvinul lyže pro obřák a slalom speciál.

+2

Loni Kästle přetáhly na svou stranu tři klíčové závodnice – olympijskou vítězku Ester Ledeckou, mistryni světa Slovinku Ilku Štuhecovou a kvalitní slalomářku Martinu Dubovskou. Jen slalomky už proto nestačily. Tým vývojářů se musel pustit do komplikovanější disciplíny – sjezdu a superobřího slalomu.

Tyhle lyže RX 12 DH (218 cm) a SG (212 cm) jsou delší o víc než půl metru než slalomky a musejí po svahu jet ukrutně rychle. V Hohenems je udělali přibližně za rok a něco a ty lyže po pěti sjezdových závodech v polovině první sezony vyhrály. Samozřejmě že umění Slovinky Štuhecové bylo klíčové, ale všichni vědí, jak je materiál v rychlostních disciplínách důležitý.

Továrnička Kästle uprostřed městečka se na první pohled liší od moderní sesterské továrny v Novém Městě na Moravě. Třípatrová budova s historickou stylizovanou malbou lyžaře a starým logem firmy připomíná slavnou minulost. Závodníci na „kästlích“ za 50 let až do roku 1998 vybojovali na olympiádách a mistrovstvích světa na 130 medailí. Od Toniho Sailera přes Pirmina Zurbriggena až po Kjetila-Andrého Aamodta. Pak ale nastala dlouhá pauza.

Za správní budovou je slepenec dalších hal a dílen. Skladiště dřeva a dalších důležitých materiálů, jako jsou kovové hrany, sklolaminátové desky, titanal, karbon, skluznice… Pak jsou tam místnosti, kde místní fachmani skládají materiál do lyžařských forem, vše k sobě lepí a nakonec lisují. Taková čerstvě vylisovaná lyže mimochodem nevypadá vůbec hezky. Musí se zbavit přebytečného materiálu z lisu a pořádně „doladit“ na speciální brousicí mašině Montana.

Kouzlo dokonalosti špičkového závodního vybavení spočívá ve výběru kvalitního materiálu a pak správného sestavování a sladění jednotlivých prvků, vysvětluje konstruktér Rainer Nachbaur. „Už to je kumšt, protože v postcovidové době je to se sháněním kvalitního materiálu obtížné. Navíc za války Ruska proti Ukrajině, protože hodně speciálního dřeva jsme vozili právě z Ruska a Běloruska,“ dodává.

Pak už je to hlavně ruční práce, hraní si s detaily. I proto továrnička v Hohenems vypadá mnohem víc jako manufaktura, nebo dokonce laboratoř.

Když držíte ty těžké lyže, je to opravdu kus materiálu. Pro normálního lyžaře nepoužitelné. Aby se na nich dobře jelo a zatáčelo, musí jet rychle. Ale aby jely rychle, musíte to na nich perfektně umět. Ester už je určitě začne brzy zkoušet.

Reklama

Doporučované