Hlavní obsah

Správa železnic hledá, kdo postaví most na Písecku za 543 milionů

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Správa železnic (SŽ) vypsala třetí tendr na nový most u Červené nad Vltavou na Písecku. Původní ocelová konstrukce z roku 1889 nevyhovuje, na trati tak nelze využít některé typy vlaků.

Článek

Vznikne nový železobetonový most, nejvyšší přípustná cena je ve výběrovém řízení 543,9 milionu Kč bez DPH. Starý most čeká demolice. Předchozí tendr SŽ zrušila, protože všechny nabídky přesáhly původní limit zakázky 458,4 milionu Kč. ČTK to dnes řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Nový železobetonový most bude stát poblíž původního. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku, dlouhý bude 316,3 metru, vzepětí bude 34,7 metru. Předchozí dva tendry vypsala SŽ loni v červnu a říjnu. Nová cena zohledňuje fakt, že místo je kvůli orlické nádrži těžko přístupné a musí se použít speciální montážní prostředky.

„Zároveň částka akcentuje výhled vývoje cen na rok 2021. Nabídky z předchozího tendru se nevešly do přípustné ceny. Stávající most se odstraní, nový bude o pár metrů vedle,“ řekl mluvčí.

Most 280,2 metru dlouhý, 69,5 metru vysoký a vážící 940 tun se dosud moc neopravoval. Při stavbě orlické přehrady se jen zesílily části zatopených pilířů, drobné opravy přišly v 70. a 80. letech minulého století. Ocelová konstrukce mostu nesplňuje požadavky na rychlost a zatížení. Loni v červnu SŽ předpokládala, že práce potrvají do poloviny roku 2024.

Proti bourání původního mostu vznikla petice, dosud ji podepsalo 702 lidí. Autoři petice chtějí jednat i s hejtmanstvím.

Most je na trati Tábor–Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je od výstavby přehrady zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. „Trať má velký význam jako objízdná trasa zejména při výlukových pracích na páteřních tratích a pro mimořádné přepravy. Dnes je na mostě rychlost omezena na 30 kilometrů v hodině, jeho nosnost vylučuje provoz nákladních vlaků,“ uvedla již dříve mluvčí SŽ Nela Friebová.

Železniční most přes Vltavu se stavěl v letech 1886 až 1889, funguje od 20. listopadu 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů. Červená nad Vltavou patřila v 50. letech 20. století k turistickým tahákům, zdejší letovisko se ale zatopilo po vzniku orlické přehrady. Kvůli jejímu napuštění se musel na výše položené místo přestěhovat tamní románský kostel svatého Bartoloměje.

Doporučované