Hlavní obsah

Starosta harleyář dal zakázku jinému harleyáři. Výsledkem je opsaná analýza za statisíce korun

Benešovský starosta Petr Hostek (ČSSD) na svém harleyi. Foto: Denik.cz/Zdeněk Kellner. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

27. 9. 2018 20:03

Radnice ve středočeském Benešově utratí 900 tisíc za PR služby. Tendr vyhrála firma, která doteď stavěla a opravovala domy. A nechce říct, jaké má zkušenosti s marketingem.

Článek

Radnice ve středočeském Benešově si už rok objednává PR služby. Tedy propagaci, která má město zviditelnit. Benešov to bude dohromady stát přes 900 tisíc korun.

Firma, která tuhle zakázku vyhrála, je už roky stavební společností. A není možné dohledat, že by měla s PR nějaké zkušenosti. Odevzdala už analýzu za 300 tisíc korun – o tom, co je potřeba v komunikaci s veřejností zlepšit. Což je dokument plný obecných vět, zčásti opsaný z jiných podobných strategií.

Majitele firmy a benešovského starostu spojuje stejná záliba: Jezdí na motorkách a pohybují se kolem stejného harleyářského klubu.

„To je hodně krátké spojení,“ směje se starosta Petr Hostek (ČSSD). „Když budu někomu říkat, že je to náhoda, stejně mi to nikdo neuvěří.“

Starosta Hostek o zakázce pro firmu Redblock. (Video: Vojtěch Blažek, Seznam Zprávy)

Dělejte PR nebo stavte hřiště

Smlouvu s pražskou firmou Redblock project podepsal starosta Hostek loni v září. „Předmětem smlouvy je poskytování poradenských a organizačních služeb v oblasti public relations a public affairs,“ stojí ve smlouvě.

Firma Redblock project měla vypracovat analýzu současného PR radnice a navrhnout novou strategii. To za 300 tisíc korun. Potom začala dostávat měsíčně 50 tisíc za další konkrétní PR práci pro město.

Tomu všemu předcházela soutěž, které se zúčastnily dvě další firmy – jedna personálně propojená s vítěznou společností Redblock. V podmínkách tendru bylo, že účastníci musí mít s podobnými službami zkušenosti. Přesněji doložit aspoň tři takové zakázky nejméně za 1,5 milionu korun. Jak se do téhle podmínky vešel vítězný Redblock, není možné z dokumentů provázejících zakázku vyčíst.

Každopádně v kvalifikačních požadavcích na účastníky soutěže se objevila jedna neobvyklá pasáž. Kromě zkušeností s PR prý může uchazeč svou kvalifikaci splnit také tím, že v minulosti postavil nějaký venkovní sportovní areál.

Starosta Hostek dnes říká, že to byla chyba úředníků. „Udělali control C – control V z jiné zakázky. Je to hloupost, tahle podmínka nemá se zakázkou vůbec nic společného,“ uznává Hostek.

Control C - Control V

Vítězná firma Redblock už městu poskytla zmíněnou analýzu. Čtyřiadvacetistránkový dokument, který například obecně řeší, jaké existují druhy marketingu, druhy médií, co město získá vhodnou komunikační strategií nebo kdo je cílovou skupinou – obyvatelé města, podnikatelé a podobně.

V dokumentu se také mimo jiné píše: „Další důležitou oblastí komunikace je prezentace města jako zajímavého turistického cíle s kulturní, sportovní a volnočasovou nabídkou, města s rozvojovým potenciálem a města příjemného pro život.“

Podobnou větu je ale možné najít – jen s drobnou úpravou – v komunikačním manuálu Moravskoslezského kraje: „Další důležitou oblastí komunikace je prezentace kraje jako zajímavého turistického cíle s bohatou kulturní, sportovní a volnočasovou nabídkou, kraje s rozvojovým potenciálem, kraje univerzitního, kraje příjemného pro život.“

V Benešově také firma vysvětluje, že „interní komunikace tvoří určitou páteř spojující vedení města s úřadem“. Totéž je možné se dočíst v komunikační strategii Plzně pro roky 2010 až 2015: „Interní komunikace tvoří určitou páteř spojující vedení kraje s úřadem.“

Foto: Vojtěch Blažek

Část z komunikační strategie Benešova.

„Stěžejním pilířem komunikace jsou vlastní vztahy s médii a navazování komunikace prostřednictvím médií. Znalost médií a schopnost efektivně s nimi a jejich prostřednictvím komunikovat přináší měřitelné výsledky v oblasti komunikace,“ vysvětluje v Benešově firma Redblock a její analýza. A opět – totožnou větu obsahuje strategie Moravskoslezského kraje.

A když Redblock navrhuje „vytvoření jednorázové soutěže pro získání dalších fanoušků a potenciálních zákazníků. Dobu trvání do 14 dnů, koncept, realizaci, pravidla, vedení soutěže, komunikaci s účastníky, určení a vyhlášení vítěze“, pak úplně totéž – stejně formulované – lze najít na webu v nabídce reklamní agentury Global Vision.

„Pro mě je to nesmírně nepříjemné překvapení,“ říká starosta Hostek.

Martin Baloun, čtyřicetiletý majitel firmy Redblock, tuhle shodu textů nedokáže vysvětlit. Ale zároveň popírá, že by jeho lidé analýzu opsali. „Ty ostatní zprávy moji zaměstnanci nečetli,“ je přesvědčen.

Tomáš Novák, kandidát do zastupitelstva za ODS, který okolnosti téhle zakázky zmapoval, vzpomíná, že letos v únoru na schůzi benešovského zastupitelstva chtěla opozice vysvětlení. Ale vedení města jen mlžilo. „Lze úspěšně pochybovat jak o smysluplnosti smlouvy a relevantnosti jejího plnění, tak i o průběhu, otevřenosti a transparentnosti výběrového řízení,“ namítá Novák.

Máme klienty. Ale tajné

Jak se ale vůbec stalo, že stavební firma Redblock, která v minulosti získala několik veřejných zakázek, se najednou pustila do PR?

Majitel Baloun vysvětluje, že stavebnictví opustila, když z firmy odešel jeho bratr. A se čtyřmi zaměstnanci se teď společnost věnuje marketingu. „Máme zaměstnance, nejsme smyšlená firma. Ani žádná podvodná firma, která přeprodává zakázky,“ říká Baloun.

Redblock ale o sobě nikde nedává vědět – nemá funkční webové stránky, nikde neinzeruje své nové služby. Na internetu ji dohledáte stále jako stavební firmu. „Veřejně je nenabízíme,“ připouští Baloun. Prý se nepotřebují propagovat. „Můžeme se pochlubit tím, že si nás zákazníci doporučují,“ vysvětluje Baloun.

Majitel Redblocku také říká, že má celou řadu dalších významných klientů. Ovšem jména říct nemůže: „Jsme vázaní mlčenlivostí.“

Podle starosty Hostka je radnice s prací Redblocku spokojená. A dobře si hlídá, aby skutečně firma odevzdávala kvalitní výstupy. Všechny jsou na radnici k dispozici. „Penzum práce je pravidelně kontrolované zodpovědným úředníkem – a je to všechno v naprostém pořádku,“ je přesvědčen Hostek.

„Součástí našich služeb je několik gigabytů, možná i terabytů dat v podobě natočených videích, spotů, fotografií úpravy Benešovských listů – tohle všechno je naše práce,“ doplňuje starostu majitel firmy Baloun.

Balounova společnost Redblock sídlí v Praze 5, na stejné adrese v ulici Na Šalamounce najdeme i firmu Klasik Moto, která na jaře dostala dotaci 10 milionů korun od Středočeského kraje (kde je hejtmankou Jaroslava Pokorná Jermanová, jinak také radní Benešova za ANO) na oslavy 115. výročí americké značky motocyklů Harley -Davidson. Klasik Moto má nadto napojení na jednoho z radních Středočeského kraje.

„Vůbec jsem nevěděl, že ta PR firma sídlí právě na Šaldě,“ směje se znovu starosta Hostek a tou „Šaldou“ myslí právě ulici Na Šalamounce, kde mají harleyáři hlavní stan. „Vážně je to náhoda,“ dodává starosta.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované