Hlavní obsah

Stavba dálnice D35 způsobila Pardubickému kraji škody za 2,8 miliardy

Foto: dalnice-d35.cz

Výstavba úseku Opatovice nad Labem – Časy.

Reklama

Pardubický kraj zvýšil vyčíslení škod, které na krajských silnicích dosud způsobila výstavba dvou úseků dálnice D35 v regionu. V lednu je krajští silničáři předběžně vyčíslili na 1,4 miliardy korun, nyní dospěli k dvojnásobku.

Článek

Celková suma se tak začíná přibližovat částce, za kterou má stát jeden úsek dálnice.

Před zahájením stavby dálnice provedla Správa a údržba silnic Pardubického kraje snímání stavu silnic, jež se při stavbě využívají pro přivážení materiálu a odvoz zeminy. „Ne všechny nám však stát v tuto chvíli uznal, i když jsme přesvědčeni, že je stavební firmy pro průjezd kamionů využívají. V tuto chvíli je degradace na silnicích druhé a třetí třídy ohodnocena na 2,8 miliardy korun včetně DPH,“ uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

Podle ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslava Němce se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přihlásilo ke škodám asi za 1,18 miliardy korun bez DPH. Opravy 199 kilometrů krajských silnic by zajišťovali krajští silničáři společně s ŘSD, v současnosti se již mohou začít projektovat.

„Podle našich podkladů se za jednu sezonu povolené trasy opotřebily o 37 procent, nepovolené dokonce o 45 procent,“ řekl Němec. Silničáři chtějí ještě provést kontrolní měření, další výrazné poškození silnic už ale neočekávají.

Podle Němce by část nákladů za další škody na neoficiálně využívaných trasách mohl také zaplatit stát. Jako nejsnazší cestu vidí dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Poukazuje také na nutné další náklady za projektové dokumentace.

Foto: dalnice-D35.cz

Snímek ze stavby úseku Opatovice nad Labem – Časy.

ŘSD v Pardubickém kraji buduje dva úseky D35, Opatovice nad Labem – Časy za 3,4 miliardy korun bez DPH a Časy–Ostrov za 3,2 miliardy korun. Jejich dokončení se plánuje počátkem roku 2022, měřit budou 27 kilometrů. V Opatovicích se napojí na již léta hotovou tříúrovňovou křižovatku, která umožňuje nájezd na dálnici D11 i rychlostní silnici Hradec Králové – Pardubice.

Dálnice D35 představuje v současných plánech české dálniční sítě tzv. severní páteřní trasu spojující Čechy a Moravu. Poprvé se tato komunikace objevila v plánech dálniční sítě již v roce 1963 jako dálnice D35 vedoucí v trase Hradec Králové – Litomyšl – Svitavy – Jevíčko – Konice – Olomouc – Lipník nad Bečvou, kde se měla napojovat na dálnici D47 (dnes D1).

Reklama

Doporučované