Článek
„Když se zamyslíme nad přístupností Země, tak se zdá, že jsme schopni se vlastně kamkoliv dostat do 24 hodin. Ale my se začali sami sebe ptát, co když i to je moc pomalé?“ ptá se v úvodní videoreportáži tohoto článku Justin Fiaschetti, šéf a spoluzakladatel amerického startupu Inversion Space.
„V tomto ohledu se můžeme podívat na naši armádu jako příklad toho, co děláme, když je 24 hodin moc dlouho. Armáda to řeší tak, že má po celé zeměkouli styčné body - sklady a základny, kam naváží zásoby blízko místa, kde se může bojovat. Takže mají stovky základen rozesetých všude možně s masivními logistickými řetězci, které nás stojí hodně peněz, a i tak stáhnou ten čas na čtyři nebo pět hodin. Takže nám bylo celkem jasné, že svět potřebuje lepší řešení,“ dodává CEO společnosti.
„Takže dámy a pánové, bez dalších odkladů je mým potěšením vám představit první vozidlo doručující z vesmíru - Arc,“ ukazuje Fiaschetti v úvodním videu novinku.
Takto americký startup Inversion Space v říjnu odhalil dopravní prostředek, který zvládne dopravit náklad kamkoliv na Zemi do jediné hodiny, ale z vesmíru.
Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Arc neboli Archa má podobu malého kosmického plavidla, které na délku měří 2,4 a na šířku 1,2 metru, a dokáže vynést až 225 kilogramů na oběžnou dráhu kolem Země. Tam může být i pět let v pohotovosti – než dostane povel, aby zahájilo sestup, řízené přistání na padáku, a tak doručilo nutnou pomoc do odlehlých i nepřátelských oblastí bez jakékoliv infrastruktury. A je pak plně opakovaně použitelný.
„Kde se to bude používat? Jakou oblast trhu tím pokryjeme? První místo, na které se plně soustředíme, je obrana a služba této komunitě. Ti mají náklady, které mají vysokou cenu u těch misí, kde je právě čas nejdůležitější. A právě tam se proto dneska plně soustředíme,“ vysvětluje Justin Fiaschetti.
Revoluce v doručování
Možnost dopravit munici, zbraně nebo drony, ale i zdravotnický materiál na frontu jen za pár desítek minut a ne dnů by přitom mohlo ovlivnit výsledek bitvy nebo války, a pro vojenství tak může jít o opravdovou revoluci. To samé ale platí i pro civilisty a rychlé doručení například humanitární pomoci v případě katastrof.
Inversion však dlouhodobě vyhlíží nejen armádní zakázky. Vytvořením infrastruktury, která propojí světové ekonomiky rychleji než kdy dřív, může přinést revoluci v celé oblasti doručovacích služeb – jako vesmírný FedEx, který jako nový a celosvětový dopravní koridor využívá nízkou oběžnou dráhu.
„Každý dosud přemýšlel o kosmu jako o destinaci, místu, kam se dostat. Kam se létá objevovat. Jak na vesmírné stanici experimentovat. Ale opravdová hodnota kosmu je jeho využití ke zpřístupnění Země. A to je jasné, když se podíváme i na firmy, které vytvořily GPS, družicové snímkování, internet. To vše je přístupné z kosmu a to vše nabízí pokrytí Země skoro v živém přenosu. A tak jsme se sami sebe zeptali, zda by šlo něco takového udělat, ale s plavidlem, které by namísto dat přenášelo fyzický náklad,“ vysvětluje CEO amerického startupu.
Kritéria pro náklad?
Inversion Space už má plně funkční prototyp ve své továrně. První let plánuje na rok 2026 a počítá, že postupně na orbitě vybuduje celou flotilu, která zajistí síť pro novou globální vesmírnou logistiku. A subjekty a firmy, které jí budou chtít využívat, se nebudou muset starat takřka o nic.
„Zaprvé jsme nechtěli, aby zákazníci museli chystat nějaké speciální zásilky proto, aby tuto službu mohli využít. Takže nákladový prostor Archy je navržený tak, aby mohl na orbitu vynést jakékoliv zásilky na dobu pěti let pohodlně bez jakýchkoliv úprav na zásilce. Takže to, co dáte do skladu na Zemi, můžete dostat do vesmíru a zpět na Zem v čase pod jednu hodinu,“ říká v úvodní videoreportáži Justin Fiaschetti.
„Dále jsme nechtěli mít stovky a tisíce stejných zásilek na orbitě, aby se dosáhlo globálního pokrytí. A proto je Archa navržená tak, že je extrémně manévrovatelná a zvlášť v hypersonických a supersonických módech návratu do atmosféry, což jedinému plavidlu umožňuje pokrýt širokou oblast pevniny a snižuje jejich počet na orbitě nutný ke globálnímu pokrytí,“ dodává CEO startupu.
„A konečně, pokud opravdu chceme přistát kdekoliv na Zemi a mít skutečně globální pokrytí, musíme být schopní přistát na jakémkoliv terénu. A tak jsme vyvinuli systém, který nám umožňuje přistát kdekoliv, kdykoliv, ať už to je tvrdý terén, oceán či plochá zem s naším autonomním přistávacím systémem,“ doplňuje.
Podpora z průmyslu i od NASA
Inversion Space přitom vznikl teprve v roce 2021, má okolo 60 zaměstnanců a zatím od investorů získal 54 milionů dolarů, tedy zhruba 1,1 miliardy korun. Finance do něj vložil třeba i kapitálový fond Lockheed Martin.
Zakladatelé startupu Justin Fiaschetti a Austin Briggs ale byli na stážích u SpaceX a v lednu už na oběžnou dráhu vypustili malý satelit Ray, který ověřil zásadní technologie od avioniky až po tepelnou ochranu. A s tou jako partner pomáhá i NASA.
„Jak už Justin tak trochu zmínil, tak tento prostředek je postavený od píky – čistě od základu až po tento koncept doručování z kosmu. A první co vás trkne, je tvar Archy, který je známý jako design vztlakového tělesa. To znamená, že je navržený, aby generoval vztlak a byl vysoce manévrovatelný, až se bude vracet 25násobkem rychlosti zvuku. Toto je absolutně klíčové pro všechny druhy použití, aby byla takto manévrovatelná a schopna doručit náklad kamkoliv. Udělali jsme pro to vše od vývoje aerodynamického vnějšího obrysu přes bezpočet simulací pro výpočetní dynamiku obtékání, šesti stupňů volnosti i například simulací v uzavřené smyčce,“ přebírá slovo technický ředitel (CTO) a spoluzakladatel Austin Briggs.
„Pokud samozřejmě víte něco o nadzvukové rychlosti anebo návratu do atmosféry, tak víte, že plavidlo je vystavené opravdu šíleným věcem, vysokým teplotám, které by vypařily kov. A proto jsme posledního 4,5 roku v partnerství s NASA Ames Research Center, kteří jsou světovým lídrem v tepelných ochranných systémech. Mají přes 60 let zkušeností, bezpočet úspěšných návratů s mnoha astronauty, které bezpečně dovezli z ISS a Měsíce. Společně jsme pro Archu vyvinuli Advanced Heat Shield kombinující přelomové, žáruvzdorné a znovupoužitelné materiály, které pokrývají vše od špičky nosu až po klapky pro manévrování vespod,“ dodává.
„Doručování z vesmíru však není jen o přežití vstupu do atmosféry, ale i o přesném přistání, na vzdáleném terénu, v drsném počasí, vyloučených oblastech nebo za nepředvídatelných podmínek. Aby toho dosáhl, používá Arc aktivně naváděný padákový systém, který je schopný zatáčet, manévrovat, přesměrovat se a měkce přistát, kdekoliv je potřeba,“ říká v úvodní videoreportáži dál CTO startupu Austin Briggs.
„Systém kombinuje umělou inteligenci, pokročilé ovládání, navigační systém i počítačové vidění, které zajišťují, že Arc přistane na metr přesně od cíle kdekoliv na světě. Ve zkratce je to nejschopnější parašutista, který byl kdy postaven,“ dodává.
Cena? Postupně může jít na pár desítek tisíc
Vynášet cokoliv do vesmíru je ale drahá záležitost. Nejlevnější to je s raketami SpaceX, s kterými to Inversion také plánuje. Falcon 9 dokáže při sdílení nákladového prostoru nastavit cenu na 6500 dolarů za kilogram čili v přepočtu zhruba 136 500 korun, a právě ta slouží k vynášení menších nákladů.
Falcon Heavy, která vynáší už větší satelity i pro armádu, pak dokáže srazit cenu až na 1400 dolarů, tedy necelých 30 tisíc korun. I s tou by však stálo vynesení jedné kapsle Arc celkem 6,6 milionu korun.
Největší šanci na relativně levnou dopravu na oběžnou dráhu tak Inversion bude mít u aktuálně testované nové a plně znovupoužitelné rakety Super Heavy Starship. Ta je největší i nejsilnější v historii a Elon Musk řekl, že vynést jeden kilogram s ní bude stát 10 dolarů. Jiné odhady hovoří o 67 dolarech. Tak či onak by se pomoc do jedné hodiny kdekoliv na Zemi dostala na cenovku od 47 do 316 tisíc korun.
Arc má ale navíc sloužit i pro testy hypersonických letounů a zbraní. V rychlosti i nad Mach 20 ustojí dlouhodobé zatížení, ale také přesné manévry, a tím umožňuje realisticky simulovat různé možné scénáře. Zkoušky s ním by tak měly být rychlejší, obratnější, opakovatelné a především levnější než dosavadní metody.
Inversion Space není jedinou společností, která pracuje na doručování nákladu z vesmíru. Americký startup Varda Space už na oběžnou dráhu vypustil čtyři návratové kapsle nesoucí přísady léků, které se v kosmu v této minitovárně promísí, a na Zemi potom dopadne hotový lék, což se mu už povedlo třikrát. A další americká firma Outpost vyvíjí „znovupoužitelné orbitální doručovací kontejnery“, ale cílí na čas do 90 minut a zatím neodhalila funkční prototyp.