Hlavní obsah

Testy chybí a bude hůř, až se přidá zbytek Evropy, varuje distributor

David Tomášek, ředitel distribuční společnosti Trios, popisuje obavy z dalšího vývoje. Některé firmy pro nedostatek antigenních testů sáhly k samotestování. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

10. 3. 11:43

Testování zaměstnanců na nemoc covid-19 pokračuje od středy v úřadech, které mají více než padesát pracovníků. Pro státní správu chce stát použít část testů původně nakoupených pro školy.

Článek

Povinné testování začalo před týdnem v podnicích s více než 250 zaměstnanci, u všech pracovníků musí být dokončené do pátku 12. března. Minulý pátek pak začala platit povinnost testovat i pro firmy nad padesát zaměstnanců, hotovo musí mít do pondělí 15. března.

Jak už Seznam Zprávy informovaly, začít testovat narychlo je ale teď pro firmy téměř nemožné. Antigenní testy ve velkoskladech došly. Firmy tak kupují jednotlivé kusy v lékárnách nebo využívají veřejná testovací centra.

David Tomášek, ředitel distribuční společnosti Trios, vysvětluje pro SZ Byznys, že poslední týden zažívají ve firmě enormní nápor.

„Nebylo moc času na to, abychom se připravili. Takže děláme, co můžeme, jedeme soboty i neděle. A všichni. Nabrali jsme nějaké externí pracovníky, kteří nám vyřizují komunikaci se zákazníky. Je to složitá situace, ale myslím, že se s tím zatím pereme dobře,“ říká Tomášek.

Od středy 10. března se k tomu všemu přidává povinné testování úředníků. Zhorší to ještě nynější situaci?

My jsme teď řešili hlavně zásobení velkých firem, potažmo těch nad 50 zaměstnanců. Nevím úplně, co se bude dít, jakmile do toho naskočí státní správa. Zatím ve státní správě poptávky nemáme. Určitě se budou využívat státní rezervy. Uvidíme, jestli to částečně přejde i na nás jako na distributora.

Jak vůbec firmy reagují, když jim říkáte, že pro ně testy nemáte, že jsou v pořadí?

Samozřejmě pro spoustu z nich je ta situace poměrně svízelná. Ne že by byly nepříjemné, spíš jsou v zoufalé situaci a ptají se nás, co mají dělat. Bohužel jim dokážeme říct opravdu jen to, aby případně kontaktovaly jiného distributora nebo pár dnů vyčkaly. My se aspoň snažíme ze začátku rozdělit ty objednávky tak, že jim třeba část pošleme co nejdřív a následně pokryjeme ten zbytek.

Nám dodávky přicházejí každý den. Buď letadlem, nebo přijede kamion, takže jsme zásobeni relativně dostatečně. Na druhou stranu logisticky a distribučně to není úplně jednoduché, protože těch objednávek jsou prostě tisíce. A je potřeba je nějakým způsobem zpracovávat. Vyfakturovat, zákazníkovi dodat, takže není to úplně otázka jednoho dne.

Některé firmy si stěžují, že mají s nákupem neúměrně velké náklady, v lékárenských e-shopech je test vyjde i na 190 korun. Uklidní se podle vás situace cenově?

Já jsem od začátku u nás nastavil takovou politiku, že my určitě nebudeme jako firma zneužívat toho, že poptávka je větší než nabídka. Takže ceny, které jsme nastavili na začátku, jedeme dál. Nechceme si brát firmy jako rukojmí v tom, že jsou ve svízelné situaci, a navyšovat jim ceny. Samozřejmě mám z trhu informace, že někteří částky několikanásobně zvyšují, ale to není náš případ.

Co se stane ve chvíli, kdy tohle začnou aplikovat i jiné země Evropy?

Já si to úplně nedokážu představit, co přesně bude. Distributoři začnou samozřejmě upřednostňovat určité partnery. My jsme na trhu 30 let, kontakty máme dlouhodobé. Na trhu se vyrojila spousta antigenních testů, které jsou trošičku pochybného původu, pochybné kvality. To se týká, řekněme, asijských dodavatelů, které naše firma nepreferuje. My máme kanadského dodavatele, pak jednoho evropského. Máme sice i jednoho dodavatele z Asie, ale ten je prověřený. Uvidíme, co nastane.

Nemůže systém zkolabovat celoevropsky?

Přiznám se, že nevím. U našeho dodavatele máme potvrzeno, že je schopen vyrábět zhruba 2 miliony kusů týdně. Na druhou stranu až do toho systému naskočí země jako Německo, Francie, Itálie, Španělsko, kde se řádově bavíme o stamilionech lidí, tak uvidíme, co se bude dít. Snažíme se předzásobit. A současně našim partnerům dáváme dostatečně dopředu informace o tom, jaké objednávky v průběhu příštího měsíce budou. Takže oni se na to připravují.

Zapojuje se do toho nyní nějak stát? Kontaktuje vás někdo, snaží se pomoci?

Já musím říct, že máme poměrně dobrou, až nadstandardní zkušenost s ministerstvem průmyslu a obchodu, se kterým jsme v kontaktu tak tři týdny. Konzultujeme s ním zavádění testování ve firmách. Zrovna dnes nám poměrně významně pomohlo, protože se nám zaseklo zboží na letišti v celním skladě v Praze. A nechtěli nám ho prioritně vydat. Po intervenci z ministerstva se to rozběhlo. Musím říct, že jsem mile překvapen.

Když jsme domlouvali tento rozhovor, tak jste mě varoval, že možná nebudete mít ani těch 10 minut. Pro mou představu, jak vypadá teď váš den ve firmě?

Je poměrně náročný, složitý. Situace se mění každý den. Řešíme problémy typu zmíněného někde zaseknutého nebo neodeslaného zboží, současně řešíme komunikaci se zákazníky. Jsme zavalení tisíci telefonátů a tisíci e-mailů. A standardně pracujeme soboty i neděle. Uvidíme, jak dlouho to vydržíme. Ale od toho tady jsme, abychom prodávali a vykrývali objednávky.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené