Hlavní obsah

To není sníh. Naštvaní zemědělci zasypali srdce EU sušeným mlékem

Vchod do sídla Evropské rady zasypala tuna sušeného mléka. (Video: Jaroslav Brousil)

Reklama

23. 1. 2017 22:27

Zemědělci se bojí, že Evropská komise pustí ze skladů do prodeje víc než tři sta tisíc tun sušeného mléka.

Článek

Na dobu, kdy v paláci Europa v Bruselu v pondělí zasedali ministři zemědělství EU, nachystaly desítky farmářů svůj „mléčný" protest. Vchod zemědělci zasypali víc než tunou sušeného mléka (podívejte se na video v úvodu článku).

Ceny mléka v zemích osmadvacítky klesají především kvůli jeho dlouhodobému nadbytku. Hned po zrušení takzvaných mléčných kvót v roce 2015 zahájila Evropská unie stabilizaci trhu. Jedním z opatření byl i odkup 354 tisíc tun sušeného odstředěného mléka. Jenže v listopadu Brusel uvedl, že by mohl začít jeho prodej, a to hned poté, co se ceny zlepší.

To pobouřilo zemědělce, kteří s prodejem nesouhlasí. Obávají se opětovného snižování výkupních cen. Po Evropské unii požadují vytvoření stálého krizového nástroje, který zajistí cenovou stabilitu.

„Pro mnoho výrobců je tato situace stále otázkou přežití," uvedla v prohlášení Sieta van Keimpema, viceprezidentka European Milk Board, která pondělní protest v Bruselu organizovala.

Evropská komise na zasedání uvedla, že do prodeje půjde jen malá část ze zásob sušeného mléka a že to jeho ceny neohrozí.

Členské země na rozdíl od zemědělců hodnotí situaci na mléčném trhu s mírným optimismem, ČTK a Českému rozhlasu to v Bruselu řekl náměstek ministra zemědělství Jiří Šír.

Evropská unie přišla v loňském roce i s programem dobrovolného snížení výroby mléka. Do toho se podle podkladů slovenského předsednictví EU zapojilo víc než 52 000 zemědělců, často ze zemí, kde byla nadprodukce nejvyšší.

V posledním čtvrtletí loňského roku tak mělo být vyrobeno o zhruba milion tun mléka méně než ve srovnatelném období roku 2015. Konečná čísla ale statistici dosud nezveřejnili.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené