Hlavní obsah

Tramvaj budoucnosti. Dobije mobil a chrání i chodce. Jedna taková už v Česku jezdí

Foto: dpo.cz

Tramvaj má USB, kde si lidé mohou dobít telefony.

Nová ostravská tramvaj je plně klimatizovaná, včetně kabiny řidiče. Je vybavena USB konektory i moderními sedadly. Má několik bezpečnostních prvků, které chrání řidiče, ale také třeba chodce při sražení.

Článek

Tramvaj je stále ve zkušebním provozu, nicméně místo pytlů s pískem vozí teď skutečné cestující. Ti si tramvaj pochvalují.

„Mám malého syna a ten se jí chtěl projet. Nechali jsme si ujet několik spojů. Oceňuji, že je teď v horku klimatizovaná a také je dost tichá. Příště na ni ale čekat nebudu,“ popisuje cestující Denis Bedarev. Jiným se líbí její vybavení. „Je super, že má USB, kde si můžu nabít telefon. Kolikrát někam jedu a mám ho vybitý,“ pochvaluje si cestující Adriana Bujnochová.

Tramvaj typu Tango NF2 nOVA vyvinula švýcarská společnost Stadler přímo pro Ostravu. „Je to nejmodernější tramvaj na českých kolejích. Žádné podobné tramvaje u nás nejsou. Doposud všechny tramvaje byly od českých dodavatelů, tahle jediná je zahraniční. Po zkušebním provozu s cestujícími dojde ke schválení typu tramvaje a potom přejdou do našeho vlastnictví,“ řekla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková.

Jedinečný nízkopodlažní design ale dělal problémy. Tramvaj má úplně jinou konstrukci než vozy, které už v Ostravě jezdí. Při zkušebních jízdách se ukázalo, že několika místy neprojede. „Na dvou místech nevyhovovala výška obrubníků. Opravy zabraly několik dní a už je vše pořádku,“ dodala Rycková.

Zkušební provoz s cestujícími je povolen do října. Do konce roku by mělo být v Ostravě dvacet šest souprav. Celkem jich dopravní podnik objednal čtyřicet. Jedna vyjde zhruba na dvacet osm a půl milionu korun. Modernizace hromadné dopravy tak bude stát přes miliardu korun.

Doporučujeme