Hlavní obsah

Uber zřejmě za smrtelnou nehodu nemůže, žena vběhla do silnice sama

Uber zřejmě za nehodu nemůže, chodkyně vběhla do silnice.Video: Veronika Krátká, AP, Reuters

 

Reklama

Podle policie vběhla žena z nepochopitelného důvodu do vozovky sama a nečekaně. Uber zatím přerušil testovací jízdy svých samořízených aut. Podle úřadů v Arizoně, kde se případ stal, nebude potřeba kvůli incidentu zpřísňovat zákony.

Článek

Videozáznam smrtelné nehody, při níž samořízený vůz firmy Uber zabil v noci na pondělí v americkém státě Arizona chodkyni, podle policie ukazuje, že žena náhle vstoupila autu do cesty. Arizonské úřady nevidí po havárii důvod, proč zpřísňovat podmínky pro testovací provoz vozidel ovládaných autopilotem, uvedla dnes agentura Reuters.

Vůbec první veřejně známý případ, kdy samořízené auto usmrtilo chodce, vzbudil v pondělí obavy o plánované uvedení těchto vozů do ostrého provozu v USA. Podle policie se však patrně nejednalo o chybu automatického ovládání vozidla, ve kterém seděl řidič pro případ náhlé nutnosti zasáhnout do řízení.

Automobil, v němž seděl řidič dohlížející na zkušební provoz automatického řízení, v noci na pondělí narazil do chodkyně na předměstí arizonského města Phoenix. Po nárazu byla žena převezena do nemocnice, kde zemřela. „Je zcela zřejmé, že by bylo těžké zabránit této nehodě v jakémkoli módu,“ řekla listu San Francisco Chronicle policejní náčelnice z města Tempe Sylvia Moirová. Žena, která v noci na pondělí vedla svůj bicykl po jedné z ulic tohoto předměstí Phoenixu, podle ní náhle vstoupila do vozovky z neosvětleného místa. „Řidič vypověděl, že to bylo jako blesk z čistého nebe, když ta osoba vešla před auto,“ uvedla policistka. Její slova podle médií dávají naději na to, že nehoda nijak nezpomalí snahu o rychlé povolení provozu autopilotovaných vozů v USA. Jejich vývoji se kromě Uberu věnuje například technologický gigant Google, výrobce elektromobilů Tesla Motors či klasické automobilky.

Některé z nich, včetně samotného Uberu, přerušily testovací provoz či o tom uvažují. Podle vyjádření arizonských úřadů však patrně nemají důvod obávat se zpřísnění podmínek. Mluvčí arizonského ministerstva dopravy Kevin Biesty dnes podle Reuters uvedl, že současná regulace jejich provozu je dostačující. „Domníváme se, že v tuto chvíli máme dostatečné zákony regulující provoz samořízených vozů,“ řekl Biesty. Starosta Tempe Mark Mitchell prohlásil, že nebude požadovat po firmách přerušení testovacího provozu, avšak rozhodnutí Uberu počkat s dalšími jízdami do úplného vyšetření nehody vítá.

Podle serveru Daily Mail byla v době incidentu za volantem samořízeného auta Rafaela Vasquezová, jež byla dříve trestaná za ozbrojenou loupež. Nyní pracuje jako bezpečnostní řidička pro testovací jízdy vozů společnosti Uber. Rafael Vasquez, který nyní vystupuje jako žena, byl dvakrát trestaný. Poprvé v roce 1999 si za padělání odseděl rok a podruhé byl odsouzen na pět let, když v roce 2001 s komplicem přepadl s atrapou zbraně videopůjčovnu.

Vasquez byl tenkrát odsouzený pod svým původním jménem. Příbuzní Vasqueze řekli, že když ho odsoudili poprvé, uvažovala nyní už žena o sebevraždě. Po autonehodě vozidla Uber Rafaela policii tvrdí, že ženu uviděla, až když jí zničehonic vyběhla před auto. Jela rychlostí 40 kilometrů za hodinu a dávala na cestu pozor. Videozáznam pořízený z kamer namontovaných na vozidle Uberu potvrzuje její verzi. Policie zatím nikoho neobvinila, ale vyšetřování smrti devětačtyřicetileté Elaine Herzbergové pokračuje. Sama oběť byla údajně bez domova a několikrát byla ve vězení za drogové trestné činy.

Reklama

Související témata:

Doporučované