Hlavní obsah

Unikátní baterie HE3DA: Velké plány, hodně tajemna

Foto: HE3DA

Nově postavená budova továrny MES v Horní Suché u Havířova

Kolem nově postavené továrny na originální české baterie HE3DA u Havířova má vzniknout „malé české Silicon Valley“ zaměřené na elektrotechniku a nanotechnologie. Ani moravskoslezský hejtman o tom však zatím neví.

Článek

Radomír Prus, hlavní iniciátor a investor továrny Magna Energy Storage (MES) na originální české baterie HE3DA, má obrovské plány na rozvoj Karvinska. Ale už první krok, tedy rozjezd sériové výroby údajně unikátních baterií podle konceptu českého technika Jana Procházky, zatím nabírá zpoždění.

Pořád také není jisté, zda jsou Prusovy plány na vybudování bateriové „gigatovárny“ evropského významu reálné. Konkrétních informací o stavu projektu je zatím málo. O to víc investor hýří velkolepými plány do budoucna.

Závod se Slováky

V půli dubna oznámili akcionáři společnosti MES, sdružení do fondu Battery Unite, dokončení první etapy výstavby nové továrny v Horní Suché u Havířova. Sériová výroba baterií HE3DA tu původně měla začít už koncem loňského roku, zatím ale pořád běží zkušební provoz.

Oficiální slavnostní otevření továrny iniciátoři původně oznámili na květen, teď ho plánují na září. Za zpožděním je podle Radomíra Pruse nouzový stav. „I přes zpoždění ze strany subdodavatelů jsme rozjeli první zkušební linku na výrobu baterií. Postupně budeme v průběhu letošního roku navyšovat výrobu tak, abychom v příštím roce dodali na trh plánovanou kapacitu baterií ve výši 200 MWh,“ řekl Seznam Zprávám.

Analýza projektu MES z jara 2019Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

Zahájení prý bude velkolepé, pozváno je na tisíc hostů. „Účast přislíbili například zástupci Evropské komise, Pentagonu, NASA, ESA, minimálně dva arabští šejkové a řada dalších. MES by měl požehnat arcibiskup Dominik kardinál Duka,“ plánuje Prus.

Podstatnější však bude, jak se novému závodu podaří prosadit na trhu. Konkurence roste, nedávno oznámila slovenská firma InoBAt stavbu obří továrny na baterie pro elektromobily nedaleko Trnavy. Slováci vsadili na spolupráci s americkou společností Wildcat Discovery Technologies, která jim poskytne bateriové know-how a technologickou podporu.

Na slovenském projektu se podílí také český ČEZ. Věří mu evidentně víc než domácí iniciativě u Havířova. A to i přesto, že o baterii HE3DA se už řadu let píše jako o technologickém průlomu, který vítězí nad světovou konkurencí.

Bateriových projektů vzniká po světě mnoho, často s podporou z veřejných dotačních programů. Továrna na Karvinsku je odkázána na skupinu privátních investorů, jichž je podle Pruse zhruba 250 a jde hlavně o české podnikatele.

Radomír Prus

Karvinský podnikatel

S partnerem Vladimírem Jirkou vybudovali skupinu Excelsior s obratem 1,2 mld Kč

Vlastnili v ČR, Polsku a na Slovensku továrny na zpracování plastu, mlékárny, tiskárnu

Roku 2013 byl Prus obviněn z dotačních podvodů

Tři roky byl stíhán jako uprchlý

Podle soudu se k němu policie zachovala nestandardně

R. 2017 ho soud části obvinění zprostil, kauza není definitivně uzavřena

Vyprodáno předem

Prus ale o úspěchu závodu, do jehož rozjezdu vložili investoři 1,4 miliardy korun, nepochybuje. Podle něj je už teď celá roční výroba o kapacitě 200 MWh prakticky rozprodána. První baterie se na trh ani nedostanou, jsou rezervované pro investory.

„Letos budou vyrobeny v rámci zkušebního provozu baterie v řádech desítek megawatthodin, přednostně budou dodány našim největším zákazníkům na pilotní projekty,“ říká Prus.

Do konce příštího roku chce firma zvýšit kapacitu na výrobu baterií na 1,2 gigawatthodiny. „Tato kapacita bude reálně k dispozici pro rok 2022,“ slibuje Prus.

„Našimi hlavními produkty budou baterie o kapacitě jedné a dvou kilowatthodin ve verzi „robusta“, určené primárně pro energetiku, lodě a těžkou techniku,“ popisuje. Z jedno- a dvoukilowatthodinových baterií se skládají energetická úložiště nabízená zákazníkům.

Jedním z hlavních produktů má být bateriové univerzální úložiště o celkové kapacitě 500 kWh. „Uspěli jsme s ním v NASA a je o ně obrovský zájem,“ tvrdí Prus. „Vyvinuli jsme k němu také stojany a nabíjecí systém, abychom byli schopni dodat zákazníkům kompletní systém pro budoucí masové nasazení v solárních elektrárnách nebo ve městech pro masové nabíjení elektromobilů,“ dodává.

Kromě toho má MES připravena domácí energetická úložiště, které si uživatel může skládat z jednotlivých boxů o kapacitě 14 kWh. „Teď se dokončuje výroba prvního prototypu. Následovat bude série 100 kusů, které začneme ještě tento rok přednostně dodávat na trh, ale pouze našim investorům. Ostatní zákazníci si je budou moci objednat v den slavnostního otevření továrny MES, tedy 17. září. Dodány však budou nejdříve v následujícím roce vzhledem k omezené kapacitě výroby,“ řekl Prus.

Foto: MES

Domácí úložiště, ze kterého se mohou napájet elektromobily. Firma ho zatím představila jen ve studii.

MES podle něj připravuje další produkty, které jsou ve vývoji. Poptávka z trhu je prý vysoká. „Máme už teď zájemce ze zahraničí , který chce objednat baterie na 3 Gwh, což bychom jenom pro něj při stávající kapacitě vyráběli několik let,“ popisuje šéf továrny.

Otazníky kolem HE3DA

Kolem sériové výroby baterie Jana Procházky je ale pořád dost nejasností. Hlavně proto, že kromě investorů zatím průmyslově vyráběnou baterii HE3DA neměla odborná veřejnost šanci vidět. A investoři zůstávají v utajení.

Baterie má od loňska atesty evropské certifikační autority TÜV, ta ale zatím testovala jen výrobky z laboratoře v pražských Letňanech. Prus sliboval certifikaci továrního produktu během letošního jara, zatím ji ale nemá.

Prý to nevadí: „To je otázka dvou tří týdnů,“ říká a ujišťuje, že baterie z havířovské linky dosahují stejně dobrých parametrů, jaké měly laboratorní výrobky z Letňan. „V některých ohledech je dokonce převyšují.“

Pavel Hrzina, expert na fotovoltaické a bateriové systémy z elektrotechnické fakulty ČVUT, ale soudí, že tak jednoduché to nebude: „Certifikace průmyslové baterky pro trh je důležitá a je něco jiného testovat laboratorní nebo průmyslový výrobek,“ vysvětluje.

Podle Pruse zato HE3DA v květnu získala atest americké laboratoře Intertek. Detailní informace o testování firma zveřejnila na svém webu, podle Hrziny se z nich ale nedá vyčíst, jaké jsou kvalitativní a užitné vlastnosti baterie.

„Baterie prošla v USA standardními povinnými bezpečnostními testy, bez kterých ji nelze na trh poslat. Konkurenceschopnost ale bude záviset jednak na ekonomice, jednak na chování baterie při provozu,“ říká Hrzina, jehož pracoviště pro HE3DA v minulosti také provádělo testovací měření.

Foto: MES

Energetický kontejner pro americký trh

Jenomže za kolik se má HE3DA prodávat a jaké má kvalitativní a užitkové parametry ve srovnání s konkurenční produkcí, to zatím známé není. „Z toho, co je zatím k dispozici, se nedá posoudit, zda se v Havířově bude dělat standardní průměr, nebo zda ta baterie představuje technický zázrak. Konkurence je velká a startovní pozice továrny složitá,“ uzavírá Hrzina.

Také Jan Fousek, šéf Asociace pro akumulaci energie Aku-BAT, zatím zůstává zdrženlivý. „Nedovoluji si komentovat stav vývoje baterií HE3DA. Nicméně jako členy naší asociace je samozřejmě podporujeme,“ říká.

Prus pro Seznam Zprávy uvedl, že pro projekt získal další partnery. „Přizvali jsme ke spolupráci řadu firem, s nimiž společně pod naším vedením vyvíjíme doprovodnou elektroniku. Budou pro nás v následujících letech zajišťovat ve světě také distribuci a servis výrobků,“ říká.

Například Veolia má podle něj s MES společně vyvíjet řídící systém bateriového úložiště (tzv. BMS). „Společnost Phoenix nám zase pomáhá s protokolem CCS pro nabíjení elektromobilů, se společností Danfos jsme se zaměřili na propojení s elektromotory a tak dále,“ vypočítává Prus další partnery.

Sama Veolia ale zatím žádnou hotovou dohodu o spolupráci nepotvrdila. „Se společností HE3DA probíhají jednání, ale detaily nebudeme zatím komentovat,“ řekla Seznamu mluvčí Marcela Dvořáková.

Voda-země-vzduch

Prus má s baterií HE3DA spoustu ambiciozních plánů. Jeho firma Excelsior Engineering vyhlásila program „voda-země-vzduch“, v jehož rámci se za účasti dalších partnerům vyvíjejí bezemisní dopravní projekty. Jak jejich iniciátor říká - „měly by chytit za srdce každého, kdo uvažuje moderně, ekologicky a chce v tomto směru něco změnit“.

Staví se třeba solární loď: katamarán o délce 16,5 metru, poháněný dvěma stokilowattovými elektromotory. Energie ze „solární střechy“ se má akulumovat v bateriích HE3DA o kapacitě 300 kilowatthodin. „Solární loď je již z větší části hotova a v září bude přetažena do Chorvatska, kde bude prezentována budoucím klientům a médiím,“ slibuje Prus.

Foto: MES

Solární katamarán je podle Pruse z poloviny hotov.

Další nápad vyústil v projekt závodního kamionu. Vozidlo s bateriemi HE3DA by se podle Pruse mohlo se účastnit již v lednu 2021 Rallye Dakar a na základě dat a zkušeností ze závodu by měl vývoj bezemisního vozu pokračovat. „Naším cílem je soutěž Dakar zcela bez emisí, na zelenou energii vyrobenou po cestě ze slunce. Toho chceme docílit nejpozději v sezoně 2023,“ plánuje Prus.

Na vývoji bateriového kamionu se údajně podílí 20členný tým včetně rodiny dakarského vítěze Karla Lopraise. Je podle Lopraisových Prusova vize reálná? „To ukáží až první testy vznikajícího vozidla, celý plán je velká výzva,“ říká Aleš Loprais. Podle něj jen není účast solárního kamionu už v příštím ročníku dakarské rallye reálná. „Ale v roce 2022 bychom rádi projeli bezemisně alespoň jednu etapu Dakaru,“ uvažuje Loprais.

Třetím nápadem havířovského vizionáře je bezemisní letadlo pro šest až osm osob. „Bude létat s využitím HE3DA baterií, elektromotorů a vodíku na vzdálenost 1000 až 1500 kilometrů,“ plánuje Prus. A tvrdí, že do vývojového programu, který táhne jeho firma, se už zapojily „desítky firem z celé Evropy“, vodíkoví vývojáři z ČVUT, Asociace nanotechnologického průmyslu a další partneři.

Foto: MES

Studie solárního závodního kamionu

Nano Silicon Valley

Prus slibuje, že v Horní Suché vybuduje větší technologický klastr. Na pozemcích o 400 tisících metrech čtverečných stojí dnes kromě nového závodu MES ještě dvě haly Prusovy firmy Excelsior zabývající se zpracováním plastů. Před výstavbou je závod opavské firmy K2pharm, která vyrábí potravinové doplňky.

Podle Pruse se připravuje další hala k rozšíření výroby MES a přibývat mají další aktivity. „Mým cílem je v lokalitě vybudovat high-tech klastr na celosvětové úrovni v oblasti energetiky, elektrotechniky a nanotechnologií - takové malé české Silicon Valley, jenom v jiném oboru,“ říká.

„K dnešnímu dni se mi do regionu povedlo přilákat investice za 2,5 miliardy korun. Rozjednány jsou další investice do karvinské oblasti. Mým záměrem je do průmyslových zón na bývalých šachtách přilákat investice v celkové výši jedné miliardy eur. Zatím se vše vyvíjí pozitivním směrem a zcela reálně,“ prohlašuje Prus.

Jeho plány vypadají impozantně, zatím jsou ale v regionu přijímány zdrženlivě. „Já o iniciativě pana Pruse moc konkrétních informací nemám,“ řekl Seznam Zprávám moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák. „Držím mu palce, ale uvidíme, až se projekt dokončí a představí na veřejnosti,“ dodává.

Související témata:

Doporučované