Uvědomělý asteroid. Kolem Země proletí těleso ve tvaru roušky

Foto: Arecibo Observatory/NASA/NSF

Asteroid 52768 (1998 OR2).

Koronavirus zasahuje i do vesmírného světa. Za normálních okolností by na konci dubna proletěl kolem Země „potenciálně nebezpečný“ asteroid. Dnes ale i vesmírná tělesa vzbuzují jindy neobvyklé asociace - tento asteroid má roušku!

Dva kilometry v průměru, rychlost 31 319 kilometrů za hodinu. To jsou parametry asteroidu pojmenovaného 52768 (1998 OR2), který 29. dubna naši planetu Zemi naštěstí mine. Co ale vesmírné observatoře na asteroidu fascinuje obzvláště, je jeho tvar. Těleso zachycené na snímcích v pohybu totiž vypadá, jako kdyby se při přiblížení k Zemi obléklo do roušky.

Snímky „uvědomělého“ asteroidu zveřejnila Observatoř Arecibo z Portorika. A samotní zaměstnanci neskrývali nadšení a pobavení. „Topografické rysy předmětu na jednom konci asteroidu 1998 OR2 jsou vědecky fascinující,“ uvedla Anne Virkki z Observatoře Arecibo. „S tím, jak všichni řešíme covid-19, nám asteroid připadá, jako kdyby si i on nasadil roušku.“

Asteroid kolem Země proletí ve vzdálenosti 16krát větší, než je od naší planety vzdálený Měsíc. V dobách jeho prvního objevu NASA těleso zhodnotilo jako „dostatečně velké na to, aby představovalo globální nebezpečí“. Podle střediska NASA pro studium objektů blízkých Zemi se očekává, že se asteroid přiblíží ve středu 29. dubna v 11:56 hodin středoevropského času.

Vědci z Observatoře Arecibo nepřestávají v pozorování vesmírných těles kvůli pokračování ochrany planetární soustavy i během pandemie. Blížící se asteroid tak zaznamenali za omezeného provozu. Těleso získalo klasifikaci „potenciálně nebezpečného objektu“, přesahuje totiž hranici 152 metrů a leží v okruhu 8 046 720 kilometrů od orbity Země. Díky monitorování pohybu asteroidů jsou vědci schopní určit jeho dráhu a vyhodnotit i riziko případné srážky.

„V roce 2079 proletí asteroid 1998 OR2 okolo Země asi 3,5krát blíž než letos, takže je důležité přesně znát jeho dráhu,“ uvedla v prohlášení Flaviane Venditti, vědkyně ze zmiňované observatoře.

Sledovat cestu „potenciálně nebezpečného asteroidu“ umožní na svých stránkách The Virtual Telescope Project přímo 29. dubna.

Žádný větší asteroid průlet kolem Země během následujících dvou měsíců neplánuje. Největším takovým tělesem, které Zemi naštěstí minulo, byl asteroid 3122 Florencie (1981 ET3). Naposledy proletěl 1. září 2017. Druhý pokus se asteroidu o průměru 5,5 kilometru naskytne 2. září 2057.