Hlavní obsah

V české naftě v Německu je voda, potvrdil rozbor. Může jít o stovky tisíc litrů za desítky milionů

V Německém Kraillingu leží miliony litrů české nafty. Správa státních hmotných rezerv ji od loňského října vozí zpátky do Česka - každý týden dva vlaky. Podívejte se, jak to v Kraillingu vypadá - jak se stáčí nafta za miliony korun? (Video: Pavel Cyprich)

 

Reklama

11. 4. 2017 9:45

Návrat nouzové nafty, kterou má Česko uloženou v Německu, se znovu zkomplikoval. Surovina v jedné z nádrží je v současné chvíli nepoužitelná. Je v ní voda. Definitivně to potvrdila analýza, na kterou tři týdny čekala Správa státních hmotných rezerv.

Článek

Vodu z nafty teď musí na své náklady vyfiltrovat vlastník areálu, ve kterém obří palivové nádrže jsou. Kolik litrů je špatných, ale není jasné. Přesná čísla totiž nemá ani Správa státních hmotných rezerv (SSHR), která za její převoz do Česka zodpovídá.

„V tuto chvíli nechci spekulovat, o kolik jde litrů, musíme si počkat, až majitel skladu vodu odkalí,“ říká šéf SSHR Pavel Švagr.

Podle informací Seznamu jde ale nejméně o tři sta tisíc litrů. Jen u nich ale skončit nemusí.

Česká nafta v Kraillingu byla uložena ve 22 nádržích a bylo jí kolem 75 milionů litrů. Není přitom jasné, kde se v ní voda vzala. Zástupkyně majitel areálu nevylučuje cizí zavinění, ale příčiny teprve hledá.

"Chceme proto, aby vlaky jezdily zaplombované i zpátky z Česka," řekla Seznamu Kateřina Radostová, jednatelka společnosti. Firma Krailling Oils Development (KOD) převzala za obsah nádrží odpovědnost loni. Tehdy proběhly testy, podle kterých byla všechna nafta ještě v pořádku.

Za odkalení musí teď firma zaplatit. Jen testování kvality přitom pokaždé stojí kolem tří tisíc eur.

Kvůli problému neodjely z Kraillingu v březnu tři vlaky, které naftu vozí do Česka. SSHR i přesto počítá s tím, že veškeré palivo dostane zpátky do republiky v plánovaném termínu do konce července.

60 milionů + ztracená nafta

Odkalení nafty z jedné z nádrží sice zaplatí KOD, ztráta Česka ovšem stejně vzroste. Nafty nebude tolik litrů, s kolika se počítalo.

Česko před lety v Německu uložilo palivo za 1,2 miliardy korun. Tehdy mělo jít o víc než 81 milionů litrů. Jenže už loni, kdy se začalo vozit zpátky do Česka, bylo jasné, že ho nejméně 6 milionů litrů chybí.

Kolik suroviny se tedy definitivně vrátí, se ukáže až s posledním vagonem. Pak by se měla zmizelými litry začít zabývat policie.

Konečný účet pro Česko za to, že skladovalo strategickou surovinu 200 kilometrů za svými hranicemi a nemělo ji tak příliš pod kontrolou, může být nakonec ve stovkách milionů.

Jen s 60 miliony se počítá jako s náklady na převoz nafty zpátky do republiky.

Plán: ušetřit

Přitom právě s cílem ušetřit začalo před sedmi lety někdejší vedení SSHR naftu do Německa vozit. Plán mu tehdy schválila i vláda.

Jenže firma Viktoriagruppe, které areál v německém Kraillingu patřil, o několik let později zkrachovala. Insolvenční správce pak následně prohlásil, že není prokazatelné, že v nádržích je jenom česká nafta a Správa státních hmotných rezerv se k ní nemohla dalších několik let dostat.

Průlom přišel až loni, kdy areál převzal nový majitel a společně se SSHR i insolvenčním správcem podepsal dohodu o převezení nafty zpátky do Česka. Od podzimu tak z Kraillingu odjíždí týdně dva vlaky, které palivo vozí do nádrží státního podniku Čepro v Třemošné u Plzně.

Insolvenční správce ovšem zároveň nevyloučil, že bude Česko o naftu po jejím odvezení ještě žalovat. Má na to zhruba rok.

Do Česka se od loňska dovezlo skoro 60 procent nafty, která v Německu byla. Přivezlo ji 36 vlaků.

Na konci března přišli pracovníci státních hmotných rezerv na to, že je nafta v jedné z nádrží zakalená. Některé cisterny, ve kterých ji vozí z Německa, tak museli vypustit, vyčistit a naplnit z jiné nádrže. Těch je v areálu, kde se nafta posledních 7 let skladovala, dvaadvacet, a v každé je tak palivo za desítky milionů korun.

Problém se zakalenou naftou se objevil na konci března. Tehdy o něm jako první informovaly Seznam Zprávy. Jak šéf SSHR Pavel Švagr, tak jednatelka firmy Kateřina Radostová přitom volili opatrná slova. Chtěli počkat na odbornou analýzu špatného vzorku. Problém se ale po několika týdnech potvrdil.

Naftu skladuje Správa státních hmotných rezerv jako strategickou surovinu pro případ nouze - vypuknutí války, přírodní katastrofu apod. Zásoby mají vydržet zhruba dva a půl dne.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované