Hlavní obsah

V Kvasinách začala výroba prvního hybridního modelu. Superb jezdí na benzin i elektřinu

Výroba hybridního vozu Superb iV v Kvasinách začala.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Automobilka Škoda Auto v závodě v Kvasinách na Rychnovsku zahájila sériovou výrobu modelu Superb iV s plug-in hybridním pohonem. Investice v závodě pro výrobu hybridu dosáhly 12 milionů eur (311 milionů korun). Plné výrobní kapacity Superbu iV ve výši 60 vozů denně by měl závod postupně dosáhnout na přelomu letošního listopadu a prosince.

Článek

Automobilka Škoda Auto ve středu odpoledne zahájila ve východočeských Kvasinách sériovou výrobu prvního elektrifikovaného sériového vozu. Bude jím Škoda Superb iV (čte se ajvý), který kombinuje benzinový motor s elektromotorem. Od konce listopadu bude z kvasinské výrobní linky sjíždět 60 hybridních superbů denně. Na trh automobilka model uvede začátkem příštího roku. Podíl vozů s elektrickými motory chce Škodovka v příštích letech posilovat.

„Vstup do elektromobility zahajujeme superbem, který je jak autem pro manažery, tak skvělým rodinným vozem. Často kombinuje provoz na krátké a dlouhé trati a z tohoto pohledu je ideálním pro hybridní pohon,“ uvedl vedoucí oddělení náběhového managementu Škoda Auto Radek Liška.

Na první pohled je od sebe běžný a hybridní superb k nerozeznání. Hybrid však má v masce ukryté nabíjecí okénko. Kvůli bateriím a příslušenství je také zhruba o 260 kilogramů těžší a má mírně zmenšený kufr. Velký rozdíl však je v emisích oxidu uhličitého. Hybridní vůz má podle zástupců Škodovky 32–35 gramů na kilometr, u klasického benzinového vozu to je čtyřikrát více.

„Na tomto voze je úžasné, že se u něj kombinují dva motory, benzinový a zároveň elektromotor. Společně mají maximální výkon až 160 kW. Auto umožňuje jak hybridní pohon, tak plně elektrický. Můžeme si říci, že třeba ve městě budeme používat jen elektropohon a poté hybridní. Máme mnoho možností, jak toto kombinovat,“ popisuje výhody hybridního superbu šéf kvasinské továrny Miloš Halbich.

Vůz má kombinovaný dojezd při maximálním nabití a natankování 930 kilometrů, čistě na elektřinu ujede maximálně 56 kilometrů. Během jízdy se spalovacím motorem nebo rekuperací brzdné energie je možné baterii částečně dobíjet i za jízdy.

Hybridní superb v Kvasinách vyrábějí na stejné montážní lince jako superby s konvenčním benzinovým motorem. Kvůli drobným odlišnostem obou modelů však museli provést některé změny a nainstalovat nová zařízení. Celkovou investici do přechodu na výrobu hybridního superbu Škodovka vyčíslila na 12 milionů eur (zhruba 311 milionů korun).

„Podstatná část úprav byla na svařovně, protože Superb iV má zvláštní a samostatnou podlahu, aby do ní mohla být zapravena autobaterie. Největší úprava pak byla na montážní lince, kde máme zvláštní režim na skladování baterií, zvláštní podvozkové rámy. Poslední investicí je nová hala PEV, kde se auta dokončují,“ říká Halbich. Na skladování baterií a jejich montáž na lince dohlíží termokamery, které hlídají případné změny teploty baterie.

Škodovka začne Superb iV dodávat na trh začátkem roku 2020. „Podle našich zjištění je největší zájem o Superb iV v Německu, Velké Británii, Švédsku a České republice, kde máme největší flotilový prodej pro firmy,“ dodává Halbich.

Anketa

Uvažujete o tom, že vaše příští auto bude jezdit na něco jiného než benzin nebo naftu?
Ano, uvažuji o elektrickém autě
16,1 %
Ano, ale nechci elektrické auto
6,9 %
Ne, zůstanu u klasiky
77 %
Celkem hlasovalo 46070 čtenářů.

Druhým vyráběným vozem s částečně elektrickým pohonem bude kompaktní model Citigo, který vyrábí bratislavský závod. „Během příštího roku pak představíme plně elektrické auto na platformě MEB, které se bude vyrábět v Mladé Boleslavi,“ říká Liška.

Podle Michaela Oeljeklause z představenstva firmy, by Škoda Auto chtěla, aby do roku 2025 byla čtvrtina z jí prodaných aut nějakým způsobem elektrifikovaným modelem. „Do roku 2022 bychom chtěli mít na trhu minimálně 10 modelů s částečně či plně elektrickými motory,“ uvedl.

Kromě obou typů Superbu vznikají na linkách kvasinského závodu i vozy Karoq a Kodiaq. Automobilka tento závod označuje za svůj nejmodernější a zaměstnává v něm okolo 9 tisíc zaměstnanců, výroba hybridního superbu rozšířila počet pracovních míst zhruba o 40.

Reklama

Doporučované