Hlavní obsah

V Praze budou sdílená kola pro majitele kuponu MHD na 15 minut zdarma

Foto: Petr Pravda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Pro majitele časových kuponů na MHD bude v Praze možné zapůjčit si sdílené kolo na prvních 15 minut zdarma. Zkušební projekt schválili radní města, jeho spuštění magistrát předpokládá na začátku října.

Článek

Projekt dostal na starosti organizátor pražské MHD Ropid, který po dokončení zkušební fáze vyhodnotí zájem ze strany cestujících a navrhne další postup.

Sdílená kola jsou podle vedení města přínosným doplňkem veřejné dopravy. „Na krátké a střední vzdálenosti se jedná o nejekologičtější individuální dopravní prostředek,“ píše se ve schváleném materiálu. Cílem projektu je ověřit, jaký je mezi pražskými cestujícími MHD o využívání sdílených kol zájem, a nabídnout majitelům časových kuponů další možnost dopravy v metropoli na kratší vzdálenosti.

Možnost zapůjčit si na první čtvrt hodinu kolo zdarma se bude týkat majitelů kuponů vázaných na jméno v pásmu P zahrnujícím linky pražské MHD, a to od měsíčních po roční. Na zkušební provoz město vyčlenilo 2,4 milionu korun, po jejímž vyčerpání Ropid projekt ukončí a vyhodnotí.

„Snažíme se o to, aby tam byla zapojena i sdílená elektrokola,“ doplnil po jednání radních náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Dodal, že s ohledem na nutnost půjčovat si kola s pomocí mobilní aplikace nebude možné službu zajistit pro ty cestující, kteří stále využívají papírový kupon.

V Praze provozují sdílená kola či elektrokola firmy Rekola, NextBike, Bolt nebo Homeport. Město plánuje s provozovateli uzavřít memorandum a následně uzavřít smlouvy o spolupráci, které by měly být se všemi provozovateli stejné. Pro spuštění projektu bude také nutné upravit odbavovací systém tak, aby lidé mohli k zapůjčení kola využít například mobilní aplikaci PID Lítačka.

Praha uzavřela memorandum s provozovateli sdílených dopravních prostředků i v minulém volebním období. Jako problematická se však ukázala společnost Lime, která v metropoli provozuje sdílené elektrokoloběžky a kterou kritizuje magistrát i centrální městské části za to, že podle nich nedostatečně vymáhají pravidla pro odkládání vozítek a jejich pohyb na chodnících. Současné vedení města v roce 2019 memorandum s firmou vypovědělo.

Připravované nové memorandum má podle dřívějších informací zahrnovat jak provozovatele sdílených kol, tak elektrokoloběžek. Zároveň zastupitelé města v červnu schválili, že Praha navrhne novelu zákona, která by umožnila omezit rychlost jízdy pro kola a elektrokoloběžky na chodnících, kde mohou díky výjimkám jezdit, na méně než stávající limit 20 kilometrů za hodinu.

Reklama

Doporučované