Hlavní obsah

Okénka zavádí nejen restaurace. „Na stojáka“ koupíte všechno, i boty

Foto: Seznam Zprávy

Výdejní místo pražské prodejny s obuví.

Obchody hledají cesty, jak prodávat zboží zákazníkům ve chvíli, kdy se nesmí vstupovat do prostor prodejen. Výdejní okénka dnes tak zkouší zavádět i prodejci obuvi, hraček nebo hudebních nástrojů. Vliv na tržby je však minimální.

Článek

Už to nejsou jen výdejní okénka restaurací, kam může člověk přijít vyzvednout objednávku s sebou. S variantou odběrného místa mezi dveřmi svých prodejen začínají pracovat i ostatní podniky.

Mezi dveřmi tak zákazníci nově mohou koupit třeba hračky, hudební nástroj nebo také boty.

Obchody všeho druhu v souvislosti s opatřeními proti šíření koronaviru a omezeným prodejem vymýšlí novinky, které pak nabízí přes své stránky, internetové obchody, nebo na sociálních sítích. Přesto jejich tržby výrazně klesly.

Velký otazník jsou pro menší podnikatele, kteří výdejní okna provozují, také podmínky, za jakých mohou provoz „na stojáka“ provozovat.

Nejsou si totiž jistí, zda mohou prodejny ve výdejním okénku, které zaručuje, že zákazník nevstoupí do prodejny, prodávat také zboží přímo na místě, které nebylo objednáno přes internetový obchod.

„Studoval jsem nový zákaz, kde je doslova psáno, že se jedná o zákaz prodeje v provozovnách. Diskutoval jsem to také s advokátem, který mi sdělil, že zákazník jednoduše nesmí vstoupit do prodejny. Proto jsme to výdejní okénko zavedli a provozujeme i samotný prodej na místě,“ popisuje majitel pražské prodejny s obuví. Jméno ani název prodejny si právě z důvodu nejasností nepřál zveřejnit.

„Je několik možností jakou formou prodáváme. Jednou z nich je výdej zboží už objednaného přes internet, pak také vydávání rezervovaného zboží, anebo samotný prodej na místě,“ dodává.

Prodej na místě probíhá tak trochu v bojových podmínkách, jak říká majitel prodejny. „Před prodejnou máme koberec se židličkou. Tak mohou zákazníci na místě vyzkoušet velikost bot. Je to varianta, kterou se alespoň částečně snažíme kompenzovat ztráty. Jsme ale i přesto na přibližně deseti procentech běžného obratu,“ popisuje současnou situaci majitel.

"Vezeme vám boty domů"

Kromě nákupů v okénku podnikatel v příštím týdnu zařadí i novou službu s názvem „Vezeme vám boty domů“. Ta má podle jeho slov fungovat následně. „Zákazník zavolá a popíše nám, jakou obuv si přeje. My naložíme několik variant do auta a jedeme přímo k němu. On si je pak může doma vyzkoušet a na místě koupit. Jde v podstatě o takový prodej přes plot,“ říká pro Seznam Zprávy podnikatel.

Prodej přes výdejní okénko ale zavádí i jiní malopodnikatelé. Jedním z nich je například Adéla Kantůrková, majitelka hračkářství na pražské Letné s názvem Hugo chodí bos.

„Pokud si zákazníci vyberou zboží online a zaplatí ho kartou, mohou si ho pak u výdejního okénka vyzvednout. Zároveň ale nabízíme možnost si k nákupu nějaký produkt z prodejny přidat i na místě,“ říká pro Seznam Zprávy Adéla Kantůrková.

„Už během první vlny pandemie jsme výdejní okno provozovali. Teď už ho máme otevřené tedy podruhé. Celkově se na našich prodejích podílí až z jedné třetiny. Dál používáme také rozvážkové služby,“ doplnila podnikatelka.

Vánoční období a obchod s hračkami

Její podnik teď čekají vůbec nejdůležitější měsíce roku. Právě vánoční svátky pro obchod s hračkami pravidelně znamenají slibné tržby. „Jsme po šesti letech naší existence na Vánoce připraveni nejlépe za celou dobu. Máme zaměstnance a hodně zboží, ale vypadá to, že bude vánoční sezona slabší než v minulých letech,“ říká pro Seznam Zprávy Kantůrková.

Byznysový úspěch ale významně ovlivní právě vývoj opatření, která možná nechají obchody uzavřené i v dalších týdnech. „Pokud do Vánoc kamenné prodejny neotevřeme, očekávám pokles obratu až o polovinu,“ doplnila majitelka hračkářství.

Stejně jako hračky nebo obuv mohou zákazníci v Litoměřicích kupovat u výdejního okna hudební nástroje a ostatní hudební příslušenství.

„Internetový provoz nebyl přerušen a zboží vydáváme i v našem okénku. Pokud zákazník zavolá a potřebuje například nové struny, tak mu je samozřejmě v okénku prodám,“ popisuje fungování okénkového prodeje majitel obchodu Music Instruments Petr Suchomel.

„Musím ale přiznat, že provoz výdejního okna je pro nás téměř bezvýznamný. Lidí chodí opravdu málo. Teď už sem chodím jen dvakrát do týdne. Je to skoro takové, jako bych měl zavřeno úplně,“ dodává podnikatel s hudebninami.

Výdej zboží mezi dveřmi zprovoznil i Matěj Packa, majitel obchodu s modely a modelářským příslušenstvím v Praze. Stejně jako hudebniny, ani oblast modelářství nezažívá zrovna slavné časy. „Podíl výdejního okna na tržbách je mizivý. Myslím, že se pohybuje kolem patnácti procent,“ říká majitel pro Seznam Zprávy.

Problém jsou brigádníci

V obchodě a módní dílně Reparáda mají pak stanovenou dobu, ve které vydávají objednávky. Chtějí také zavést poštovné zdarma. Největší problém jsou teď ale brigádníci. „Chtěla jsem mít pár stabilních, ale jak se teď ukázalo, nebyl to dobrý nápad. Pokud totiž nejsou pozitivní, věčně jsou v karanténě,“ řekla majitelka obchodu Kateřina Říhová.

„Látky na šití nám dodali pozdě, takže jsme nestihli našít podzimní kolekce. Teď lidé z dílny onemocněli a mně chodí jen faktury,“ doplnila Říhová. Doufá, že situace se před Vánoci zlepší a lidé budou více nakupovat. Pokud ne, bude se muset s některými spolupracovníky rozloučit.

Doporučované