Hlavní obsah

V Zákolanech dnes odhalili památník obětem železničního neštěstí

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

V Zákolanech na Kladensku dnes odhalili památník obětem železničního neštěstí, při kterém v roce 1964 zahynulo 14 lidí. Nákladní vlak narazil do osobního. Autorem pomníku je vnuk jedné z obětí Martin Frind.

Článek

Památník má podle něj symbolizovat osud lidí, kterým tragédie navždy změnila život, řekl dnes Frind ČTK.

Pomník z kamenného bloku ze žuly z Příbramska je rozdělený na dvě části, jsou na něm jména zemřelých, křestní jméno a příjmení symbolicky roztíná kovová trhlina. „Je to symbol něčeho, co už se nikdy nemůže spojit, nejen osud přímo těch lidí, ale především osud jejich rodin, jejich blízkých, to vám změní celý život,“ uvedl Frind.

Dnešního odhalení se zúčastnilo i několik příbuzných obětí, podle starostky Lucie Wittlichové se podařilo dohledat příbuzné zhruba poloviny zemřelých, především přímo ze Zákolan a okolních obcí. Obec oslovila i matriky v Kladně a Kralupech nad Vltavou, ale ne vždy se dohledání podařilo.

Zákolanský rodák a pamětník nehody Vladimír Černý podle starostky jako první v minulosti umístil na nádraží cedulku připomínající neštěstí. Ta se ale časem ztratila a až v roce 2019, kdy bylo 55. výročí tragédie, zastupitelé rozhodli, že by na místě měl být památník. Vybírali z několika návrhů, nakonec zvolili Martina Frinda. Velkou roli podle Wittlichové hrálo i to, že Frind je vnukem Josefa Frinda, který při neštěstí v Zákolanech zemřel.

Martin Frind vystudoval Střední umělecko-průmyslovou školu v Praze, obor užitá grafika, poté se na Akademii výtvarných umění v Praze věnoval figurální a monumentální malbě. Diplomovou prací absolvoval obor experimentální kresba. Získal mimo jiné cenu Akademie výtvarných umění za rozměrný obraz s názvem Oběti inspirovaný holokaustem.

Příčinou nehody, která se stala 25. ledna 1964, byla lidská chyba a nezkušenost, podíl mělo i mrazivé počasí. Souprava nákladního vlaku jedoucího z Kladna byla kvůli nedostatečnému odmrazení a přezkoušení tlaku v brzdách neovladatelná. Podle policejního protokolu nepoužili železničáři záchrannou brzdu, jelikož byla zaplombovaná. Po nehodě zůstalo na místě 36 zdemolovaných vagonů.

Reklama

Doporučované