Ve Skotsku našli zkameněliny, které mění pohled na evoluci dinosaurů

Ve Skotsku našli zkameněliny, které mění pohled na evoluci dinosaurů.Video: Zuzana Lachnitová, Reuters

Na skotském ostrově Skye byly nalezeny prehistorické stopy, jejich objev může znamenat revoluci v chápání vývoje dinosaurů. Průzkumníci analyzují tucty otisků starých 170 milionů let.

Zkamenělým stopám, které se našly na dně mělké laguny, se přisuzuje velká důležitost, protože vedou vědce k novému pohledu na evoluční vývoj dinosaurů. Výzkumníci změřili, vyfotili a zanalyzovali asi 50 otisků v části poloostrova Trotternish známé jako Brother’s Point.

Vzhledem k nepříznivým podmínkám nebylo snadné stopy prozkoumat, i přesto se vědcům podařilo vysledovat dvě trasy otisků, které přiřadili dinosaurům ze skupiny sauropodů a theropodů. Většina stop patřila dlouhokrkému sauropodovi, který byl vysoký až 2 metry, ty ostatní theropodovi, což byl dinosaurus podobný Tyrannosauru rexovi.

Vedoucí projektu Paige dePolo upozornil na to, že jde o druhý objev otisků sauropodů na ostrově Skye. Tentokrát byly nalezeny ve starších kamenech než na místě předchozího nálezu v Duntulmu, což dokazuje, že se na ostrově sauropodi vyskytovali mnohem dříve, než bylo dosud známo.

„Tento objev nám dává nahlédnout na život dinosaurů v období střední jurské třídy na ostrově Skye,“ uvedl k objevu dePolo.

Doktor Stephen Brusatte z katedry geovědy na Edinburské univerzitě, který vedl výzkumný tým, řekl, že čím déle zkoumají ostrov Skye, tím více nalézají dinosauřích otisků. Přičemž tyto nové objevy znamenají, že se na severu Skotska potkávali dlouhokrký bratranec Brontosaura a zubatý příbuzný Tyrannosaura rexe.

Studie o objevu, na které se podíleli Edinburská univerzita, Staffinovo muzeum a Čínská akademie věd, byla publikována ve Skotských geologických novinách.