Vědci objevili parazita, který chrání komáry, a umí tak zastavit malárii

Pilotní projekt na očkování proti malárii probíhá nyní v Malawi.

Ve stínu hledání vakcíny na koronavirus učinili vědci jiný důležitý objev. Našli mikroorganismus, který je schopný zabránit komárům v šíření malárie. Jen loni této nemoci podlehlo podle WHO na 405 tisíc lidí.

Za důležitý krok k novému způsobu kontroly malárie označil nový objev Jeremy Herren, vědec z Mezinárodního centra pro ekologii a fyziologii hmyzu (ICIPE). Nově objevený mikroorganismus, který je vzdáleným příbuzným hub, osídluje jiné organismy, sdělil stanici Euronews.

Parazit, který chrání své hostitele

Malárii roznáší na lidi komáři, získání kontroly nad počtem nakažených komárů by tak pomohlo zachránit lidské životy. A právě k tomu může pomoci objev, o němž napsal jako první časopis Nature. Zmíněný mikrob totiž žije s komáry v symbióze a zabraňuje, aby se malárií nakazili, a tedy ji také přenášeli.

Mikrob se přenáší mezi komáry z generace na generaci a někteří komáři jsou díky němu vůči malárii imunní. Organismus s názvem Microsporidia MB žije ve střevech a genitáliích komárů. Vědecký tým z Velké Británie a Keni ho našel u komárů na březích Viktoriina jezera v Keni.

Nyní vědci řeší dva problémy - jak zvýšit hladinu „hodného“ mikrobu v těle komárů a jak mikroby dostat do více komářích populací. Nadějné je, že mikrob je velmi infekční - šíří se například z matky na potomky.

Vědci proto experimentují s šířením parazita v komáří populaci v zajetí. Tato fáze pokusů by měla trvat do konce roku 2021. „Umožní nám to pochopit, jakými cestami a v jakém množství se šíří a následně vytvořit strategii jeho vypouštění,“ vysvětluje Herren.

Výhodou je, že tento parazitický mikrob už v některých komářích populacích žije, není tedy žádné riziko nechtěných vedlejších efektů jako v případě mikrobů vytvořených uměle.

Pilotní projekt očkování

Objev vědců z ICIPE je další pozitivní zprávou v boji s malárií po objevení vakcíny známé pod zkratkou RTS,S. Tu doporučila Světová zdravotnická organizace (WHO) v lednu 2016 k pilotnímu projektu, jenž nyní probíhá ve třech afrických zemích - Ghaně, Keni a Malawi. Cílem je očkovat 360 tisíc dětí ve věku od pěti do 17 měsíců ročně. Dosavadní výsledky ukázaly, že vakcinace pomáhá předejít vážnému onemocnění asi ve 39 procentech případů. V menší míře se také díky ní provádějí krevní transfuze.

Pilotní projekt dozorovaný WHO má ve všech třech zemích probíhat až do roku 2023. Až poté se bude vyhodnocovat a vědci určí, zda se vakcína plně osvědčila a bude se běžně používat.

Zatímco koronavirem onemocnělo od počátku pandemie 3,7 milionu lidí a zhruba 260 tisíc lidí nemoci podlehlo, malárii dostalo ve stejném období více než tři miliony lidí a z nich zemřelo 250 tisíc. Zásadní rozdíl je ale ve výskytu nemoci - koronavirus zabíjí takřka v celém světě, 93 procent případů malárie je v Africe. Právě častý výskyt malárie představuje podle vědců zásadní překážku dalšího ekonomického rozvoje řady subsaharských států.