Hlavní obsah

Německo ekonomicky zpomaluje: firmy lidem zkracují pracovní dobu, ušlý zisk jim doplácí stát

Ke kratší pracovní době se uchyluje více německých továren. (Video: Jan Marek, Reuters)

26. 9. 2019 12:47

Stále více německých továren přechází na kratší pracovní dobu, takzvanou kurzarbeit, zjistil institut Ifo. Podle jeho dnes zveřejněného průzkumu se jejich podíl zvýšil na 5,5 procenta z červnových 3,8 procenta. Stávající recese v sektoru tak začíná silněji dopadat na pracovní trh, napsala agentura Reuters.

Článek

Takový vývoj byl naposledy zaznamenán v letech 2012 a 2013, kdy ve zkrácené pracovní době následkem finanční krize pracovalo na 100 000 zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu, uvádí Ifo. Režim označovaný v Německu termínem „kurzarbeit“ v praxi znamená, že zaměstnanci jsou v práci po kratší dobu, ušlý příjem jim doplatí stát a zaměstnavatel se zaváže nikoho nepropouštět.

Osmina společností uvažuje o zkrácení

V průzkumu institutu nyní 12,4 procenta firem uvedlo, že o zavedení kurzarbeitu v příštích třech měsících uvažují. V červnovém průzkumu se přitom k podobným plánům přihlásilo ještě jen 8,5 procenta oslovených společností.

Horší se především situace podniků závislých na exportu, které doplácejí na nejistotu ohledně plánovaného odchodu Británie z Evropské unie a na obchodní konflikt mezi Spojenými státy a Čínou.

Nejhůře je na tom textilní průmysl

Německá ekonomika by se ve třetím čtvrtletí mohla dostat do recese. Ve druhém čtvrtletí se její výkon snížil o 0,1 procenta – recese se obyčejně definuje jako alespoň dvě po sobě jdoucí čtvrtletí hospodářského poklesu.

Podle průzkumu Ifo se kurzarbeit v současnosti vyskytuje v sedmi odvětvích německého průmyslu. Nejpostiženější je textilní průmysl, kde jej zavedlo 20 procent firem, za ním následují podniky, které vyrábějí elektrické přístroje s podílem 11 procent. Ve stavebnictví se v tomto režimu pracuje v sedmi procentech oslovených firem a stejný podíl kurzarbeitu vykazují i výrobci aut a automobilových součástek. Přesný počet dotazovaných podniků institut tentokrát nezveřejnil.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené