Článek
Půjde, respektive pojede ANO po volbách s Motoristy sobě, a naopak? A kdo bude řídit?
Na tuhle často skloňovanou variantu vládní spolupráce, politiky motopartaje vysnívanou a Andrejem Babišem vyhlíženou, můžeme pomalu zapomenout. Stalo se totiž něco, přes co nepojede vlak. A automobil se spalovacím motorem už teprv ne.
I kdyby se Motoristé sobě nakrásně dostali do parlamentu nás všech, rozpor nastane ohledně maximální povolené rychlosti na dálnicích. Na první pohled to může vypadat jako lapálie. Ve skutečnosti ale jde pro obě strany o otázku všelidských hodnot, v první řadě svobody. A každý to vidí jinak.
Dveře ke koaliční spolupráci s Motoristy zabouchlo ANO po jednání stínové vlády minulý týden. Ne přímo a ne výslovně, ale hlasitě.
Protože na tiskové konferenci vystoupil stínový ministr dopravy, poslanec Martin Kolovratník, a podrobil zdrcující kritice zvýšení rychlosti na 150 kilometrů v hodině v režii ministra Martina Kupky. (Jde o zcela zbytečný, ale zamilovaný projekt ODS, která ho po víc než deseti letech úsilí uvádí do jízdy na D3 v době parlamentních voleb.)
Kolovratník pravil, že ANO se stopadesátkou nesouhlasí. Řekl, že 150 je i proti strategii BESIPu, protože „stát na jednu stranu říká, že chce snižovat počty mrtvých a těžce zraněných, a Ministerstvo dopravy naopak zavádí a zvyšuje nebezpečnou rychlost na dálnicích“. Jestli bude ANO u moci, zváží, že stopadesátkovou výjimku zruší, a to „i s ohledem na to, že Evropa jde opačným směrem“.
Ve svém blogu s titulkem „150 km/h na dálnici? Populismus, který ohrožuje životy i peněženky“ stínový ministr napsal, že nejde o „cestu k větší svobodě, ale k většímu riziku. Je to drahé, nebezpečné a nakonec i kontraproduktivní“.
„Víc bezpečí nám 150 km/h nepřinese. Jen víc nehod, víc hluku, víc emisí – a další miliardy v nenasytném politickém marketingu,“ dí Kolovratník. (Stopadesátku na moderních kilometrech dálnic si Fialova vláda dala do programového prohlášení, a to do podkapitoly Bezpečnost dopravy.)
Spravedlivě rozhořčené ANO – problém stopadesátky projednala stínová vláda – jde vládě po krku za její přístup k motorismu. Ale i šachista-začátečník by si měl rozmyslet alespoň jeden tah dopředu – a ověřit si, co by na to řekl potenciální koaliční partner s výfukem ve znaku.
Motoristé sobě sice stopadesátku odmítají také, ale proto, že je jim to málo. Jejich předseda Petr Macinka by dálniční limit zvýšil na 160 – plošně – a na některých místech ho úplně zrušit. Argumentuje tím, že se limit nezvedl od roku 1997 a technologie za tu dobu udělaly pokrok. „Je to běžná konstrukční rychlost, kterou má vůz jet. Každý dnešní superb pojede nejlépe rychlostí 160 km/h,“ řekl Macinka na jaře, v čase rychlostního skandálu Filipa Turka.
Stínový ministr dopravy ANO kritizuje vládu za to, že nabízí voličům iluzi „dáme vám svobodu jezdit rychleji. Jenže ve skutečnosti jde o drahou a nebezpečnou hru.“
Zatímco v programu Motoristů je tučným písmem vytištěna věta: „Automobil považujeme za symbol svobody a prosperity.“ A „naším cílem je přehodnocení rychlostních limitů na silnicích a dálnicích tak, aby odpovídaly současnému technickému stavu vozidel i potřebám dopravy“.
Kdyby šlo jenom o to, kdo chce jakou číslovku namalovat na dopravní značky, dalo by se ještě uvažovat o kompromisu. Ale to není případ Motoristů a stínového kabinetu ANO. Jejich politika je nekompatibilní proto, že vychází z dvou světonázorů. Tak různých, že to nepřekonává ani společné členství ve frakci Patriotů pro Evropu (ale asi ne pro tu, o které palič Kolovratník říká, že snižuje rychlost na dálnicích).
Anebo se zápletka rozuzlí tak, že až voliči rozdají karty, bude tiskovka stínové vlády zapomenuta. Stínový ministr dopravy a jeho poznámky o populismu a BESIPu také. A Turek půjčí Babišovi volant, aby společně objeli čestné kolo kolem Strakovky.