Hlavní obsah

Masírují kluky, že Putin je borec. To je pro nás velký průšvih, míní expertka

Foto: vchal, Shutterstock.com

Rusko na podpoře antisystémových stran v Česku pracuje dlouhodobě. Cílem je vyvést zemi z NATO, varuje Eva Klusová.

Proruský obsah na TikToku manipuluje mladé voliče, nebezpečná krátká videa se ale rozšiřují mezi celou populací. „Vizuální propaganda působí dřív, než se zapne kritické myšlení. Neubrání se jí nikdo,“ varuje expertka Eva Klusová.

Článek

Na českém TikToku fungují stovky účtů šířících proruskou propagandu. Jejich cílem je dostat do veřejné debaty témata jako vystoupení z NATO nebo EU a podpořit antisystémové strany. „Rusové jsou experti na psychologickou manipulaci a chtějí, abychom odešli z NATO,“ říká politoložka Eva Klusová. Dezinformacemi a hybridními hrozbami se zabývá v Psychologickém ústavu Akademie věd ČR.

Varuje zároveň, že krátká videa, především na TikToku, cílená na mladé, ovlivňují jejich hodnotový systém pomocí takzvaného narativního válčení – hrdinou je Rusko, nepřítelem Západ. „Mladí lidé nemají zralý prefrontální kortex, nejsou schopni takový obsah vyhodnotit. Emoce na ně působí rychleji než kritické myšlení,“ upozorňuje.

Radikalizace je podle ní reálným rizikem, zejména u dospívajících chlapců. TikTok není moderovaná platforma, a proto ho označuje za „tikající bombu pro demokracii“. K ochraně Klusová radí digitální detox, kontrolu obsahu u dětí a vnitřního „policajta“, který nás upozorní, když se nás někdo snaží zmanipulovat strachem nebo znechucením.

Je dosah proruské propagandy na českém TikToku tak zásadní, že by mohl ovlivnit sněmovní volby?

Určitě. Na TikToku je obrovské množství ruské propagandy, která chce ovlivnit výsledek voleb. Rusové na tom pracují dlouho a jsou v tom velmi dobří. Dlouhodobě například podporují antisystémové strany. Podívejte se, kolik jich dneska máme s rétorikou, že máme jít pryč z NATO i z Evropské unie. Jde to Rusům na ruku, dostává se to do veřejné debaty a to je velmi nebezpečné.

Co taková dlouhodobá „masáž“ s lidmi dělá? Jak je to ovlivňuje?

Propaganda na sítích, která je dělána primárně pro mladé sledující, ovlivňuje především hodnotové rámce. Říkáme tomu narativní válčení, to znamená rámování toho, kdo je hrdina, kdo nepřítel. V tomto případě hrdina je Rusko a nepřítel je zlý Západ.

Mladý člověk, kterému je mezi 15 až 25 lety, ještě nemá rozvinutý prefrontální kortex, tedy hlavu ještě nemá zralou na to, aby si to celé dokázal vyhodnotit. Zároveň na něj ale působí silně emotivní manipulativní obsah, který mu říká, že Putin je borec. To je pro společnost obrovský průšvih, protože děti nemají rozvinuté kritické myšlení, neumí regulovat emoce, neumí to ještě zhodnotit hodnotově a fyziologicky.

Jak to tedy na takového teenagera nebo čerstvě dospělého působí?

Hodně nebezpečné je to třeba u mladých kluků, kteří mají v tomto věku hodně testosteronu. Může je to totiž radikalizovat. Takto se radikalizovali i mladí kluci v rámci ISIS nebo al-Káidy. Ti chlapci ještě nejsou zralí, a když na ně působí propagandistický obsah, který vybuzuje radikální nebo nějaké dominantní emoce, nejsou schopni to filtrovat.

Navíc nikdo to nereguluje. TikTok není moderovaná platforma, je to jako tikající bomba pro naši společnost a pro naši demokracii, protože každý rok nám přibývá nějakých sto tisíc nových voličů, kteří už jsou vychováváni touto platformou.

Primárně jsou tedy ohroženi propagandou mladí voliči?

Řekla bych, že generace mileniálů TikTok nemá nebo minimálně je schopna zhodnotit upozornění Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, že to není bezpečná platforma. Tím ale neříkám, že lidé kolem čtyřicítky a padesátky nekonzumují krátká videa, protože i například Facebook má svá Shorts a Reels, stejně tak YouTube. I pro ně je to atraktivní formát. Když dáte něco do Reels, je to mnohem viditelnější, než když to dáte běžně do textu nebo do obrázku.

Jinými slovy, kdysi tolik využívané řetězové maily už mají menší dosah?

Řetězové maily jsou pořád, ale krátká videa jsou dnes nebezpečnější. Jsou totiž silně emotivní, mohou být generované umělou inteligencí, často zneužívají dominantní emoce, to znamená, že tam je nějaké znechucení, strach, zesměšnění, dehonestace. Tyto jsou pro nás evolučně velmi dominantní, zanechávají nám hlubokou stopu v hlavě a v rozhodovacích procesech.

Je to velmi manipulativní, možná si to kritickým myšlením ani neuvědomujeme, jak jsme manipulováni, protože ta emoce na nás působí mnohem rychleji, než se nám kritické myšlení stihne zapnout. Nehraje roli ani IQ, naše inteligence, prostě každý jsme stejně evolučně vybaven tím, že nás dominantní emoce chrání.

Které konkrétně?

Strach, znechucení, hněv. Všechny tyto tři nás chrání, abychom přežili jako homo sapiens. Tyto emoce jsou zneužity ve volební kampani, v propagandě a to je špatně.

Volební štáb Seznam Zpráv

Foto: Seznam Zprávy

Moderátoři Jindřich Šídlo, Marie Bastlová, Martin Jonáš a Kateřina Šafaříková.

Seznam Zprávy vás zvou do svého volebního štábu. V sobotu 4. října od 13:30 v Radlické kulturní sportovně na pražském Smíchově můžete spolu s námi sledovat, jak dopadnou volby do Poslanecké sněmovny.

Předvolební kampaň, průběžné výsledky i to, kam případný vítěz může zavést Českou republiku po volbách, budou komentovat hosté z řad politiků a odborníků i známé tváře Seznam Zpráv a vašich oblíbených podcastů.

Chcete být u toho? Stačí vyplnit registrační formulář a zarezervovat si místo. Těšíme se na vás!

Volby rozhodují emoce, tvrdí sociologové, takže nasedla propaganda na vlnu těch emocí a už i podprahově nás ovlivňuje?

Ono to tak s ruskou propagandou vždycky bylo, my jsme to jen neuměli pojmenovat. Rusové jsou experti na psychologické manipulace, což si akorát v Česku dlouhodobě neumíme připustit. V rámci narativního válčení a hybridního působení jsou Rusové excelentně dobří.

Navíc je to nejlevnější způsob války. Rus chce, abychom odešli z NATO, dostat toto téma do rétoriky antisystémových stran je tedy jeho cílem. Působí přesně těmi popsanými emocemi – NATO je nepřítel, NATO je zlo, stojí nás peníze, je to agresor. To všechno ta videa na TikToku ukazují, chtějí dostat zemi z NATO. Navíc s velmi nízkým budgetem, což je pro Rusko ideální.

Jak takový proruský troll systematicky funguje?

Modů operandi je hodně. Buď je to sofistikovanější program, nebo je to méně sofistikovaný, který má za úkol jenom zvyšovat dosah. Takže třeba u Jindřicha Rajchla nebo u Kateřiny Konečné vidíte spoustu prázdných profilů, které tam jenom přidávají třeba srdíčka nebo komentáře. I to pomáhá jejich dosahu.

Anebo je to prostě falešný profil, falešná identita, píše to třeba nějaký brigádník a ten profil prostě šíří nějaký proruský obsah. A samozřejmě se tam používá jedna ze tří dominantních emocí, třeba i morální znechucení. Například „lhář krade, feťák, nácek, fialovej hnus, pětidemolice“ – to jsou všechno slovní spojení, která u nás mají vyvolat morální znechucení.

Jak se ke mně takové video dostane? Musí člověk být součástí nějaké bubliny, která takový obsah konzumuje?

Dostane se k vám třeba jako nabízený, navrhovaný příspěvek. A to i jenom kvůli tomu, že to lajkoval jeden z vašich kamarádů. Vůbec nemusíte být v žádné takové bublině. Třeba ke mně se takové příspěvky dostávají proto, že je lajkoval někdo z mých spolužáků ze základní školy. A není to jen na TikToku, ale například i na Facebooku. V podstatě se tomu člověk neubrání.

Existuje recept, jak se tomu vyhnout, jak se nenechat ovlivnit?

Spíš musíme mít na paměti, že vizuální vjem je to nejsilnější, má nás chránit od rizika, od nebezpečí. To znamená, že pokud koukáme dlouhodobě na tato videa, tak jsme ovlivněni. Nikdo z nás není odolný. Mozek nás má chránit před nějakým rizikem, ale mozek nedokáže rozeznat, co je online, co je offline. Toto zkrátka evoluce nestihla domyslet. Kritické myšlení je příliš pomalé. Nezbývá nic jiného než omezovat dětem tento obsah, dělat rodičovskou kontrolu, kontrolovat, na jaký typ obsahu se koukají.

A dospělí? Jak se mají ochránit?

Musíme si dávat detoxy a pamatovat, že když mě někdo manipuluje strachem nebo hnusem, tak si na to musím dávat pozor. Prostě dát si policajta do hlavy. A hlavně si musíme dát pozor na rámování. Nejhorší je, když nám propaganda tvrdí o NATO a EU, jako že jsou to „oni“. Ale to jsme přece „my“.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si 3. a 4. října 2025 zvolí novou vládu. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, kdy výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici. Nevíte, koho volit? Kalkulačka vám napoví. Vyzkoušejte si sestavit svou vládu.

Výběr stran a hnutí: SpoluANOPiráti (s podporou Zelených) • Stačilo! (KSČM, SOCDEM, SD-SN, ČSNS) • SPD (s podporou Svobodných, Trikolóry, PRO) • STANMotoristé soběPřísaha

Doporučované