Článek
„Prvními kroky by mělo být zlevnění životu občanů – energie, potraviny, odmítnout emisní povolenky, ETS II, migrační pakt nebo aby se vrátily vyšší valorizace důchodů, podpora rodin s dětmi, podpora živnostníků,“ sdělil v pondělí šéf SPD Tomio Okamura po jednání s prezidentem Petrem Pavlem.
Motorista Oto Klempíř zase na sociální síti X přiblížil svůj plán, jak naložit s veřejnoprávními médii - nerušit, ale být po vzoru BBC „plně online“, píše Klempíř.
Témat, co by měla nová vláda udělat, se první pracovní den objevilo mnoho. Hlavní slovo bude mít logicky vítěz voleb, hnutí ANO, které má podle místopředsedy Karla Havlíčka dlouhodobě jasno - hlavně toho zkraje volebního období stihnout co nejvíce. Žádná kafíčka, žádných sto dní hájení. Potenciální partneři v tom pro ANO nejsou problém, tvrdí Havlíček.
„Nevidíme tam žádný rozpor, co jsme slíbili, tak v těch prvních sto dnech rozhodně chceme začít naplňovat. Jsou to i naše podmínky v rámci vyjednávání,“ řekl v pondělí Havlíček Seznam Zprávám.
Nová vláda, ať už bude složena jakkoliv, bude podle Havlíčka představovat konzervativní hodnoty, situaci přirovnává k Americe. Babiš má být něco jako evropský Trump, končící vláda Petra Fialy podle místopředsedy ANO představuje levicové demokraty. Mezi prvními kroky nové vlády zmínil Havlíček emisní povolenky pro domácnosti, přepracovaný stavební zákon nebo audit na Ministerstvu obrany.
Uspokojí tím ale nová vláda své voliče?
Co chtějí po politicích voliči?
Srovnání tří politických subjektů, které mají nejblíže k sestavení nové vládní koalice, tedy vítězného hnutí ANO, Motoristů a SPD ukazuje, že jejich voliči si rozumí v důrazu na životní úroveň, a naopak v menším důrazu na zahraniční politiku, školství a ochranu přírody. Vyplývá to z povolebního výzkumu společnosti Ipsos mezi 3215 respondenty, který probíhal od pátečního večera do sobotního poledne.
Voliči potenciálně koaličních stran se ovšem štěpí na jiných tématech. Pro voliče SPD je například důležitá už zmíněná migrace, zbylí voliči téma přitom nevnímají tak zásadně. Motoristé voličům kupříkladu slíbili snižovat státní dluh až k vyrovnanému rozpočtu. Reagují tak na jejich potřeby, jedním z největších témat voličů Motoristů je totiž oživení české ekonomiky.
ANO, jež sebe samo označuje za „catch-all“ party, musí být logicky rozkročené do více stran. Jednou z priorit a zároveň slibem voličům ANO je zastropování odchodu do důchodu na 65 let, které již několik měsíců slibuje především Andrej Babiš. A to i přesto, že podle části ekonomů je důchodová reforma správným krokem pro udržitelnost státního rozpočtu. Změny ale předseda hnutí plánuje i jinde. „Zrušíme koncesionářské poplatky, připravíme nový přísný azylový zákon. Určitě také budeme chtít vrátit platy politiků na úroveň před tím, než si je vláda Petra Fialy navýšila,“ popsal na jaře Seznam Zprávám Babiš.
Havlíček k tomu dodává, že hnutí ANO se na další éru vládnutí chystalo celou dobu, co sedělo v opozici. Prvním krokem podle něj ale nebude rušení věcí, na které si opozice ve Sněmovně stěžovala.
Prioritou by mohl být stavební zákon
„Když se ptáte na první věc, určitě bych zmínil stavební zákon. To je fakt něco, na co se hodně soustředíme, dáváme to do paragrafovaného znění. Chceme ho skutečně představit v prvních desítkách hodin a samozřejmě ho pošleme do regulérního legislativního kolečka,“ řekl Seznam Zprávám s tím, že voliči i média budou očekávat rychlé jednání.
Podle dat ze zmíněného výzkumu to ale budoucí vládní politici nebudou mít s uspokojením elektorátu jednoduché. Pro voliče Motoristů je důležité téma oživení české ekonomiky, což naopak u voličů SPD tolik nerezonuje. Voliči hnutí ANO i SPD hodně vyzdvihují téma ceny energií, čemuž zase nedávají takový důraz voliči Motoristů.
Sestavení nové vlády mohou bránit také napjaté vztahy mezi „týmem Tomio Okamura“ a týmem „Petr Macinka a Filip Turek“. Poslancem za Motoristy je nově Vladimír Pikora a za SPD Markéta Šichtařová (členka Svobodných), kteří se bouřlivě rozváděli. Macinka s Filipem Turkem zase v silvestrovském vysílání uráželi šéfku Trikolory a zvolenou poslankyni za SPD Zuzanu Majerovou. Motoristé pak stejně jako ANO odmítají referenda o EU a NATO.
Jak tvrdě na inkluzi
Všichni potenciální vládní partneři naopak před volbami mluvili o předělání inkluze, tedy společného vzdělávání dětí. Značně se ale liší v tom, jak konkrétně se k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami postavit.
SPD dlouhodobě razí, že je potřeba inkluzi úplně zrušit. Stejně to mají ve svém programu i Motoristé. Žádná ze stran ale neřekla, jak konkrétně by postupovala. Mohou se třeba rušit pozice asistentů pedagoga, děti by tak v běžných školách zůstaly, ale bez jakékoliv podpory, na což by ovšem doplatili všichni žáci.
Pokud by se měly třeba děti s dyslexií nebo ADHD přesouvat do speciálních škol, nejsou k tomu připravené kapacity. Nehledě na to, že by to státní rozpočet vyšlo dráž. Navíc je třeba připomenout, že s takovým krokem nesouhlasí hnutí ANO, ačkoliv chce také provést „revizi inkluze“.
„Myslím si, že předvolební hesla typu ‚zrušíme inkluzi‘ jsou prázdná. Pokud se budeme bavit věcně, jsem schopen vysvětlit konkrétní kroky, které je potřeba udělat, a budu pro ně hledat podporu, pokud budu ministrem školství,“ řekl Seznam Zprávám během volební soboty lídr středočeské kandidátky hnutí ANO a nově zvolený poslanec Robert Plaga.
S přispěním Josefa Mačího.