Hlavní obsah

Volkswagen nemusí zaplatit českým řidičům půl miliardy odškodnění, rozhodl soud

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock.com

Odvolací soud rozhodl ve prospěch Volkswagenu.

Případ se týká celosvětové emisní aféry Dieselgate.

Článek

Koncern Volkswagen nemusí zaplatit více než půl miliardy korun jako odškodnění pro české majitele aut z emisní aféry Dieselgate.

Že má Volkswagen zaplatit odškodnění, rozhodl už v březnu Obvodní soud pro Prahu 8. Aniž došlo na samotnou podstatu sporu, tedy na dokazování, zda řidiči kvůli aféře Dieselgate utrpěli škodu.

Odvolací Městský soud v Praze ve čtvrtek rozsudek zrušil.

Volkswagen v březnu u obvodního soudu prohrál kontumačně. Neposlal soudu své vyjádření k žalobě a soupis navrhovaných důkazů. A prohrál tak vlastně bez boje. Tedy aniž soud zkoumal podstatu kauzy, rozhodl takzvaným rozsudkem pro uznání. Podle zásady, že když se strana sporu dobrovolně nebrání, tak žalobu uznává.

Volkswagen v odvolání tvrdil, že mu soud výzvu, ať se k žalobě vyjádří, neposlal správně. Koncernu přišla výzva do Německa – ovšem v češtině. A to podle právníků Volkswagenu odporuje evropské judikatuře. Správně prý měl být dopis napsaný německy.

„Žaloba byla doručena do zahraničí, v českém jazyce a bez poučení, že žalovaný zásilku může odmítnout, když dokumentu nerozumí. Tohle poučení je nezbytné a judikatura evropského soudu to jasně potvrzuje,“ řekl ve čtvrtek před soudem advokát Volkswagenu Robert Němec.

Podle advokáta Františka Honsy z kanceláře BBH, která majitele vozů ve sporu zastupuje, se tím ale jen automobilka snaží zastřít, že zkrátka na výzvu soudu – možná chybou někoho ze zaměstnanců – nereagovala.

Odvolací soud ve čtvrtek potvrdil, že doručení žaloby nebylo správné. Případ se tak znovu vrací k obvodnímu soudu.

Celkem v Česku žaluje Volkswagen a Škodu Auto kolem šesti tisíc lidí. Právníci stanovili odškodnění 220 tisíc na každého řidiče – vychází z částky, kterou koncern vyplatil poškozeným majitelům ve Spojených státech.

V této žalobě požaduje peníze po Volkswagenu a Škodě Auto celkem 2 435 lidí. Škodu vyčíslili na 533 milionů (220 tisíc za jeden vůz). Škody Auto se však čtvrteční odvolací soud netýká: mladoboleslavská automobilka vyjádření k žalobě včas poslala.

Kromě této kauzy leží u českých soudů žaloby ještě zhruba dalších 3 500 lidí zastoupených firmou Safe Diesel. Dohromady se tak požadavek na odškodnění vyšplhal už na 1,3 miliardy. Ke zkoumání samotného nároku na odškodnění a míry poškození majitelů aut se soudy zatím nedostaly.

Majitelé vozů mimo jiné tvrdí, že cena jejich aut kvůli aféře klesla a že po odstranění podvodného softwaru mají jejich motory vyšší spotřebu.

Zástupci řidičů připomínají, že vedení Volkswagenu se po vypuknutí aféry v roce 2015 k celosvětovému falšování přiznalo.

Celkem automobilka vybavila podvodným programem 11 milionů aut. „Pokud někdo prohlašuje, že úmyslně porušil svoje povinnosti, a pokud se zjistí, že toto porušení povinností mělo škodné dopady, tak jsem přesvědčen, že soudy to uznají,“ uvedl už dříve František Honsa, advokát z kanceláře BBH.

Škodovka už od podání první žaloby v roce 2017 říká, že k odškodňování není důvod. Mimo jiné proto, že automobilka loni nabídla řidičům, ať si nechají zdarma software přehrát.

„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích oxidu uhličitého, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,” prohlásil tehdy Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto.

Doporučované