Hlavní obsah

Hitem léta jsou karavany. Češi vyrábějí něco, co je dokáže nahradit

Firma z Bílovic na Uherskohradišťsku těží ze zájmu Čechů o nový trend cestování. Vestavba do auta může být alternativou ke karavanům. (Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

4. 7. 7:22

Firma z Bílovic na Uherskohradišťsku těží z trendu posledních let a koníčku Čechů – kempování. Jejich vestavby do aut získaly prestižní designérské ceny. Alternativu k malým karavanům teď chtějí nabídnout Američanům.

Článek

Zaparkovat v přírodě, rozestlat ve vlastním autě a v kuchyňce, která je součástí vestavby, uvařit na plotýnce jednoduché jídlo nebo čaj a kávu. Představu o ideální dovolené proměnil majitel firmy z Bílovic ve Zlínském kraji Radek Hegmon v dobře fungující byznys.

Majitel a hlavní designér v jedné osobě si před lety koupil obytné auto. A hned – jak říká – narazil na všechna jeho omezení.

„Byl jsem překvapen, jak těžce se řídí. Když foukalo, neuměl jsem s ním rychle jet,“ vypráví Radek Hegmon pro SZ Byznys, co ho přimělo vymyslet a začít vyrábět vestavby, které jednoduchým vložením do zavazadlového prostoru promění vůz v kempinkové auto.

Tak se zrodil Nestbox, který kromě lůžka nabízí přenosný vařič, mobilní lednici a umyvadlo s tekoucí vodou. A také se zrodila společnost Egoé, která vestavby vyrábí.

„Ty vestavby nevznikly tak, že bychom se snažili zjistit, co Češi chtějí. Věděli jsme, co chceme my. Zážitek z přírody, cestovat, mít pocit svobody, ale už ne ve stanu v tomto věku. Takže spát pohodlně a mít možnost si něco uvařit,“ říká hlavní designér a majitel Egoé.

„Nedělali jsme si žádný průzkum trhu, prostě jsme lidem nabídli, co sami chceme. A tím, že se to kupuje, jsme přišli na to, že takový zážitek asi Češi chtějí. Možná – pokud jsou jako my – se chtějí cítit trochu jako takoví trampíci, co spí v lese. Přitom spí na pohodlné matraci a ráno si uvaří kafe,“ směje se.

Kempink: čím dál větší nároky

Požadavky lidí se mění. To, co navrhli před čtyřmi pěti lety, by dnes nestačilo.

„Víme, že musíme lépe vypracovat a dál vyvinout modul, na kterém se vaří. Hodně jsme za ta léta zapracovali na materiálech a technologii matrací,“ říká muž, který před lety založil s kamarádem známou společnost mmcité, ale nedávno se jejich cesty rozdělily a vznikla skupina Egoé.

Mění se i typy aut, pro která jsou vestavby vhodné. Začínali s větším vozem Volkswagen Multivan. Postupně vestavby zmenšovali a dnes už jsou schopni namontovat je i do menších levnějších aut.

Do konce roku obsazeno

Před čtyřmi lety odjeli na jejich první veletrh For Caravan, aby ukázali, co vymysleli.

„Byli jsme překvapeni, že je o vestavby tak velký zájem. Říkali jsme si: To je dobré, to asi budou hodně kupovat. Ale oni ten první rok vlastně vůbec nic nekupovali, prodali jsme pouze 15 vestaveb,“ usmívá se nad rozpačitými začátky designér.

Egoé

Sídlo: Bílovice.

Počet zaměstnanců: 350.

Obrat skupiny 2019 (mld. Kč) 1,35.

Obrat skupiny 2020 (mld. Kč) 1,50.

Majitel a hlavní designér: Radek Hegmon

Radek Hegmon a David Karásek původně založili firmu mmcité, která se proslavila výrobou městských mobiliářů. Téměř po 28 letech se rozdělili.

Společnost mmcité 1 Davida Karáska si ponechala exkluzivitu značky mmcité pro design a výrobu městského mobiliáře.

Nově vzniklá skupina firem Radka Hegmona. Pod svou značkou Egoé má vlaková a autobusová nádraží, protihlukové stěny, zahradní nábytek, lyže a speciální vestavby do aut.

Pak ale zájem rostl a loni prodali více než 500 vestaveb. Teď, v polovině roku, jich vyrobili už pět set a letos podle vlastních odhadů prodají 800. A kdyby měli dostatek materiálu a výrobních kapacit, zvládli by jich prý víc.

Zájem momentálně stoupá tak výrazně, že výroba nestíhá. Zakázky má firma nejméně do konce roku. Stejně jako ostatním i bílovické firmě, čítající 350 lidí, komplikuje situaci pandemie koronaviru.

Chybí různé součástky a komponenty dovážené ze zahraničí. „Teď nám konkrétně nejvíc scházejí umyvadla a v Americe nám chybí ledničky,“ doplňuje Hegmon.

Do podzimu pobočky v USA i Kanadě

Firma se výrazně soustředí na export, vedou Spojené státy. „Právě Amerika, Kanada, Austrálie, Nový Zéland – to jsou přesně ty trhy, kde si myslíme, že se mohou takové vestavby uplatnit,“ vysvětluje expanzi firmy majitel.

Kde Nestbox bodoval

Good Design Award 2020

Nestarší a stále jedno z nejprestižnějších ocenění za design. Organizuje jej muzeum architektury a designu The Chicago Athenaeum. U zrodu ceny v roce 1950 stáli designéři Charles a Ray Eamesovi, Russel Wright, George Nelson a Eero Saarinen. Za dobu své existence rozdal více než 40 tisíc ocenění v oblastech, jako jsou design a inovace, udržitelnost, kreativita nebo využití materiálů.

Red Dot: Best of the Best

Pomyslný Oscar designérů. Představuje nejvyšší ocenění, které je v rámci soutěže Red Dot možné získat. Každoročně ho získá pouze 1,5 procenta přihlášených produktů. Rozhoduje mezinárodní komise porotců.

Podobně to vidí marketingový ředitel, který sem přišel z Tonu vyrábějícího legendární židle z ohýbaného materiálu.

„Musím říci, že v době, která naopak někomu neprospívala, tak nám docela přeje. Teď jsme otevřeli novou prodejnu ve Varšavě, otevíráme v Bratislavě, Vídni a Norimberku. Chceme se zaměřit na USA, kde cítíme, že má tento typ cestování obrovský potenciál,“ říká pro SZ Byznys Jan Juza. „Budeme otevírat pobočku v Denveru a v kanadském Vancouveru. Do podzimu chceme mít všechny pobočky otevřené,“ upřesňuje.

Je přesvědčen, že spousta lidí se k tomuto způsobu života a cestování vrací, z čehož firma v Bílovicích na Moravě profituje. „Dopřáli jsme si hotely a pohodlí, posunujeme se do fáze pohodlí s určitou svobodou. Nebo klidně obojí. Pětihvězdičkově se dá ubytovat i pod širým nebem,“ věří Juza.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované