Hlavní obsah

Z nuly na sto. Před dvěma lety začal, dnes se o česká kola perou i v USA

Roman Blažek značku kol pojmenoval Beany – vymyslela to jeho dcera. (Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy)

 

Reklama

13. 10. 9:08

Před dvěma lety začal Roman Blažek prodávat lehká dětská kola Beany. Vyrobil jich 1 500 a čekal. Bál se, že je neprodá. Dnes jich vyrábí 70 tisíc ročně a prodává je do celého světa. A má vyprodáno na příští rok.

Článek

Když Roman Blažek zjistil, že nesežene kvalitní kolo pro své děti, vyrobil si ho sám. A protože o jeho kolo projevili zájem i jeho známí a jejich známí, pustil se do sériové výroby.

Před dvěma lety kol vyrobil 1 500. Vyprodal je ještě dříve, než mu z Asie, kde je vyrábí, dorazily. Letos už jich měl 17 tisíc. Ani to nestačilo. Vyprodaná jsou už v Beany i kola pro příští rok a teď připravuje Roman Blažek objednávku na 70 tisíc kol a ví, že ani to poptávce nejspíš stačit nebude.

Z Vrchlabí do USA

Z malé vrchlabské firmy se stal světový hráč. „Teď připravujeme distribuci pro Spojené státy, jsme před podpisem smlouvy na Arabský poloostrov, máme Austrálii, ale zatím jsme pro ně neměli kola. Vážné zájemce o distribuci máme také třeba na Ukrajinu,“ dodává Blažek s tím, že země Evropské unie firma neřeší přes distributory, ale napřímo. „Bohužel to pořád musíme korigovat. Kola nejsou,“ dodává Blažek s tím, že aktuální nedostatek kol občas některé zákazníky hodně rozčiluje.

Tržby firmy se dostaly na 100 milionů korun, rychlý růst značky zaskočil i samotného Blažka, a začal proto zvažovat další kroky.

„Už jsem jednal o vstupu zahraničních investorů do firmy, ale nakonec jsem se rozhodl jinak,“ říká Blažek s tím, že místo toho, aby nechal někoho vstoupit do Beany, sám se stal investorem filipínského závodu, který jeho kola vyrábí. „I když budu minoritní akcionář, hodně se tím zmírní platby dopředu a za předobjednávky,“ vysvětluje Blažek.

Evropská výroba situaci nezlepší

Kvůli aktuálním problémům s výrobou a výrobní kapacitou v Asii uvažuje i o částečné výrobě kol ve východní Evropě. „Výrobu to ale nezlevní. Ani dodací doba zákazníkům se nezkrátí. Když nemáte odpruženou vidlici nebo díly od Shimana, kolo stejně nevyrobíte,“ dodává Blažek.

Všechno jsme vsadili na jednu kartu, i když mi hodně obchodníků říkalo, že to už jsou drahá kola.
Roman Blažek, zakladatel Beany

Jeho kolo je jedno z nejlehčích na trhu. Cena začíná na osmi tisících, pro starší děti jsou pak kola za 14 tisíc. Kola jsou tak dražší než u konkurence.

„Všechno jsme vsadili na jednu kartu, i když mi hodně obchodníků říkalo, že to už jsou drahá kola. Já jsem ale vsadil na lehká kola. Kdybych měl průměrná kola, střední střídu kol, nevím, jestli dnes Beany vůbec existuje,“ dodává Blažek.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované