Hlavní obsah

Z Prahy do Ostravy za 9 Kč. Na koleje se vrací cenové války

Foto: Shutterstock.com

Vlak Leo Expressu u nástupiště Hlavního nádraží v Praze.

Soukromý dopravce Leo Express nabídl omezený počet jízdenek za nejnižší cenu, jaká se kdy z Prahy do Ostravy platila.

Článek

Připomíná to časy, kdy se soukromí dopravci – RegioJet a Leo Express – začali přetahovat se státními Českými drahami o nejfrekventovanější tuzemskou trať z Prahy do Ostravy. Krok podobný tehdejší cenové válce spustila společnost Leo Express, která nabídla omezený počet jízdenek z Prahy do Ostravy za devět korun.

O kroku menšího ze dvou hlavních soupeřů Českých drah – s černými vlaky jezdícího Leo Expressu – informoval jako první server Zdopravy.cz.

Zatím není jasné, zda jde o pouhý marketingový tah, nebo novou cenovou politiku. „Nabídka platí až do konce letošního jízdního řádu. Levné jízdenky lze v rezervačním systému najít více než 30 dnů před odjezdem. Už v říjnu tak cestující mohou jezdit za 9 korun,“ upřesnil mluvčí firmy Emil Sedlařík.

Pod náporem tisíců nakupujících se v úvodní den nabídky třikrát zhroutil server dopravce, i když byl před spuštěním prodeje posílen, jak podotkl mluvčí.

Konkurenční Regiojet reagoval na oznámení Leo Expressu stroze. „Obchodní politikou RegioJetu je nabízet všem cestujícím výhodnou cenu a největší rozsah služeb. Zákazníci preferují předvídatelnost cen před tím, kdy se ceny mění v čase a pár jízdenek za nízkou cenu je vykoupeno extrémně vysokými cenami ostatních jízdenek. To, jak dobře funguje vlak s jízdenkami za výhodné ceny pro všechny cestující, dokazují naše spoje do Chorvatska, Maďarska, stejně jako spoje na trase Praha – Ostrava – Slovensko. Spoje mají vysokou obsazenost a jsou ziskové,“ napsal mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj.

Pět procent ve slevě

Pokusy zarezervovat si takto levné jízdenky ukazují, že obvyklá praxe bude nabídnout velmi omezený počet (jednu) a další pak za ceny o málo vyšší. „Na jednotlivých spojích je až 5 procent jízdenek v ceně 9 korun a následně cena pozvolně stoupá,“ popsal Sedlařík.

Tento systém tzv. dynamického jízdného používají nejen vlakoví dopravci, ale třeba i prodejci letenek a autobusových jízdenek.

„Nejvíce jízdenek za nízké ceny od devíti korun zákazníci uloví v úterý, středu a sobotu, kdy jezdí méně zákazníků, ale výhodně nakoupí také v dalších dnech. Cena jízdenky je z velké části závislá na počtu volných sedaček na vlaku,“ upřesnila firma ve zprávě pro média.

Doporučované