Hlavní obsah

Z prodejen jsou výdejny. Tržby maloobchodu táhnou dál hlavně e-shopy

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Prodejnám s oblečením a obuví v září rostly tržby o 3,1 procenta (ilustrační fotografie).

Reklama

Tržby v maloobchodu rostou posedmé v řadě. Největší nárůst zaznamenal internetový a zásilkový obchod.

Článek

Maloobchodní tržby se meziročně reálně zvýšily o 3,4 procenta, bez očištění o 3,6 procenta, po srpnovém revidovaném růstu o 4,6 procenta. Meziměsíčně tak po očištění o sezónní vlivy klesly o 0,3 procenta. Tržby se v září zvedaly posedmé za sebou. Výsledky v pátek zveřejnil Český statistický úřad.

„Tuzemský maloobchod hlásí pokračující růst spotřeby domácností, na segment prodejů automobilů ovšem zjevně negativně dopadají výpadky ve výrobě, způsobené nedostatkem potřebných komponent,“ říká hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Největší růst zaznamenal internetový a zásilkový obchod, a to o 15,6 procenta. „U této formy prodejů nepříznivě působí efekt vysoké meziroční srovnávací základny, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, prodeje přes internet silně rostly a i letošní druhé pololetí je meziročně porovnáváno s hodně vysokou základnou,“ komentuje Jáč.

Tržby vzrostly i prodejnám s počítačovým a komunikačním zbožím o 6,8 procenta, s výrobky pro domácnost o 5,3 procenta, s kosmetikou a toaletními výrobky o 4,7 procenta.

Kamenné obchody se v budoucnu stanou jen reprezentativními prostory.
Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS

„Změna nákupního chování spotřebitelů v koronavirových časech nepříjemně dopadá na nákupní centra, která získávají funkci výdejen zboží zakoupeného na internetu. Kamenné obchody se v budoucnu stanou jen reprezentativními prostory, kde si zákazníci budou moci vyzkoušet nové zboží. Prodeje se ještě více přesunou na internet,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Nárůst tržeb zaznamenaly také prodejny s oblečením a obuví o 3,1 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 0,4 procenta a s výrobky pro sport, kulturu a rekreaci o 0,2 procenta.

Prodejcům potravin se v nespecializovaných prodejnách snížily o 0,2 procenta a ve specializovaných prodejnách o 1,1 procenta.

Oproti minulému měsíci se tržby v maloobchodě po očištění snížily v září o 0,3 procenta s výjimkou motorových vozidel. Za pohonné hmoty klesly o 0,2 procenta, za nepotravinářské zboží se snížily o 0,9 procenta. Naopak tržby za potraviny po očištění o sezónní vlivy vzrostly o 0,6 procenta.

Meziročně tržby za nepotravinářské zboží rostly o 6,7 procenta a za pohonné hmoty o 2,1 procenta, potraviny naopak klesly o 0,8 procenta. Tržby bez očištění za nepotravinářské zboží rostly o 6,7 procenta, za pohonné hmoty o 2,1 procenta. Potraviny klesly o 0,2 procenta.

Očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně klesly o 2,1 procenta a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se snížily o 6,8 procenta.

„Meziroční růst maloobchodních tržeb bude v letošním závěrečném čtvrtletí podpořen i poměrně nízkou srovnávací základnou, danou uzavírkami a omezeními, kterým tuzemský maloobchod čelil po značnou část závěrečného čtvrtletí roku 2020,“ vysvětluje Jáč. Dodává, že klíčovým tahounem tuzemské ekonomiky je spotřeba domácností. V posledních měsících se na spotřebě odráží nárůst inflace.

Reklama

Doporučované