Hlavní obsah

Další aerolinky po nehodě v USA odstavily letadla Boeing 737 Max 9

Foto: Elizabeth Le via AP, Profimedia.cz

Snímek z poškozeného letadla Boeing 737 Max 9.

Reklama

aktualizováno •

Letouny Boeing 737 Max 9 po nehodě v americkém Oregonu odstavila i trojice aerolinek mimo USA. Reagují na páteční nehodu letadla tohoto typu. Přinášíme odpovědi na otázky spojené s incidentem v Oregonu a historií tohoto letadla.

Článek

Co přesně se stalo letadlu Alaska Airlines?

V pátek večer 20 minut po startu nouzově přistál na letišti v Portlandu v americkém státě Oregon let společnosti Alaska Airlines se 171 cestujícími a šesti členy posádky směřujícími do kalifornského Ontaria. Letadlo Boeing 737 Max 9 zahájilo nouzové přistání poté, co dosáhlo výšky 4876 metrů.

Cestující na palubě uvedli, že slyšeli hlasitý zvuk a všimli si, že se část trupu letadla ve vzduchu otevřela, píše americký deník The New York Times (NYT). Letadlu odpadlo okno. Kvůli poklesu tlaku v kabině si museli cestující nasadit masky s kyslíkem, ale nikdo nebyl zraněn.

Na snímcích zaslaných zpravodajským agenturám je skrz mezeru v trupu letadla vidět noční oblohu. Na fotografiích je viditelný také izolační materiál a další úlomky, líčí BBC.

Letadlo bylo podle NYT na poměry komerčních leteckých společností poměrně nové. Certifikaci obdrželo v listopadu a mělo za sebou teprve 145 letů.

Letečtí odborníci citovaní AP jsou ohromení, že kus tak nového letadla mohl zničehonic odletět. Anthony Brickhouse z Embry-Riddle Aeronautical University považuje nehodu také za připomínku toho, jak je důležité být připoutaný.

„Kdyby na tom sedadle u okna seděl cestující, který by měl náhodou rozepnutý bezpečnostní pás, sledovali bychom teď (v médiích) úplně jinou zprávu,“ řekl Brickhouse.

Co bude dál?

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) v sobotu nařídil okamžité odstavení letadel Boeing 737 Max 9. Zhruba 171 strojů po celém světě nyní projde pečlivou kontrolou. V sobotu ráno byly podle společnosti Boeing dokončeny kontroly více než čtvrtiny flotily „bez jakýchkoli znepokojivých zjištění“, uvedla agentura AP.

V neděli FAA v novém prohlášení uvedl, že letadla zůstanou na zemi, dokud se úřad „nepřesvědčí, že jsou bezpečná“.

Generální ředitel společnosti Alaska Airlines Ben Minicucci pro BBC uvedl, že „každé letadlo bude vráceno do provozu až po dokončení kompletní údržby a bezpečnostních kontrol“. Později dodal, že více než čtvrtina těchto letadel byla zkontrolována a vrátí se do provozu, jelikož nebyly zjištěny žádné závady.

Nehoda v Japonsku

Letadlo Airbus A350 zachvátily v Tokiu při přistání plameny poté, co se na ranveji srazilo s jiným strojem. Všech 379 lidí na palubě letu společnosti Japan Airlines se ale zachránilo, zemřelo pět lidí z druhého letadla.

„Je malý zázrak, že se podařilo z letadla všechny cestující dostat,“ komentuje záchranu v rozhovoru pro Seznam Zprávy letecký expert a bývalý pilot Karel Mündel.

Společnost Boeing v prohlášení uvedla, že podporuje rozhodnutí FAA a že spolupracuje s Národním úřadem pro bezpečnost dopravy při vyšetřování incidentu. „Bezpečnost je naší nejvyšší prioritou a hluboce litujeme dopadu této události na naše zákazníky a jejich cestující,“ uvádí v prohlášení.

Jaká je historie Boeingu 737 Max?

Nejprodávanější letoun společnosti Boeing 737 Max čelil už v minulosti několika problémům. V letech 2018 a 2019 zahynulo ve dvou haváriích tohoto letadla 346 osob. Obě katastrofy způsobily nefunkční senzory a řídicí systém, připomínají NYT.

Americké regulační orgány následně po naléhání ostatních zemí pozastavily všechny lety Boeingů 737 Max, aby zabránily dalším případným haváriím.

V roce 2021 se společnost dohodla s americkým ministerstvem spravedlnosti na úhradě 2,5 miliardy amerických dolarů, protože zatajovala FAA informace. Částka měla pokrýt kompenzace pro pozůstalé, odškodné zákazníkům aerolinií a také pokutu.

Letouny tehdy strávily víc než rok a půl na zemi. Boeing odhadl, že ho krize připravila o příjmy ve výši více než 20 miliard dolarů.

Připomeňte si, jak uzemněná letadla stála ladem.

+3

Které společnosti nyní letoun používají?

Letoun Max 9, který je součástí jednopodlažní řady Boeing 737 Max, může přepravovat až 220 cestujících v závislosti na konfiguraci sedadel. Podle společnosti Cirium, která se zabývá analýzou letecké dopravy, je po celém světě v provozu 215 letadel Max 9.

Nejvíce (79) jich provozuje americká společnost United Airlines. Společně s Alaska Airlines vlastní přibližně dvě třetiny těchto strojů, uvádí NYT.

Mezi další společnosti vlastnící letoun patří podle amerického deníku panamská Copa Airlines, kazašská SCAT Airlines, Aeroméxico, Icelandair, Turkish Airlines a FlyDubai. Copa Airlines, Aeroméxico a Turkish Airlines podle BBC v průběhu neděle oznámily, že také nechají svá letadla zatím na zemi, dokud se nepodaří rozptýlit obavy o jejich bezpečnost.

Reklama

Doporučované