Článek
Americké námořnictvo se snaží z hlubin Jihočínského moře vyzvednout dva stroje, které by podle expertů mohly, pokud by se k nim dříve dostal Peking, poskytnout Číně citlivé informace. Informují o tom stanice CNN či server The War Zone (TWZ).
Stíhací letoun F-18 Super Hornet a vrtulník MH-60 havarovaly v rozmezí pouhých 30 minut, když koncem října operovaly z letadlové lodi USS Nimitz během rutinních misí.
Oficiální příčina nehod zatím nebyla zveřejněna, prezident Donald Trump však krátce po nehodě naznačil, že mohlo jít o problém s kontaminovaným palivem. Všichni členové posádek byli zachráněni.
Objevily se rovněž zprávy, že za pádem strojů stojí čínské elektronické rušení. Čínská armáda to odmítla a naznačila, že za své neštěstí mohou být zodpovědné samotné americké ozbrojené síly, píše South China Morning Post.
Námořnictvo CNN potvrdilo, že v oblasti působí záchranná loď, aniž by specifikovalo místo havárie či aktuální polohu plavidla.
„Záchranná loď USNS Salvor, na místě provádí operace na podporu vyprošťovacích prací,“ uvedl Matthew Comer, mluvčí 7. flotily, která má hlavní operační základnu v Japonsku.
Podle serveru Marine Traffic, který sleduje pohyb lodí, byla poslední zaznamenaná poloha lodi Salvor z 9. listopadu východně od filipínského ostrova Palawan a není jasné, kde se nachází v tuto chvíli.

Stíhací letoun F-18 Super Hornet.
Speciální loď
Plavidlo Salvor bylo speciálně postaveno pro vyprošťovací operace, potápěčské práce, odtah, hašení požárů na moři, operace těžkého zvedání a mise zaměřené na bezpečnostní spolupráci v regionu. Podle dokumentu amerického námořnictva je vybaveno „předním jeřábem s nosností 7,5 tuny a zadním jeřábem s nosností 40 tun“, shrnuje TWZ.
Námořnictvo uvádí, že Salvor dokáže zvednout z mořského dna předměty o hmotnosti až 300 tun. Maximální vzletová hmotnost nejnovějších F-18 činí zhruba 33 tun, zatímco MH-60 váží kolem 11 tun.
Salvor se už účastnil mnoha záchranných operací, včetně té po havárii CV-22 Osprey u pobřeží Japonska v prosinci 2023, při níž zemřelo osm členů posádky.
Ačkoliv F-18 ani MH-60 nepatří k nejmodernějším strojům amerického námořnictva, experti upozorňují, že jejich vraky mohou poskytnout cenné informace, pokud by se jich zmocnil protivník.
S ohledem na napjatou a spornou povahu Jihočínského moře a jeho blízkost k Číně je pravděpodobné, že operace probíhá s určitou rychlostí. Hloubky v Jihočínském moři navíc nejsou příliš velké, což záchranné práce usnadňuje.
„Získání vraku letadla a funkčních systémů poskytne… cenné poznatky o technologických přednostech stroje i o tom, jak ho takticky porazit,“ řekl CNN Carl Schuster, bývalý ředitel Společného zpravodajského střediska amerického Tichomořského velitelství. Dodal, že F-18 se dosud nikdy nedostal do rukou čínských specialistů.
Pokud by k tomu nyní došlo, Peking by mohl získat informace, které by mu pomohly vylepšit stíhací letouny J-15T. MH-60 navíc nese vyspělé protiponorkové systémy, jež pravděpodobně převyšují schopnosti čínských, doplnil Schuster.

Nárokovaná území v Jihočínském moří.
Sporná oblast
Peking navzdory verdiktu mezinárodního soudu nadále uplatňuje nárok na většinu Jihočínského moře. Oblast, kterou na cestě do vysoce vytížených přístavů v jihovýchodní Asii prochází zhruba 30 procent světového námořního obchodu, patří k nejspornějším na planetě.
Podle americké neziskové organizace Council on Foreign Relations ukrývá 11 miliard barelů ropy, přes pět bilionů kubických metrů zemního plynu a desetinu světových zdrojů ryb. Na toto bohatství si činí nároky hned několik zemí – Filipíny, Vietnam, Čína, Brunej, Tchaj-wan a Malajsie.
Čína v regionu rovněž úspěšně a prakticky nepozorovaně přeměňuje útesy v umělé ostrovy s letišti, infrastrukturou a základnami pro raketové systémy. A když vodami proplouvají lodě cizích mocností, čínská vojenská letadla nebo plavidla provokativně testují jejich reakce.
Schuster upozorňuje, že Peking má při snaze dostat se k vrakům geografickou výhodu.
„Pokud z toho Čína udělá závod, hraje pro ni ‚domácí prostředí‘ a lze očekávat, že bude naše záchranné operace komplikovat, pokud k tomu dostane příležitost,“ uvedl.
Čínské ministerstvo zahraničí po haváriích oznámilo, že je v případě potřeby připraveno nabídnout americkému námořnictvu humanitární pomoc.














