Hlavní obsah

Britský plán na boj s obezitou se hroutí. A lidé tloustnou

Foto: Profimedia.cz

Pokud se něco nezmění, bude v Británii brzy více obézních než zdravých lidí.

Reklama

20. 5. 15:55

Zákaz umísťování sladkostí před pokladny supermarketů je poslední, co zůstalo z několika opatření, která chtěl prosadit britský premiér Boris Johnson v boji proti obezitě. Nyní obchodníci tlačí na vládu, aby vzdala i tento bod.

Článek

Když Boris Johnson zápasil o život kvůli covidu, uvědomil si jednu věc. K tomu, že se dostal na jednotku intenzivní péče a musel být připojený na kyslík, přispěla i jeho nadváha. I proto později přišla jeho vláda s plánem na boj proti obezitě, která trápí Brity čím dál víc, a nejenom v souvislosti s covidem.

Ohlášená opatření ale nakonec narazila na silný odpor obchodníků i řady poslanců Konzervativní strany. Zákaz reklamy na nezdravé potraviny po deváté hodině večer tak padl, stejně jako ukončení propagačních akcí typu „kup jeden kus, dostaneš dva“.

Posledním velkým opatřením měl být zákaz vystavování sladkostí a dalších nezdravých potravin a nápojů v blízkosti pokladen. Lidé stojící frontu na placení jsou tak vystaveni pokušení si koupit třeba čokoládovou tyčinku, i když původně šli pro něco úplně jiného. Zákaz umísťování sladkostí u pokladen měl vstoupit v platnost v říjnu. Pochutiny mají být od pokladen vzdálené nejméně 2,4 metrů.

Teď se ale zdá, že by projít nemuselo ani toto opatření. Jak informoval britský list The Times, tlačí obchodníci na Johnsona, aby ho zrušil. Argumentují tím, že by se jim zvedly náklady kvůli přebudovávání prodejen a že by je museli promítnout do cen. Ty se v současné době už tak zvyšují v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině.

„Zatímco se všichni snaží vyrovnat se s rostoucími životními náklady a nejhorší ekonomickou krizí, co pamatujeme, vláda posílá úředníky s metrem do obchodů, aby zajistili, že jogurt a pizza nebudou příliš blízko východu nebo na konci uličky,“ kritizoval vládu James Lowman, šéf Asociace obchodů se smíšeným zbožím.

Podle Lowmana vyjde reorganizace prodejny průměrně na 13 tisíc liber (asi 380 tisíc korun), týkat by se přitom měla asi sedmi tisíc obchodů. Výjimku mají ty, které mají prodejní plochu menší než 2000 metrů čtverečních a podniky s méně než 50 zaměstnanci.

Obchodníci i nyní nacházejí zastání u konzervativců: „Vše, co zvyšuje náklady, je třeba odstranit. Nutit maloobchodníky utrácet tisíce liber za přestavbu svých obchodů – což se vše obrátí proti spotřebitelům – je prostě špatné a mělo by být zastaveno,“ řekl birminghamský poslanec Greg Smith.

Zdravotníci naopak na vládu naléhají, aby se svých plánů nevzdávala: „Propagace založené na umístění produktů, jako jsou sladkosti u pokladen, jsou navrženy tak, aby vyvolaly impulzivní nákupy. A dělají to velmi úspěšně, mohou zvýšit tržby až o 50 procent. Spotřebitelé doslova platí svým zdravím,“ argumentuje Caroline Cernyová z Obesity Health Alliance, jež sdružuje lékaře a charitativní organizace.

Tento týden zveřejněná studie Centra pro výzkum rakoviny přitom tvrdí, že obézní dospělí v Británii do pěti let převýší počet těch, kteří mají zdravou váhu – pokud tedy nedojde ke „drastické“ vládní akci. V roce 2027 by tak obezitou měla trpět třetina dospělých Britů. Do roku 2040 se pak očekává, že více než 70 procent populace bude mít nadváhu nebo obezitu. Už nyní přitom stojí obezita britské zdravotnictví více než 6 miliard liber ročně.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované