Hlavní obsah

Konec levných letenek? Francie chce zavést minimální ceny letů po Evropě

Foto: Shutterstock.com

Velmi levné letenky nabízí v akcích například irský dopravce Ryanair.

Reklama

aktualizováno •

Environmentální dumping. Tak označuje francouzský ministr dopravy letenky za 10 i méně eur, které v rámci slevových akcí nabízejí nízkonákladoví dopravci. To je pro něj v časech klimatických změn nepřijatelné.

Článek

Nabídky na extrémně levné letenky nachází mnoho z nás v e-mailových schránkách. Nízkonákladové aerolinie se předhánějí v akcích, díky nimž se lze dostat na druhý konec kontinentu, ale třeba i do sousední země levněji než vlakem či autobusem.

Levné létání po Evropě ale může brzy skončit. Alespoň si to přeje Clément Beaune, ministr dopravy jednoho z klíčových států Evropské unie, Francie. Ministr označil v rozhovoru pro časopis Le Nouvel Obs tuto praktiku za „sociální a environmentální dumping“ a hodlá s ní skoncovat. Nejen doma ve Francii, ale i na evropské půdě.

V blízké době proto navrhne evropským kolegům zavedení „minimálního tarifu“ pro ceny letenek po Evropě. „Není možné mít letenky za 10 eur v době ekologického přechodu. Neodráží to cenu pro planetu,“ zdůvodnil ministr svůj plán.

Nízké ceny letenek neodrážejí skutečnou cenu dopravy, létání navíc vypouští více pro klima škodlivých emisí než doprava vlakem.

Francouzská vláda zamýšlí zvýšit takzvanou „solidární daň“, která se vztahuje na všechny lety odlétající z Francie, aby mohla investovat do železnic. Očekává se, že v rozpočtu na rok 2024 se objeví dodatečné daně na dálniční společnosti a letenky.

Nápad ministra přivítala Národní federace uživatelů dopravy: „Pokud chceme politiku, která bere v úvahu změnu klimatu, je nutné zajistit, aby různé pomoci, dotace nebo daňové výjimky nedělaly letadlo systematicky levnější než vlak,“ řekl její prezident Bruno Gazeau.

České ministerstvo dopravy z francouzského nápadu nadšené není: „Ceny letenek již nyní odrážejí a do budoucna ještě víc různé tržní mechanismy. Jde zejm. o ETS, které napříč sektory určuje cenu emisních povolenek. Tím tedy cena produktu/služby může reflektovat dopady na klima,“ napsalo v odpovědi na dotaz, zda návrh podpoří.

„ČR obecně podporuje prohlubování fungování vnitřního trhu. Právě v oblasti letecké dopravy je jeho rozvoj nejdále. Zároveň nesmíme zapomínat, že letectví zabezpečuje konektivitu napříč EU a specificky konektivitu ostrovů a odlehlých oblastí,“ vysvětlilo ministerstvo svůj postoj.

Reklama

Doporučované