Hlavní obsah

Módní krádež sezony. Balmain přišel pár dnů před přehlídkou o část kolekce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz

Olivier Rousteing, návrhář a kreativní ředitel značky Balmain, na přehlídce zimní kolekce na Paris Fashion Week v březnu 2023.

Reklama

Asi 50 kusů z připravované kolekce módního domu Balmain pro nadcházející týden módy v Paříži ukradli neznámí pachatelé. Přehlídka se rušit nebude, uvedl mluvčí značky. Celý tým čeká pravděpodobně enormní zátěž.

Článek

„Dnes jsem šel na devátou do kanceláře a čekal na poslední kusy (oblečení) na naši show, naši zářijovou Balmain show. S mým týmem jsem začal vytvářet looky - a volal nám řidič a řekl mi, že ho okradli.“

Úryvek z instagramového postu dokládá, jak Olivier Rousteing, francouzský kreativní ředitel luxusního domu Balmain, oznámil, že společnost přišla o více než 50 kusů z nové módní kolekce. Ty měly být představeny příští týden na jednom z nejprestižnějších a nejdůležitějších týdnů módy světa, v Paříži.

Módní dům nicméně počítá s tím, že situaci zvládne. Mluvčí značky potvrdil pro agenturu Reuters, že přehlídka plánovaná na 27. září proběhne. Samotnou loupež nicméně Balmain nekomentoval.

Náhoda?

Kamion s částí kolekce byl podle francouzského magazínu Le Parisien ukraden v sobotu. 32letý řidič společnosti DHL, který kolekci převážel, projížděl kolem půl deváté ráno po dálnici D88 nedaleko letiště Roissy směrem do centra Paříže. U kruhového objezdu mu však cestu zatarasil Renault Mégane, v němž seděly tři maskované osoby.

Pachatelé vyskočili z vozu a - bez použití násilí - řidiče vytáhli z dodávky. Jeden muž měl údajně v ruce obušek. Skutečnost, že se řidičovi nic nestalo, potvrdil na Instagramu později i samotný návrhář Rousteing.

Mohlo by vás zajímat

Co se stane s oblečením, které se rozhodneme vyřadit z šatníku nebo prodejci ze svých obchodů? Skončí pravděpodobně na skládce na druhém konci světa, kde znečišťuje životní prostředí a ohrožuje zdraví místních lidí.

Prázdný nákladní vůz našly později úřady asi o deset kilometrů dál, v obci Mitry-Mory v departementu Seine-Saint-Denis. Podle francouzského magazínu Actu Paris způsob provedení naznačuje, že vše bylo naplánováno a dokonale připraveno. Zloději dotyčný kamion znali, podobně i jeho trasu a nejvhodnější místo k uskutečnění krádeže.

Celkem tak došlo k odcizení 11 balíků s luxusním oblečením. Hodnota ztráty zatím nebyla stanovena. Státní zastupitelství v Bobigny zahájilo v pondělí vyšetřování „krádeže s přitěžujícími okolnostmi“.

Ztracená práce i příležitost

„Tolik lidí pracovalo tak tvrdě, aby kolekce vznikla. Všechno předěláváme, ale je to tak neuctivé,“ komentoval krádež sám francouzský návrhář.

Zdůraznil tím, že za vznikem kolekcí, které se následně objevují na módních molech, nestojí jen samotný návrhář, ale obrovské týmy - od kreslířů, švadlen, krejčových po stylisty - ti pracují měsíce, aby mohla následně celá kolekce vzniknout.

„Pod kreativním ředitelem pracuje před uvedením kolekce tým tvořený desítkami odborníků. Taková situace (krádež) mu způsobí ztrátu, ale i zásah do kreativní koncepce samotné přehlídky. Každá z po sobě jdoucích siluet na sebe vzájemně navazují a něco sdělují,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy Olga Burešová, zakladatelka PR agentury Artspeak, mezi jejíž klienty patří i módní tvůrci.

„Ze spolupráce s mnohem menšími návrhářskými značkami vím, že kolekce bývá před přehlídkou již nafocená a vzorky pečlivě zdokumentované. Věřím, že pro tak velkou značku, jako je Balmain, je pak možné vzorky 50 artiklů poměrně rychlé dokončit,“ popisuje dále česká expertka.

Pokud chce tedy Balmain oslnit návštěvníky svých přehlídek, mezi které se běžně řadí významné osobnosti i světové celebrity, čekají celý tým pár dnů před přehlídkou krušné dny .

„(Krádež) je neúcta k práci týmů lidí, z nichž spousta jich je v pozadí… Skutečnost, že se budou kusy oblečení šít znovu, znamená extrémní přesčasy a vyčerpání lidského faktoru, což bývá běžné před fashionweekem i bez této extrémní zátěže navíc… to nejvíce dopadá na asistenty, stážisty a pomocné švadleny,“ upozorňuje publicistka Jana Patočková.

Podle expertky Burešové je v každém případě tato nezvyklá krádež pro Balmain „zatěžkávací zkouškou“. „Může posílit značku zvenku i zevnitř, je to skvělá výzva se k situaci a blížící se show postavit kreativně a dát například prostor i spontánnosti,“ dodává.

Reklama

Doporučované