Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Padesátku obětí na životech si ve čtvrtek vyžádalo zřícení dopravního letadla An-24 na ruském Dálném východu. Údaje o počtu lidí na palubě se nadále mírně liší, nicméně vyšetřovatelé již potvrdili, že pád stroje nikdo nepřežil. Úřady v regionu vyhlásily třídenní smutek, soustrast pozůstalým vyjádřil ruský prezident Vladimir Putin. Mluví se o možné chybě posádky i selhání techniky.
„Všichni lidé, kteří byli na palubě letadla, zahynuli,“ řekla mluvčí Vyšetřovacího výboru Ruska Svetlana Petrenková. „Tato strašná tragédie si vyžádala životy 48 lidí,“ uvedl gubernátor Amurské oblasti Vasilij Orlov, který zprvu informoval, že na palubě letadla bylo 43 cestujících, včetně pěti dětí, a šest členů posádky. Státní agentura TASS nadále píše, že na palubě letadla bylo podle lišících se údajů 46 až 49 lidí.
„Letadlo An-24 letělo po trase Chabarovsk-Blagoveščensk-Tynda,“ citovala už dříve agentura Interfax zdroj ze záchranných služeb. Spojení s letadlem se podle TASS přerušilo po zahájení druhého přiblížení na přistání na letišti Tynda. Jeho trosky se pak našly na svahu hory vzdálené 16 kilometrů od města. Tynda leží asi 5000 kilometrů na východ od Moskvy.
„Vrtulník se záchranáři nemůže přistát na místě havárie - jedná se o těžko dostupné místo, horský svah. Na místě hoří,“ řekl TASS zdroj z ruských záchranných složek. Stejná agentura později uvedla, že letoun po pádu vzplál a při průletu nad místem havárie nebyli vidět žádní přeživší. Mezitím podle gubernátora Orlova se na místo neštěstí pozemní cestou dostali záchranáři.
Server Meduza upozornil na video, které se objevilo na telegramu Amur.Info a zachycuje podle něj místo neštěstí. Na záběrech z helikoptéry je vidět zalesněná plocha a doutnající trosky letadla.
Vyšetřovatelé podle TASS pracují s hypotézou o možné chybě posádky, která mohla za špatných povětrnostních podmínek narazit se strojem do vyvýšeného terénu. „Budou zvažovány i další verze,“ dodal zdroj. Podle agentury Interfax pracují také s možností selhání techniky.
Havarovaný stroj byl 50 let starý
Rusko v posledních letech podniklo kroky k přechodu ze sovětských letadel na moderní stroje, ale stárnoucí letadla jsou stále hojně používána v odlehlých oblastech, kde dochází k častým nehodám, napsala agentura AFP.
Turbovrtulový letoun Antonov An-24 je letadlo sovětské konstrukce, které bylo poprvé uvedeno do provozu v roce 1959. Stroj, jenž se ve čtvrtek zřítil, byl zřejmě téměř 50 let starý. Podle agentury Reuters ho vyrobili v roce 1976. TASS píše, že tento konkrétní stroj zažil v posledních letech čtyři letecké incidenty včetně různých poruch a nehody z roku 2018, kdy sjel z pojezdové dráhy a byl poškozen.
Ruské letectví se potýká s narůstajícími problémy zčásti i proto, že západní země uvalily na toto odvětví sankce kvůli válce proti Ukrajině, kterou v roce 2022 rozpoutal kremelský vůdce Vladimir Putin. Dodávky letadel a náhradních dílů do Ruska jsou zakázány. Mnoho leteckých společností v zemi proto stále častěji používá starší letadla a vyřazená letadla slouží jako zdroj náhradních dílů, připomněla agentura DPA.
Prokuratura zahájila trestní stíhání aerolinek Angara za porušení bezpečnostních předpisů. Samo letadlo však bylo bezprostředně před odletem kontrolováno, žádné nedostatky nalezeny nebyly. Avšak korupce je v Rusku rozšířená a kontroly často bývají pouze formální. V minulosti se již stalo, že nedbalost provázená úplatky vedla k vážným nehodám, dodala DPA.
Sibiřské aerolinky Angara se k havárii zatím nevyjádřily. Angara byla jednou ze dvou sibiřských leteckých společností, které loni požádaly ruskou vládu o prodloužení životnosti letadel Antonov, z nichž mnohá jsou starší než 50 let, zatímco se ruští výrobci letadel snaží zaplnit mezeru, která vznikla po exodu zahraničních výrobců ze země, napsala agentura Reuters.
Ruský letecký průmysl považuje stroje An-24, kterým někteří přezdívají „létající traktory“, za spolehlivé a vhodné do drsných sibiřských podmínek, dodal Reuters. Někteří odborníci tvrdí, že náklady na údržbu antonovů se zvýšily po uvalení západních sankcí na Rusko. Řada letadel měla být v nadcházejících letech vyřazena z provozu, ale regionální letecké společnosti se je snaží udržet, neboť podle nich zatím neexistuje alternativa. Sériová výroba nového letadla Ladoga, které je stejné třídy jako An-24, by měla začít nejdříve v roce 2027, podotkl Reuters.
Předlohou pro uvedený letoun TVRS-44 Ladoga podle některých zdrojů posloužil nakonec sériově nevyráběný československý letoun L-610, což ruští představitelé popírají.