Hlavní obsah

Rána českému autoprůmyslu? Europoslanci schválili konec spalovacích motorů

Foto: Profimedia.cz

Evropský parlament v úterý projednával návrhy tzv. klimatického balíčku.

Reklama

Chystaný zákaz prodeje nových aut na benzin nebo naftu se netýká ojetých vozů, musí ho ještě schválit členské země EU.

Článek

Poslanci Evropského parlamentu schválili v úterý podvečer návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření, které předložila Evropská komise, se netýká ojetých vozů a musí být ještě schváleno členskými státy.

Technicky nejde přímo o zákaz prodeje, ale o radikální zpřísnění norem pro emise CO2. Ty mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily.

Návrh je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality. Europoslanci dnes hlasovali o několika dalších legislativních návrzích z tohoto balíčku a některé vrátili do výborů EP.

Schválený návrh se týká jen nových vozů, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dál kupovat.

Někteří čeští europoslanci ale přesto návrh kritizovali.

Podle Alexandra Vondry z ODS opatření zvedne ceny ojetin, protože na trhu bude panovat nejistota. „Ceny budou zvedat také nové vozy (de facto jen elektromobily), které budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie,“ řekl Vondra ČTK.

Europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO) označila schválený návrh za „ránu českému automobilovému průmyslu“. Doufá, že členské státy návrh nakonec zmírní.

Z Česka ale zazněly i optimističtější reakce. „Pokud se podíváme na aktuální zájem o elektromobily a především jejich vlastnosti, možná v roce 2035 budeme všichni plně spokojení s elektromobily a vodíkovými auty a vozy se spalovacími motory posledních generací budou obdivované a sběratelské kusy,“ uvedl analytik think-tanku Europeum Michal Hrubý.

Po úterním hlasování bude následovat jednání zástupců europarlamentu a Evropské komise se zástupci Rady EU, tedy členských zemí, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat Parlament i Rada.

Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jímž chce EU dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990. Balíček má pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a je součástí unijní strategie zvané Zelená dohoda (Green Deal). Fit for 55 navrhuje mimo jiné změnu systému obchodování s emisními povolenkami, uhlíkové vyrovnání na hranicích či změny ve využívání půdy a v lesnictví. Zahrnuje i podpůrná opatření, například vznik sociálního fondu či navýšení modernizačního a inovačního fondu.

Aktualizace: Doplnili jsme reakce českých europoslanců a analytika, další souvislosti.

Reklama

Doporučované