Hlavní obsah

Satelitní snímky odhalují destrukci krajiny kvůli jídlu a ropě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Jak člověk hospodaří s krajinou? Na tuto otázku se snaží odpovědět umělec, který pomocí satelitních snímků vytváří velkoformátové obrazy a ukazuje podobu agrobyznysu: od lagun plných toxických látek po velikost masného průmyslu.

Reklama

Článek

Obyčejným stisknutím tlačítka na klávesnici přináší belgický umělec Mishka Henner svědectví o ničení krajiny. Působivé velkoformátové fotografie jsou vytvořeny spojením stovek screenshotů s vysokým rozlišením z veřejně přístupného softwaru pro satelitní snímkování.

Vizuálně úchvatné snímky stojí v opozici k alarmujícímu obsahu a podávají tak mimořádně silnou výpověď nejen o současném zemědělství či energetice, ale i o společnosti jako celku.

Výstavu s názvem „Earth works“ představil autor osobně v pražské galerii Fotografic.

Jeden z představených projektů na výstavě - Feedlots (2012) pak považuje autor za svou nejužitečnější sérii. Po jejím zveřejnění začali tyto snímky používat právníci a aktivisté.

Ve Spojených státech platí kvůli silnému průmyslovému lobby zákaz zveřejňování snímků z velkochovů. Henner však díky tomu, že velkochovy nefotil, ale pouze data poskládal z dat amerických satelitů, našel nevědomky kličku v autorském zákoně. Jeho dílo tak sehrálo průlomovou roli i ve změně několika amerických zákonů.

Foto: Mishka Henner

Projekt „Feedlots“ ukazuje rozměry amerického masného průmyslu. Tisíce drobných teček jsou ve skutečnosti záda jednotlivých zvířat zrychleně chovaných pro maso. Dříve trvalo pět let, než kráva dosáhla porážkové hmotnosti, dnes se tato doba zkrátila na méně než 18 měsíců. Zářivé laguny jsou pak plné antibiotik a toxických látek, které nejdříve prošly trávicím traktem nadopovaných zvířat. 

Další vystaveným souborem na pražské výstavě je „Oil Fields“, jenž ukazuje mozaiku užitkových ploch ropného a plynárenského průmyslu, jenž se nevratně zařezává do území americké krajiny.

Foto: Mishka Henner

Oil Fields, Texas, 2013.

Ve třetím vystaveném projektu jsou pak zachycena zlatá a zářivá odpařovací jezírka („Evaporating Ponds“), která jsou zbytkovými vedlejšími produkty elektráren na zemní plyn a vypouštějí zpracovanou odpadní vodu zpět do atmosféry. Jejich uhrančivá barva a textura popírá jejich toxickou povahu.

Ukázku prací z výstavy poskytla Seznam Zprávám galerie Fotografic.

+11

Výstava: EARTH WORKS - Mishka Henner

Výstava trvá do 7. října.

Mishka Henner se narodil v Belgii, žije v Anglii. Ve své tvorbě se dlouhodobě zabývá zásahy zemědělské a průmyslové infrastruktury do krajiny.

Tričko z Tchaj-wanu, plstěné pantofle z Tyrolska, víno z Austrálie – dnes objednáte, zítra dodáme. Záběry ze skutečných míst působí spíše jako snímky z dystopického filmu, ale právě tato architektura je pravdivým odrazem naší současné civilizace.

Reklama

Doporučované