Hlavní obsah

Tisíce celebrit přišly na twitteru o modrou „fajfku“. Reagují humorem i kritikou

Foto: Profimedia.cz

Za modrou „fajfku“ u twitterového účtu nyní musí celebrity a veřejně známé osobnosti platit osm dolarů měsíčně. Ilustrační snímek.

Reklama

Celebrity na twitteru reagují na ztrátu ověřovací ikony u svých účtů. Často s humorem a ironicky. Některé zase vyjadřují rozhořčení i nepochopení. Například spisovatel Stephen King, kterému modrou „fajfku“ zaplatil sám Elon Musk.

Článek

Na sociální síti twitter ve čtvrtek zavládl chaos. Tisícům celebrit a veřejně známých osobnostní smazali proslulou modrou „fajfku“, která potvrzovala pravost jejich účtu. O ověřovací ikonu přišel třeba papež František, německý kancléř Olaf Scholz, spoluzakladatel Microsoftu Bill Gates či zpěváci Justin Bieber, Beyoncé nebo Lady Gaga.

Nový majitel Twitteru Elon Musk již dříve avizoval, že pravidla pro ověřování účtů na stejnojmenné sociální síti hodlá změnit. Oznámil, že původní ikony, které si mohly veřejně známé osobnosti ke svému jménu zdarma přidat, nahradí systémem tříbarevných značek, které si budou muset celebrity předplatit.

Ve čtvrtek ukázal, že svá slova myslel vážně. O modrou ikonu okamžitě připravil tisíce známých osobností, které si nové předplatné nezřídily. Vzkázal jim, že pokud chtějí mít na svém profilu známku, která potvrzuje, že jsou tím, za koho se vydávají, musí zaplatit. Pro jednotlivce činí cena za modrou „fajfku“ osm dolarů (173 Kč) měsíčně, organizace potřebují zlatou ikonu, která měsíčně stojí 1000 dolarů (zhruba 21 700 Kč).

Co na ty celebrity?

Reakce celebrit a veřejně známých osobností, kterých se krok Twitteru dotknul, na sebe nenechaly dlouho čekat. Mnohé hvězdy ztrátu modré ikony na twitteru humorně glosovaly, žertovaly o krizi identity i ztrátě slávy. Jiné daly najevo své rozhořčení.

„Nejsem si jistý, jestli jsem to opravdu já,“ napsal například ve vtipu herec a komik Rick Gervais. „Žádná modrá fajfka, pořád se cítím jako já,“ vzkázal zase svým 5,6 milionům sledujících herec Ben Stiller.

„Oficiálně už nejsem oficiálně ověřenou umělkyní. Jsem ráda neoficiální a neověřená. To zní jako já,“ uvedla anglická zpěvačka Charli XCX.

Humorně zareagovala i americká herečka Lynda Carter, která se proslavila rolí superhrdinky Wonder Women. „Žádná modrá ikona? Dobře, vyřešíme to postaru,“ napsala a sdílela krátkou ukázku z kultovního seriálu, ve kterém si zahrála.

Další umělci pak ztrátu modré „fajfky“ odbyli s tím, že jejich kariéru to stejně nijak neovlivní. „Modrá známka, nebo žádná známka…Vím, že moji fanoušci mě stále sledují,“ napsala americká zpěvačka a držitelka ocenění Grammy Ciara. „Známka je pryč, ale šeky stále přicházejí,“ reagoval americký rapper The Game.

Ne všechny celebrity ovšem ztrátu ověřovací ikony přijaly s humorem. Americká zpěvačka a herečka Dionne Warwick označila nový systém ověřování na twitteru za „naprostý zmatek“. „Podle toho, jak nyní Twitter funguje, by mnou mohl být kdokoli,“ napsala.

Americký rapper známý pod pseudonymem Ice-T pak vyjádřil znepokojení nad celou situací. „Skutečnost, že se vůbec bavíme o modrých kontrolních známkách, je smutným momentem ve společnosti,“ napsal.

Za někoho zaplatil Musk

Překvapené reakce pak vyvolal tweet světoznámého spisovatele Stephena Kinga. Ten napsal, že ačkoliv si speciální ověřovací ikonu nepředplatil, u jeho jména stále zůstává. „Můj účet na twitteru mi sdělil, že jsem si předplatil modrou ikonu. Nepředplatil. Můj účet na twitteru mi sdělil, že jsem poskytl své telefonní číslo. Neposkytl,“ podivil se King.

Dohady brzy rozptýlil šéf sociální sítě Musk, když na Kingův příspěvek odpověděl lakonickým „Nemáte zač, namaste (pozdrav v rámci hinduistické kultury, pozn. red.)“. Na twitteru pak oznámil, že některým významným osobnostem se rozhodl předplatné osobně zaplatit.

Později upřesnil, že kromě spisovatele Kinga se jedná ještě o kanadského herce Williama Shatnera a basketbalistu LeBrona Jamese, který se v minulosti ukázal jako jeden z nejhlasitějších kritiků placeného systému ověřování.

Jak dříve upozornil server Mashable, předpokládá se, že novou modrou ikonu si předplatilo přibližně 600 tisíc z celkových 250 milionů uživatelů Twitteru. O modrou „fajfku“ si zažádalo pouze necelých 5 % dříve ověřených účtů.

Ikona označující ověřené účty novinářů, komentátorů, politiků a dalších veřejných osobností byla dříve zdarma a měla sloužit k boji proti dezinformacím nebo falešným účtům. Kritici upozorňují na to, že zavedení nového placeného systému může nahrávat těm, kteří se budou snažit veřejně známé osoby imitovat.

K jednomu takovému případu ostatně už krátce po zavedení nových ověřovacích ikon došlo. Stanice BBC upozorňuje na to, že po tom, co bývalá americká prezidentská kandidátka Hillary Clintonová přišla o modrou „fajfku“, vznikl falešný účet, který oznámil, že politička plánuje znovu kandidovat.

Další změna twitterových pořádků

Odstranění modrých ikon u jmen některých uživatelů není jedinou změnou, ke které Twitter ve čtvrtek přistoupil. Sociální síť také bez vysvětlení odstranila popisky, které se dříve zobrazovaly v profilech vybraných světových médií, připomíná agentura ČTK.

Zmizela tak například nedávno zavedená označení, která rozlišovala, zda se jedná o médium s vládním či veřejným financováním. Odstraněny byly také zmínky o státní povaze média, které už delší dobu doprovázely účty ruských nebo čínských organizací.

Společnost Twitter dříve v tomto měsíci opatřila britskou stanici BBC, americkou NPR nebo kanadskou CBC označením „vládou financované médium“. NPR a CBC následně oznámily, že Twitter opustí a vrátí se na něj, jen pokud označení přestane platit. Jak zareagují na nejnovější změnu uvnitř Twitteru, ovšem zatím zůstává nejasné. Také BBC se proti označení vymezila. Její protest vyústil v úpravu na formulaci „veřejně financované médium“.

Reklama

Doporučované