Vědci objevili nový typ antibiotik, ničí i odolné bakterie

Foto: Pixabay

Ilustrační snímek.

Bakterie známé pod zkratkou Crab jsou rezistentní vůči běžným antibiotikům, a WHO je proto považuje za jedny z nejnebezpečnějších patogenů. Revoluci v boji proti nim by mohl přinést Zosurabalpin, nově objevený lék švýcarské firmy.

Skupina vědců švýcarské farmaceutické firmy Roche zkoumá slibný objev nové třídy antibiotik, která fungují i proti obtížně léčitelným infekcím způsobeným velmi odolnými bakteriemi. O výsledcích studie léku s názvem Zosurabalpin informoval časopis Nature. Podle odborníků nová látka dokáže ničit bakterie Acinetobacter baumannii, které si vypěstovaly rezistenci proti mnoha známým a obvykle užívaným antibiotikům.

Kmeny bakterií Acinetobacter baumannii se vyskytují běžně v přírodě a pro zdravého člověka nepředstavují žádné riziko, vyvolávají však zápaly plic, sepse či záněty u oslabených nebo starších jedinců a problémy způsobují zejména v nemocnicích. Bakterie známé i pod zkratkou Crab jsou rezistentní vůči běžným antibiotikům, a Světová zdravotnická organizace (WHO) je proto považuje za jedny z nejnebezpečnějších patogenů.

„Bakterie Crab jsou častou příčinou infekcí v nemocnicích, zejména u lidí na ventilátorech. Tento patogen není nijak agresivní, ale je odolný vůči mnoha různým antibiotikům, takže léčba je velmi obtížná,“ řekl deníku The Guardian mikrobiolog Andrew Edwards z univerzity Imperial College. Podle něj je nový objev slibný vzhledem k tomu, že bakterie Crab patří do skupiny tzv. gramnegativních bakterií, které odolávají antibiotikům pomocí buněčné stěny tvořené lipopolysacharidy (LPS).

„LPS umožňují bakteriím přežívat i v nepřátelském prostředí a ustát nápor imunitního systému,“ uvedl jeden z autorů studie nového léku Michael Lobritz. Podle něj látka bakteriím brání v ukládání LPS v buněčné stěně, a tím je ničí.

Žádné nové antibiotikum proti gramnegativním bateriím nebylo na trh uvedeno už půl století. Roche zatím účinky Zosurabalpinu zkoumá v laboratoři na myších, další postup léku směrem k testům na lidech a schválení ale může být velmi obtížný, upozornil The Guardian.