Vědci určili kosti obřího mořského ještěra. Byl dlouhý až 25 metrů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Dotted Yeti, Shutterstock.com

Jeden z ichtyosaurů (Ichthyosaur stenopterygius) ztvárněný podle vědeckých podkladů. Ilustrační snímek.

Obrovský ryboještěr žil pravděpodobně před 200 miliony let. Jeho čelisti objevili amatérští sběrači.

V roce 2016 našel lovec fosilií Paul de la Salle na pláži v britském Somersetu zkamenělou čelist největšího vodního plaza, který po boku dinosaurů žil přibližně před 202 miliony lety. V roce 2020 pak otec s dcerou Justin a Ruby Reynoldsovi našli druhou takovou čelist. Vědci nyní po zkoumání těchto ostatků oznámili, že se jedná o fosilie dvou obřích ichtyosaurů (česky ryboještěrů), kteří mohli být dlouzí až 25 metrů, píše BBC.

„Na základě velikosti čelistí - jedna z nich je dlouhá přes metr a druhá dva metry - lze vypočítat, že celé zvíře mohlo být dlouhé zhruba 25 metrů, tedy asi jako plejtvák obrovský,“ cituje BBC paleontologa Deana Lomaxe z Bristolské univerzity.

K potvrzení přesné velikosti je však podle něj zapotřebí více důkazů, což by byla kompletní lebka nebo kostra. Lomax také dodal, že tento ichtyosaurus vymřel při hromadném úbytku velkých plazů. Ryboještěři, kteří žili poté, už nikdy nedosahovali tak obrovských velikostí.

Nově nalezený druh ichtyosaura byl pojmenován Ichthyotitan severnensis. Věnuje se mu nová vědecká práce, na které Dean Lomax spolupracoval společně s nálezkyní Ruby Reynoldsovou.

Fosilie, kterou objevil Paul de la Salle, ležela po tři roky v jeho garáži. Brzy však bude vystavena v Bristolském muzeu a galerii umění, dodává BBC.

„Bude mi trochu smutno, až se s ní rozloučím. Zkoumal jsem jí a intenzivně studoval. Je to také úleva, jelikož se o ni už nebudu muset tolik strachovat,“ cituje BBC de la Salleho.

Paleontolog Lomax dodává, že tento objev ukázal, jak důležitou roli amatérští sběratelé fosilií hrají. „Nemusíte být světovým odborníkem. Pokud máte trochu trpělivosti a bystré oko, můžete učinit objev,“ říká pro BBC.